De sover alltid med öppen dörr ändå :p
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej frånluft. Löser man normalt med anslutning till frånluftsschakt (Stockholmsventilation i gammalt hus). Men detta rum är inte enligt originalritning och det finns inget schakt att ansluta till. Dörrarna är enligt original.
Verkar ju osedvanligt dumt att ha tilluft och frånluft i varje rum?

Det var ju det jag menade med frånluft under dörren. Man har normalt inte frånluft i ett sovrum. Men självklart måste det bli cirkulation som även skall fungera med stängd dörr.
 
V vectrex skrev:
Verkar ju osedvanligt dumt att ha tilluft och frånluft i varje rum?

Det var ju det jag menade med frånluft under dörren. Man har normalt inte frånluft i ett sovrum. Men självklart måste det bli cirkulation som även skall fungera med stängd dörr.
Går inte med 20-tals trösklar

Enkel linjeskiss som illustrerar ett problem med anpassning av en 1920-tals tröskel mot ett golv eller vägg.

Sådär ser det ut
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De sover alltid med öppen dörr ändå :p
I så fall spelar det nog ingen roll var frånluften sitter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall spelar det nog ingen roll var frånluften sitter.
Nej inte i praktiken men kan spela roll för att få en godkänd OVK. @AndersMalmgren skriver "Vi har fått ett nedslag på OVKn, vi missade frånluft till lilla sovrummet.". Därav mitt i bästa fall halvseriösa förslag att gömma sovrumsdörren när det är dags för OVK,
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte i praktiken men kan spela roll för att få en godkänd OVK.
Absolut behövs det frånluft för OVK-godkännande men om dörren är öppen så blir det inte så viktigt att frånluftsventilen sitter på ett ställe som ger optimalt luftflöde.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte i praktiken men kan spela roll för att få en godkänd OVK. @AndersMalmgren skriver "Vi har fått ett nedslag på OVKn, vi missade frånluft till lilla sovrummet.". Därav mitt i bästa fall halvseriösa förslag att gömma sovrumsdörren när det är dags för OVK,
Vad ska OVK-människan skriva i protokollet tänkte du? Lägenhetsinnehavaren har gömt dörren så jag släcker nedslaget :crysmile:;)
 
  • Gilla
tcepser och 2 till
  • Laddar…
Okej men det spelar mao noll roll enligt regelverket var frånluft finnes
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Går inte med 20-tals trösklar

[bild]

Sådär ser det ut
Ja och det där är inte särkilt ovanligt, då brukar man lösa det med en vanlig ventil genom innervägg till angränsande rum.
 
V vectrex skrev:
Ja och det där är inte särkilt ovanligt, då brukar man lösa det med en vanlig ventil genom innervägg till angränsande rum.
Jo det är ju det jag ska göra :) fast med tidstypiskt spjäll
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade en fundering ett tag att fräsa en skåra i överkant dörrfoder, borra hål i karmen och på så sätt få ett dolt luftsläpp till badrummet. Nu bor vi ju i hus så ingen annan än oss bryr sig och vi har numera katt så dörren till badrummet måste alltid stå på glänt.

Men idén kanske kan passa för någon annan...
 
Bättre sent än aldrig. Nu ska vi börja restaurera dörrarna i lägenheten. :p

En vitmålad dörr placerad på ett arbetsbord med en pensel och en burk med färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
Nytt decennium nya objekt
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nytt decennium nya objekt
Ja risken finns det blir villa, om sambon får bestämma :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja risken finns det blir villa, om sambon får bestämma :)
Väntar med spänning på tråden "Totalrenovering av 20-talsvilla" ;)
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.