harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom jag är en del av brf vill jag ju såklart detta är en kostnad för hantverkaren. :D Men om det blir brf som får stå för det i slutändan så får väl det gå
Vad jag menade att du pratar med brf som därmed får ett krav som denne kan rikta mot entreprenören
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad jag menade att du pratar med brf som därmed får ett krav som denne kan rikta mot entreprenören
Ah, japp, så det sköts nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
A Acido skrev:
Källa?! Låter nämligen konstigt då jag för ett par år sedan gick igenom ett ärende hos ARN och de plockade fram denna lag att stödja sig på. Då var det rot renovering som föreningen beställt och företaget i fråga hade åstakommit
diverse skador på medlemmarnas egendom.
Första googleträffen på "konsumenttjänstlagen bostadsrättsförening"
http://byggindustrin.se/content/vad-galler-nar-bestallaren-ar-en-brf
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
14mm massivt limmat på plywood. Plywood limmad och skruvad i flytspackel. Min golvläggare får bedöma hur man bäst löser det. Han är grym!

[länk]
Be honom lägga till ditt namn på överst på referenslistan. Att ha dig som nöjd kund måste ju bräcka hovet etc med hästlängder. ;)
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Be honom lägga till ditt namn på överst på referenslistan. Att ha dig som nöjd kund måste ju bräcka hovet etc med hästlängder. ;)
haha, japp. Malmgrenska Palatset :p

edit: hehe, de gjorde bort sig på en punkt dock, fast det var en underentreprenör de som slipade och behandlade. De oljade en tröskel med vitpigment som inte var avtalat.
 
H
J JohanLun skrev:
Jag är ledsen, jag förstår inte.

Entreprenören har skadat något som inte har med arbetet att göra. Om det är ett golv, ett bord, en soffa, en TV, en bil...

Om entreprenören drar en regel genom rutan på din ferrarri på uppfarten, ska fortfarande han välja var den ska repareras, eller får du välja verkstad? Eller får han själv eller Bosses svets och kött fixa bilen?

Om han spikar din fru i foten, får han själv sy ihop såret?

Näe, jag får faktiskt inte ihop hur du menar, vänligen beskriv lite mera utförligt hur du tänker!
där är väl så långt i från samma sak som möjligt.
Och inte alls de jag sagt men du väljer att läsa de du vill läsa
 
Trist! Tyvärr är den typen av skador vanliga när hantverkarna byter fönster. Vi har också ett 2-3 mm djupt hål i ekparketten sedan ett fönsterbyte. Tveksam om mjölkpapp hade skyddat bättre.
Jag tror tyvärr att den enda vägen till att lösa problemet är att byta golvet eller så accepterar du patinan som ändå kommer förr eller senare.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Trist! Tyvärr är den typen av skador vanliga när hantverkarna byter fönster. Vi har också ett 2-3 mm djupt hål i ekparketten sedan ett fönsterbyte. Tveksam om mjölkpapp hade skyddat bättre.
Jag tror tyvärr att den enda vägen till att lösa problemet är att byta golvet eller så accepterar du patinan som ändå kommer förr eller senare.
De skulle lagt 3mm masonit. Nej jag godkänner enbart återställande eller total kompensation inklusive underarbete a 200k

edit: haha, blir arg bara av att tänka på det :p

edit2: Detta är dock inte patina utan total förstörelse
 
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De skulle lagt 3mm masonit. Nej jag godkänner enbart återställande eller total kompensation inklusive underarbete a 200k

edit: haha, blir arg bara av att tänka på det :p

edit2: Detta är dock inte patina utan total förstörelse
Dom kommer att återställa de och med största sannolikhet så kommer dom inte byta en enda planka. Utan laga i skadorna med lite träfärgad massa. Så man lagar skador i parkett.

200k låter ju helt osannolikt dessutom är ju inget lyx golv direkt du lagt utan ett ganska vanligt eller snarare ganska klent golv, 14mm om jag läste rätt.

låt mig gissa att du betalade drygt 500kr/kvm för de?
 
A
S sinuslinus skrev:
Första googleträffen på "konsumenttjänstlagen bostadsrättsförening"
[länk]
”Det är dock vanligt förekommande att de boende gör enskilda tillval i samband med exempelvis stambyten och att dessa arbeten faktureras direkt till dessa personer. Då slår Konsumenttjänstlagens regler till”

Ber om ursäkt, måste varit detta de gick på då medlemmarna blev fakturerade.
 
H hul skrev:
Dom kommer att återställa de och med största sannolikhet så kommer dom inte byta en enda planka. Utan laga i skadorna med lite träfärgad massa. Så man lagar skador i parkett.

200k låter ju helt osannolikt dessutom är ju inget lyx golv direkt du lagt utan ett ganska vanligt eller snarare ganska klent golv, 14mm om jag läste rätt.

låt mig gissa att du betalade drygt 500kr/kvm för de?
Tja om de kan få det att se återställt ut så är det fine by me, men syns det att det är lagat så kommer det inte godkännas vid besiktning. 450 med hantverkarens rabatt. Golvet är 14mm därför annars hade golvet blivit högre än trapphusets golv. Vi tog bort ytskikt ner till bjälklag, sedan på de djupaste ställena runt halvmetern så fyllde man igen med moderna fyllnadsmaterial, sedan flytspackel sedan plyfa på spacklet och sist 14mm furu. Det är inte material i sig som är premium, det är hantverket, precisionen, och helhetsintrycket.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
H
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tja om de kan få det att se återställt ut så är det fine by me, men syns det att det är lagat så kommer det inte godkännas vid besiktning. 450 med hantverkarens rabatt. Golvet är 14mm därför annars hade golvet blivit högre än trapphusets golv. Vi tog bort ytskikt ner till bjälklag, sedan på de djupaste ställena runt halvmetern så fyllde man igen med moderna fyllnadsmaterial, sedan flytspackel sedan plyfa på spacklet och sist 14mm furu. Det är inte material i sig som är premium, det är hantverket, precisionen, och helhetsintrycket.
okej men nu finns de ju en besiktningshandbok man går efter och inte upp till dig att avgöra vad som är ok eller inte.
en del märken är helt okej så de kommer ej åtgärdas resten kommer garanteras lagas med massa.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
S
Be de anlita en duktig möbelrestaurerare som lagar i skadorna så kommer du inte hitta skadorna även om du om dem.
 
H hul skrev:
okej men nu finns de ju en besiktningshandbok man går efter och inte upp till dig att avgöra vad som är ok eller inte.
en del märken är helt okej så de kommer ej åtgärdas resten kommer garanteras lagas med massa.
Jag skiter fullständigt i vad du och dina polare i hantverkarsvängen tycker, golvet ska återställas som det var innan klåparna var där. Lyssna på dig själv. Varför ska jag godta att släppa in ett gäng idioter för att fixa fönster och acceptera de river ner hela lägenheten.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
H
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.