En mycket bra början är att ligga lite lågt med ingrepp tills man fått grepp om huset.
Det finns en oumbärlig bok som heter ”Så renoveras torp och gårdar”. Plöj den från pärm till pärm (låna på biblioteket, även senaste upplagan är slutsåld) och gör sedan upp en realistisk arbetsplan som inkluderar vad, var, tidplan och budget.
Har ni inte anlitat en egen bygginspektör inför köpet så är det dags nu, det är viktigt att veta status på tak, eldstäder, känsliga bärande delar, var det finns fukt, om det finns rötskador, hur fönstren mår, skick på el och proppskåp, skick på v/a, om det finns akuta saker att fixa inför vintern, till exempel reservvärme (okul om pumpen rasar när det är -20° på utsidan) eller om ni kan planera i lugn och ro.
Lycka till!

J Julius lindberg skrev:
Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
 
  • Gilla
Julius lindberg
  • Laddar…
Ville bara nämna att eftersom det sannolikt är ett timmerhus, så är innerväggarna bärande och ser även till att ytterväggarna inte bulnar ut genom att binda ihop sidorna av huset. Så man kan inte ta bort väggar och ha en öppen planlösning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Många bra svar här.
I vårt gamla hus med vattenburen värme var den eldade pannan bytt mot jordvärme. Det fungerar bra med de gamla gjutjärnsradiatorerna.

Vi har också upptäckt att många hantverkare inte kan gamla konstruktioner. Man måste vara påläst själv.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Förutom de ovannämnda böckerna har du något hett tips på en resurs där man kan läsa på ?:)
 
byggahus är en bra resurs, många timmerhustrådar och många med kunskap. Fast man får söka sig fram.
 
  • Gilla
Julius lindberg
  • Laddar…
J Julius lindberg skrev:
Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
Logiskt för mig skulle vara att börja med taket.
Ett tätt tak brukar vara grunden till att undvika problem under renoveringen, det är min erfarenhet i alla fall.
 
J Julius lindberg skrev:
Förutom de ovannämnda böckerna har du något hett tips på en resurs där man kan läsa på ?:)
Vi kunde inget om huskonstruktioner, minst av allt trähus. En del länsstyrelser har material om vad som är vanligt, tidstypisk byggnation och konstruktion för området.
Jag följer FB-grupper om byggnadsvård och ödehus också för att lära mig mer och få inspiration.
 
  • Gilla
Julius lindberg
  • Laddar…
F FruLo skrev:
Många bra svar här.
I vårt gamla hus med vattenburen värme var den eldade pannan bytt mot jordvärme. Det fungerar bra med de gamla gjutjärnsradiatorerna.

Vi har också upptäckt att många hantverkare inte kan gamla konstruktioner. Man måste vara påläst själv.
Min erfarenhet här är dock att jordvärmen har svårt att nå upp till den temperatur som ger bäst effekt i radiatorer, att den istället är bäst kompatibel med golvvärme.
Dessutom, om ett byte även innebär att det inte eldas i skorstenen alls så blir självdraget/ventilationen i huset sämre.
Men jord- eller bergvärme är ju väldigt lättskött oftast, och det är ju mkt värt :)

F FruLo skrev:
Många bra svar här.
I vårt gamla hus med vattenburen värme var den eldade pannan bytt mot jordvärme. Det fungerar bra med de gamla gjutjärnsradiatorerna.

Vi har också upptäckt att många hantverkare inte kan gamla konstruktioner. Man måste vara påläst själv.
 
Är huset redan sönderrenoverat? Om inte så skulle jag rekommendera att renovera så lite som möjligt om huset är från 1850. Förutom nödvändiga delar dom el, vatten, tak etc.
 
J Julius lindberg skrev:
Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
Ni börjar med att göra ingenting, åtminstone över vintern. Huset verkar ju vara beboeligt! Elda i kaminen (?) och känn var det är varmt och var det eventuellt är drag eller kalla golv. Fundera över vad som behöver göras och vad ni vill göra. Och sök kunskap, läs böcker och följ bloggar och YouTubers, besök andra som har gamla hus.

Det som är gjort på 1850-talet är redigt gjort, annars hade inte kåken stått kvar idag.

Och förstås, var glada åt att ha fått en bit kulturarv i era händer :D!
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
J Julius lindberg skrev:
Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
Grattis till huset . Många bra råd här redan.

Jag har bott i gamla hus hela mitt liv. Skön atmosfär, för husen är välbyggda och välplanerade.

Grundregel är material. Gå gärna med i Byggnadsvårdsföreningen, där finns mycket kunskap, info och kontakter med hantverkare.

Se över taket först. Renovera, gör gärna klart något ibland, så blir ni mindre överväldigade; det är mycket jobb. Men roligt också.

Anpassa huset till ert liv, hoppas ni trivs.

Använd helst linoljefärg. Mycket lättare att underhålla också.

Lycka till!




J Julius lindberg skrev:
Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.