thomasx skrev:
Om du vill spara ordentligt med pengar så välj våtrumsmatta på golv och väggar. Eller matta på golv och målade väggar. Undvik kakel och klinker så sparar du tonvis med kosing ;)
Det ska vara kakel. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Du ska ju låta en hantverkare göra tätskiktet så då är det bäst att han eller ngn annan får göra underlaget. Du kan däremot spara med att välja ett billigare kakel från firman han köper ifrån. Du kan riva själv och måla taket och sparar uppskattningsvis 4000 (gör en firma det får du betala mera). Letar du sedan kringutrustning och köper billigt/extrapris och sätter upp det själv kan du tjäna tusentalskronor.

Vad tänkte du ha på golvet? Klarar du att lägga plastmatta? Ska du ha klinker så är det viktigt med fallet mot brunnen som säkerligen måste bytas. Elslinga måste läggas av elektriker annars gäller inte garanti. Det är så mycket regler och villkor att sätta sig in i och som du sedan ska följa och sätta upp så jag rekommenderar branschfolk. Lycka till.

När jag skrev svaret fick jag se att du skulle få hjälp av röris och elektriker och det är bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Nu var det ju tydligen en kompis som skulle fixa VVS och el, då kan man ju lika gärna själv köpa in blandare toa osv från billigast möjliga internetbutik. "Garanti" på kompisjobb finns ju, eller inte. Och borde inte vara beroende på om kompisen fixat materialet också. Men se till att köpa vettiga märken som FMM Mora Ifö osv.

Undvik att köpa blandare från möbelleverantörerna, som Svedbergs, Hafa osv. Deras VVS prylar är oftast nonamebrand från kina som de satt sitt namn på.
 
Glöm inte ta referenser på den ev. hantverkare du anlitar. A och O.
Ingen referens = inget jobb
 
hempularen skrev:
Undvik att köpa blandare från möbelleverantörerna, som Svedbergs, Hafa osv. Deras VVS prylar är oftast nonamebrand från kina som de satt sitt namn på.
Liksom en del "märkesprylar" också... ;) Svårt att veta varifrån grejerna kommer nu för tiden. Nästan viktigare att kolla skylten märkt "Made in..." snarare än loggan om man vill ha svenskt eller icke-asiatiskt ;)
 
Vi har fastnat för Tapwell, är det okej prylar? (http://www.tapwell.se)

Vad är det exakt som blir fel om man väljer ett sämre märke? Antar att det är samma gängning och mått oavsett?
 
andreascarlsson skrev:
Vi har fastnat för Tapwell, är det okej prylar? ([länk])

Vad är det exakt som blir fel om man väljer ett sämre märke? Antar att det är samma gängning och mått oavsett?
När kranen börjar droppa eller läcka så finns det kanske inge reservdelar att köpa så då är det ny kran som gäller
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tapwell, ja, de är ett "stort" märke, får man intryck av i VVS-affärerna, med sitt breda sortiment. Så jag kollade upp lite vad det var för grejer när jag shoppade runt till badrummet. Vad jag kunde utröna är Tapwell ett rent handelsbolag och ett märke som endast finns på den svenska marknaden. Med andra ord ett bolag som köper in och "brandar" produkter.

Därmed inte sagt att de är sämre än så många andra.

Att bolagets verksamhet består i handel med vvs-produkter och tävlingshästar gjorde ju dock att jag blev lite fundersam... ;)

Och nu blev jag osäker på vilket märke det var på grejerna vi till sist köpte till duschen, jag har ett svagt minne av att det var just tapwell, men är osäker. Det är i alla fall en infälld termostatblandare, och det fanns inte så mycket att välja på, på marknaden, överhuvudtaget. Den har i alla fall funkat fint, hur det är med reservdelar återstår att se i framtiden. Men med tanke på att vi har just en infälld blandare är ju just den delen ganska kritisk, får hoppas på det bästa. :)

Grejerna inhandlades dock på en stor och välrenommerad VVS-butik här i stan, så jag litar på att de kan förse mig med reservdelar framöver.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
O
I billigare blandare kan det saknas backventil....
 
Badrumsrenovering och spara pengar i samma mening...hmmm.....välj enkla lösningar och std matrl....allt blir troligen bättre än det du river ut....
 
Vår Tapwell har funkat bra i två år och har kvar sin finish.

Ett spartips är att köpa krokar och toarullehållare på IKEA eller Biltema. Byggaffärernas märkesgrejor är snuskigt dyra. Köp klinker som är på rea och vitt kakel i standardformat.
 
IKEAs badrumsmöbler är enormt prisvärda. Mycket hög kvalitet i förhållande till priset.
 
Helioz skrev:
Duschkabin, målat tätskikt med våtrumstapet direkt på vanlig gips, golv med lutningen gjord med golvspånet (inget flytspackel) och plastmatta på golvet. Detta borde vara de billigaste sättet att bygga men fortfarande vara inom våtrumsreglerna.
Ännu billigare om man slopar duschkabinen och bara har ett duschdraperi.
 
andreascarlsson skrev:
Det ska vara kakel. :)
Det finns badrumsmatta med kakelimitation!:)
 
Om man vill ha vitt, men inte högblankt, så skall Ikea släppa en matt vit nu i höstkollektionen fick jag reda på i våras när jag letade prylar för min egen renovering.

Köpte bland annat en Tapwell tvättställsblandare (från en Comfort-butik) som jag är mycket nöjd med och som matchade duschblandaren från INR bättre än INRs egen modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.