jockebq skrev:
Ja, golvet behövde som mest flytspacklas upp 15mm, som minst 8-10mm, detta varierade kraftigt. Kabeln jag använde är en Cat 6e kabel, solida ledare (mycket tjockare). 16mm flexrör är för tjocka för att gjuta ner, och tunnare flexrör skulle precis rymma kabeln, tror inte ens jag hade lyckats dra igenom kabeln efter gjutning. Alltså försvinner ju poängen med rör, om man inte kan byta ut kablarna. Därför valde jag en permanent och enkel lösning, gjuta in kablarna (tror det kommer hålla utan problem).
Är inte alla Ethernetkablar solida ledare, finns det någon FK har inte stött på någon därav frågan. Det kommer funka fint, den dagen det lägger av så får du lösa det på annat sätt, det kanske aldrig inträffar. Köket börjar ta sig riktigt bra måste jag säga, vad går köket på?
 
Andy78 skrev:
Är inte alla Ethernetkablar solida ledare, finns det någon FK har inte stött på någon därav frågan. Det kommer funka fint, den dagen det lägger av så får du lösa det på annat sätt, det kanske aldrig inträffar. Köket börjar ta sig riktigt bra måste jag säga, vad går köket på?
Nej, finns patchkablar (flerkardelig), det är den "vanliga" nätverkskabeln, och så finns det solida kablar, dessa används när du ska montera nätverksuttag, ett måste för att kunna slitsa dem. Se här för mer info: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln
Precis, den dagen, den sorgen, är ju inga belastningar, ingenting som rör sig, och de ligger helt stilla. Så det enda som skulle kunna påverka dem är om golvet spricker av en anledning.

Ja, det har hänt lite, jobbade hela helgen med att montera. Men mycket problem kvar att lösa, tex. el, vatten, avlopp. Cirka 35tkr utan vitvaror, då med en 70cm djup bänkskiva (kostar extra).
 
Riktigt synd på en så fin lägenhet =(

Blir säkert bra till slut! men mycket tveksam till om det nya står sig 60 år? (Utan att ha läst så det ut som ~50-tal?)

Blir ju modernt och fräscht, men det är ju en nybyggd lägenhet också om man vill ha det så...
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
JFrisk skrev:
Riktigt synd på en så fin lägenhet =(

Blir säkert bra till slut! men mycket tveksam till om det nya står sig 60 år? (Utan att ha läst så det ut som ~50-tal?)

Blir ju modernt och fräscht, men det är ju en nybyggd lägenhet också om man vill ha det så...
Trodde det skulle finnas fler som uppskattade än renovering än tvärt om. Jag vill inte köpa en ny lägenhet, jag vill skapa precis det jag vill ha, och jag vill göra det själv. Att ta ett lån och köpa en nybyggd lägenhet kan "vem som helst göra", men att bygga om en hel lägenhet, det är det jag vill göra, och känna mig stolt över vad jag har gjort!

För er som tycker det är synd så kan jag trösta er med att det finns 100 stycken likadana lägenheter som inte någon har gjort något med.

Gårdagens projekt var att fixa klar kabeldragningen/centralen i köket.
Photo 2013-11-12 20 15 25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeln till vänster i bild är antennkabel (för framtida kökstv, om jag någonsin vill ha det, passade på att dra kablarna). Till höger är högtalarkablar som går till vardagsrummets förstärkare (möjlighet att switcha till köket och spela bara i köket eller i båda rummen).
Photo 2013-11-12 20 15 31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ludbig och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det blir jäkligt fint!

Om man hela tiden skulle ha "bevarat det gamla", så skulle vi ju fortfarande bott i grottor.
 
  • Gilla
Kekoreno och 3 till
  • Laddar…
JFrisk skrev:
Riktigt synd på en så fin lägenhet =( Blir säkert bra till slut! men mycket tveksam till om det nya står sig 60 år? (Utan att ha läst så det ut som ~50-tal?) Blir ju modernt och fräscht, men det är ju en nybyggd lägenhet också om man vill ha det så...
Varför måste det nya stå sig i 60år? När den tiden är kommen så har han nog hunnit byta bostad kanske 3-4 ggr gift sig, skaffat barn,barnen har hunnit flyttta ut och sitter och funderar på att köpa en mindre bostad kanske? Man ska inte vara rädd för förändringar.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Kommer du göra något med balkongen?
 
JFrisk : Kan inte hålla med mindre. Stilen som jockebq har valt är snygg, modern och passar precis till den som ska bo där, annars hade han inte valt den. Och vilket kök/golv håller sig modernt och snyggt i 60 år? Allt svamlande om "vackra" fiskbensparketter ger jag inte mycket för. Jag har då alltid tyckt dom har varit anskrämligt fula och har med glädje rivit ut två sådana tidigare och ger mig på mitt tredje om ett par veckor. På tippen med det och in med ny vacker parkett istället (y)
Snyggt jobbat Jockebq...och att göra allt själv gör bara resultatet ännu mer njutbart.
 
  • Gilla
saibot8
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Jag tycker att det blir jäkligt fint!

Om man hela tiden skulle ha "bevarat det gamla", så skulle vi ju fortfarande bott i grottor.
Så sant! Detta är ju ändå byggahus.se så om man inte gillar förändring så är man nog väldigt fel ute.

Andy78 skrev:
Kommer du göra något med balkongen?
Framtidsplanen är att lägga nytt golv, antagligen trä. Har redan dragit ut el till balkongen. Tänkte även sätta en diskret LED-slinga under fönsterna (dold bakom listen), som "downlight" mot golvet.

Erdinger skrev:
JFrisk : Kan inte hålla med mindre. Stilen som jockebq har valt är snygg, modern och passar precis till den som ska bo där, annars hade han inte valt den. Och vilket kök/golv håller sig modernt och snyggt i 60 år? Allt svamlande om "vackra" fiskbensparketter ger jag inte mycket för. Jag har då alltid tyckt dom har varit anskrämligt fula och har med glädje rivit ut två sådana tidigare och ger mig på mitt tredje om ett par veckor. På tippen med det och in med ny vacker parkett istället
Snyggt jobbat Jockebq...och att göra allt själv gör bara resultatet ännu mer njutbart.
Härligt att höra ! :)
Ja, precis, jag försöker välja något som jag tycker är snyggt och som jag tror nästa ägare kommer gilla.
Jag har inte heller förstått mig på det fina i fiskbensparketter, förutom att jag uppskattar hantverket och tiden det måste ha tagit att lägga golvet. I rätt miljö är det säkert snyggt, men att behålla det och modernisera resten är ju en miss tror jag. Plus att det var aldrig något alternativ efter väggen revs.
 
Jag är sådan som gillar fiskbensparketter, det är fint och ofta bra kvalite på dem och går att slipa. Även om jag vill lägga klickgolv så hade jag rakt det rakt över, men bara om det är möjligt. Köket ser jag dock inte mening att spara på. Det är lite kul det där att man hör olika. Ena gången är det viktigt att spara allt gammalt och aldrig förnya medans andra säger att man måste följa olika standard och regler till punkt och pricka avsende höjd m.m. och aldrig avika en tum. Och höjden på gamla diskbänkar brukar vara ganska låga tror ingen bygger så idag oavsett om man följer standard eller ej. Jag har inget att klaga på då jag tycker det du gör är otroligt bra det enda är väl att jag gärna hade sett bilder i dagsljus då det syns bättre.
 
Gammal fiskbensparkett kan man kränga för helt ok mycket pengar på t.ex blocket. Så släng det inte!
 
Andy78 skrev:
Varför måste det nya stå sig i 60år? När den tiden är kommen så har han nog hunnit byta bostad kanske 3-4 ggr gift sig, skaffat barn,barnen har hunnit flyttta ut och sitter och funderar på att köpa en mindre bostad kanske? Man ska inte vara rädd för förändringar.
Haha, där har vi bog anledningen till att det är bra om det håller 60 år - det är då han behöver lägemheten igen! (y)
 
Vet inte om alla vet om det, but here goes: Man kan lägga traditionella fiskbensgolv fortfarande. Prata bara med er lokala golvläggare, han vet hur man gör.


(Ska läsas med en liten uns av ironi:cool:)


Grymt jobb i övrigt, blir kanonsnyggt och ligger helt rätt i tiden. Keep up the good work!!
 
Finns det lokala golvläggare kvar? Trodde att det var ett utdött släkte att de bara lägger klickgolv och mattor, men fel kan jag ha :) TS vad kostar köket ungefär?
 
Redigerat:
Och jag som skulle betala nästan vad som helst för fiskbens parkett. Det är underbart att vi är olika.
Snyggt jobbat jockebq

pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.