Vi har köpt ett hus från en stor husleverantör på totalentreprenad. På orten har leverantören byggt många hus under lång tid och är en mycket erfaren husbyggare.
För byggnationen anlitar husleverantören underleverantörer och sluter separata avtal med dessa. För vårt hus tillkommer bland annat kostnader för byggström och markarbeten. Leverantören beställer själv dessa tjänster men fakturorna går till oss.

Vårt bygge startade i mitten av augusti med ett byggstartmöte där leverantörens säljare och byggledare, underleverantörerna och vi som byggherre var närvarande. Husstommen levererades och restes i början av oktober. I produktionskostnadskalkylen, upprättad 2008-10-15, som bl.a. banken vill ha uppger leverantören kostnader för byggström och markarbeten.

För byggström uppger leverantören en kostnad på 16 000:-. 2008-03-08 fick vi en faktura på 31 000:- från el-leverantören den sammanlagda kostnaden blev då ca 41 000:- från byggstart till 09-02-28. Jag kontaktade då genast hussäljaren som genast vidarebefordrade mitt mail till byggledaren med kommentaren att detta var alldeles för hög kostnad.

Efter ett antal påstötningar till byggledaren där svaret var ’jag har haft så mycket att göra att jag inte har haft tid ännu med din faktura’ tröttnade jag och skrev ett brev till säljaren. I brevet skriver jag att jag betalar 16 000:- för byggströmmen och det överskjutande beloppet som elleverantören kommer att fakturera mig kommer jag att minska slutfakturan för huset med. Brevet skickade jag 2009-04-02, jag har inte fått någon reaktion från byggföretaget (ännu?).

Kostnaden för markarbeten (Fyllning för byggnation) i produktionskostnadskalkylen är angivet till 150 000:-. På ett mycket tidigt stadium fick jag säljaren att göra en detaljerad kostnadsspecifikation för markfyllnad. Detta resulterade i ett 5 sidor långt dokument där kostnaden för fyllning med sand och ’övriga’ massor blev 160 300:- då ingår även ett påslag om 25% som ska täcka ev. felräkning. Enligt säljaren vill inte något företag ange en fast kostnad för markarbetena, vilket jag ville ha.

Vid byggstartmötet sa jag att jag fått en maxkostnad på 160 000:- för markfyllning. Byggledaren (!) och markkillen sa att kostnaden för frakt hade höjts väsentligt den senaste tiden och det kommer att bli dyrare. Någon siffra om hur mycket dyrare det skulle bli fick jag dock inte.
2 månader senare fick jag kalkylen från hussäljaren, som var med på mötet, och där angavs kostnaden till 150 000:-

2009-04-08 fick jag fakturan från företaget som gjort markarbeterna kostnaden för detta är angivna till 254 420:- vilket i huvudsak är 1283 ton fyllning á 150:-/ton.
Jag har mailat hussäljaren om den stora differensen mellan kostnaden i kalkylen och fakturerad kostnad. Han har genast vidarebefordrat mitt mail till byggledaren.

Jag hävdar att husföretaget har ansvaret mot köparen. Vad än orsaken kan vara till den stora differensen ska jag ’endast’ betala den kostnad som husföretaget angivit!

Eftersom det är mycket pengar vill jag vara säker på att hantera detta på ett juridiskt rätt sätt. Har någon annan råkat utför något liknande och hur agerar jag i detta fall?
 
Tack Magentis för din länk. Har läst den och alla är rörande överens om att TE är ett dyrare alternativ och samtidigt tryggare för husköparen.

Min frågeställning är dock:
Om leverantören har prissatt tjänster som inte ingår i TE men som beställs av leverantören och faktureras direkt till kund, är då konsumenttjänstlagen tillämplig.

Det måste finnas massor av exempel där husleverantören har angivit ett pris där någon annan gör jobbet och fakturerar köparen direkt, egentligen ’bara’ förmedlar tjänsten och priset är mycket dyrare än vad husleverantören har sagt.

Kom igen alla som känner sig lurade på prisuppgifter från husleverantören. Hur har ni gjort?
Betalat med en sur min eller tagit striden med hussäljaren och hotat med konsumentvägledare, KO, Sverker eller något annat?

/Janne
 
M
Bortsett från vad juridiken säger i ditt fall, så skulle den hantverkare eller företag som försökte sig på att pungslå mig, på mer pengar än vad som är sagt, få ett helvete med mig. ALDRIG att jag skulle godta nåt sån´t, för står det på offerten vad det kommer att kosta, ja då får företaget stå för den överskjutande delen, om nån sån skulle uppstå.
Jag har råkat ut för liknande saker, dock inte direkt jmf med det här. Men jag vägrade betala, å hotade direkt med att dra det vidare, å på direkten gå till närmaste tidning.. Å vips så var det plötsligt företagets fel, å allt var bara ett litet missförstånd, som jag råkat ut för :)

humlan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.