Madde 365 skrev:
Ja jag förstår att materialvalen påverkar väldigt mycket vad kostnaden blir. Men om vi räknar lite snabbt och förenklat och säger att vi lägger totalt 250 000 på att ordna kök och 2 badrum. Sedan kanske fönstren som vi av estetiska skäl kommer byta kostar 150 000. Taket säg att vi lägger 100 000 på det med. Sedan ska vi byta alla dörrar, ny trappa, säg 100 000 till. Brädfodra om huset, säg 100 000 till. Nya golv och tapeter, färg, 100 000. Då är vi uppe i 700 000kr. Vet ju nu då att det tillkommer fler kostnader som man kanske inte tänker på, t.ex om alla el behöver bytas eller material och jobb som man inte tänkt på. Det är här jag är lite nyfiken att höra hur mycket det kan dra iväg, vilka saker kan dyka upp och vad kan det kosta?!
250,000 för två badrum och kök låter billigt. Jag skulle gissa den summan för två badrum, uppdelat på två år för rot skull. Plus 150,000 för kök. Vi tog in offert att byta fönster i vår 1,5 plans vill. Mocfjärds ville ha 250,000 efter rot. Vi har bytt tak, lagt råpont istför skivor ( masonit) samt byggt takkupa. Gick på 500,000. Varav takbytet var ca 250,000 efter rot. Finns en tråd som handlar om el, där en kille fått offert på över 100,000 för material enbart att byta el i huset.

Det finns inga gratisluncher och att totalrenovera kan ju kosta allt ifrån 1 milj till 10 miljoner. Börja kontakta företag och be om offerter....
 
Enk Projektet skrev:
10000kr/m2 om ni gör allt själva....25000kr/m2 om ni låter någon annan göra allt....
Låter som en rimlig grov uppskattning. För 170 kvm blir det då mellan 1,7 milj och 4 miljoner. Låter rimligt.

renoveringsobjekt är biliga av en anledning.
 
Jag skulle om jag var er verkligen fundera på hur gärna ni vill ha huset. Vilka kvaliteter har det som gör det unikt? Läge, tomt, arkitektur osv? Frågan är om det är värt all renovering helt enkelt.

Som folk varit inne på här så kan det gärna sticka iväg ganska ordentligt kostnadsmässigt. Speciellt om allt ska lejas ut. Är huset värt åtminstone 1-2 miljoner i renoverering? Vad kostar husen i området som är i fräschare skick?
 
Ccc
 
Redigerat:
Jag vet att det var ganska öppen fråga men det var meningen:), kände inte när jag skrev här att jag måste ha stenkoll på allt innan. Jag skrev här mest för att det vore intressant att höra från folk som gjort detta i praktiken och höra det extrema åt alla håll, då vi bara lite löst funderar kring att renovera.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
svaret var till carras :
Alltså,hur långt är ett snöre.....smile.gif

Du genar så det skriker, jobba igenom dina frågor= leta info o fråga sen....smile.gif
 
Tack för all ni som svarat. Vi ska kolla vidare lite och se hur det blir. Även om vi lägger några miljoner på huset så kommer det fortfarande vara värt det på marknaden. Men frågan är ju mest om man orkar lägga tiden även om man lejer ut det mesta och om det är drömhuset ändå:)
 
Låt det ta tid bara, det sämsta man kan göra är att hasta med besluten. Kolla runt på nätet, där finns uppgifter om nästan all materialkostnad. Dock, ska ni leja ut så lägger hantverkaren på en summa på priset. Sen tar ni offerter från olika hantverkare. En vän till mig fick offert från två olika elektriker. Den ena ville ha 200.000 kr medan den andre ville han 50.000 kr, så är man om sig kan man tjäna mycket!

Lycka till!
 
Madde 365 skrev:
Jag vet att det var ganska öppen fråga men det var meningen:), kände inte när jag skrev här att jag måste ha stenkoll på allt innan. Jag skrev här mest för att det vore intressant att höra från folk som gjort detta i praktiken och höra det extrema åt alla håll, då vi bara lite löst funderar kring att renovera.
Vi hade aldrig ägt hus tidigare och har båda "kontorsjobb". Ändå har gjort ungefär det i praktiken och vi lyckades hålla vår budget och tidplan. Det bygger dock på att vi har lagt oerhört mycket tid på att leta information inför varje moment i renoveringen. Hade vi stressat iväg och gjort allt på en gång är jag övertygad om att vi fått betala minst det dubbla. T ex fick vi priser på badrumsrenoveringen på allt från 35 kkr (!) till 200 kkr, dräneringen allt från 40 kkr till 150 kkr o s v. Det är oerhört lätt att bli blind för pengars värde när man renoverar och det gäller att verkligen planera.

Vi har renoverat vårat hus på ca 120 kvm (+120 kvm källare) för ungefär 800 kkr vilket grovt inkluderar:
- Nytt tak: 100 kkr (eget jobb men plåtslagare till skorsten och genomföringar)
- Kök: 100 kkr (eget jobb)
- Badrum 100 kkr
- Dränering samt ingående vatten och avlopp inkl div nya vattenledningar och avloppsrör i huset: 100 kkr
- Altaner och trädgård 50 kkr (mycket eget jobb.....)
- Totalrenoverat dubbelgarage 100 kkr (allt jobb själv)
- Målning och tapetsering 50 kkr
- Golv 50 kkr
- Tilläggsisolering av tak, två luftvärmepumpar, nya radiatorer: 60 kkr
- Småsaker.... Ytterdörr, inredning tvättstuga, dusch i källaren, golv och väggar i källaren, div elarbeten, maskiner o s v nästan 100 kkr...

Lycka till - med bra planering och mycket tålamod blir ett renoveringsprojekt riktigt roligt!

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.