4774
N N!klas skrev:
Uppviket vid tröskeln. Notera att det är en närbild så det ser kanske värre ut än vad det är. Vet inte riktigt vad det är under, om något. Är jag för petig?
Helt omöjligt att svara på med den närbilden. Om du kan ta en bild lite längre ifrån+ denna bild så blir det nog lättare att kunna bedöma men det ser ut som cement/betong eller flytspackel men det ser iaf inte tätt ut.
 
4774 4774 skrev:
Helt omöjligt att svara på med den närbilden. Om du kan ta en bild lite längre ifrån+ denna bild så blir det nog lättare att kunna bedöma men det ser ut som cement/betong eller flytspackel men det ser iaf inte tätt ut.
Nä. Det är nog plastmatta med en ofullständig svetsfog.
Föbannat klåpigt utförd.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
N N!klas skrev:
Tja,

Helrenoverat badrum.
Innerväggarna revs till och med.
Golvbrunnarna byttes till nya (bila och ha sig, eventuellt bakfall på något rör man ordnade till så man fick bila bort mycket mer än vad man hade tänkt).

Jag kan inte säga något om vad som är beställt eftersom att jag inte själv är beställaren (men jag ska ta reda på det) men vad tycker ni om följande?

Gamla rör som kommer upp ur golvet. Det är betongplatta. Inkommande vatten från gatan kommer in i köket och går sedan i plattan in i badrummet, det rör sig om några meter. Röret kommer upp under frånluftsvärmepumpen i badrummet och samma väg tar varmvattnet tillbaka till köket. Jag hävdar att man skulle ha lagt nya rör på vägg istället men man valde då att alltså göra så här:

(följande bilder tog jag snabbt innan den nya värmepumpen ställdes över rören)

[bild][bild][bild]
[bild][bild]

Toaletten byttes förstås ut och rörmokaren verkade såga av det rör som fanns för gamla toaletten och samtidigt så höll ju inte mattläggningen tätt där längre. Det var tätt mot det gamla röret, som nu alltså verkar vara bortsågat. Det är inte heller tätt vid toaletten mot avloppet eftersom att det ofta luktar surts piss (lite kattpiss-aktigt) inne i badrummet i olika styrkor. Jag har lyckats lukta mig fram till att det är avloppet bakom/under toaletten. Toalettstolen är limmad på plats med silikon. Se film så ser ni hur fint det är gjort med tätskiktet också.

[video]

Röret slutar alltså nästan precis vid golvet nu. Obefintligt tätskikt både vid toaletten och rören som kommer genom spärren i golvet. De har ju inte ens satt någon hylsa på vattenrören. Vet att det inte är ok med rör i golv längre. Avlopp och golvbrunnar ok.

Vad säger ni? Det här är beställt av en entreprenör som sagt in olika firmor för de olika jobben.
Det finns mycket mer som jag kanske skriver senare men vi börjar så här.
Det där är inte ens i närheten av godkänt. Bästa ta dit en besiktningsman från GVK.
https://www.gvk.se/kvalitetsarbete/gvk-kontrollanter/
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
En avvikelse på rör ur golv får man nog leva med om man inte gör om allting men utförandet på mattläggningen i sig är inte bra. Hade kunnat göras mycket bättre om man säger så..........Ser inte ut som den är lagd av en mattläggare som varit med ett tag,
 
Ja jag vet inte vad man ska säga, det är ju inte tätt nånstans i det där badrummet...
Hur ser hörnen ut, alltså golv vägg vinkel i ett innerhörn, brukar vara en svets i ca 45° vinkel
 
N
4774 4774 skrev:
Helt omöjligt att svara på med den närbilden. Om du kan ta en bild lite längre ifrån+ denna bild så blir det nog lättare att kunna bedöma men det ser ut som cement/betong eller flytspackel men det ser iaf inte tätt ut.
Tror att betongen är direkt under. Ingen flytspackling.

S Stefan1972 skrev:
En avvikelse på rör ur golv får man nog leva med om man inte gör om allting men utförandet på mattläggningen i sig är inte bra. Hade kunnat göras mycket bättre om man säger så..........Ser inte ut som den är lagd av en mattläggare som varit med ett tag,
Jag hade kunnat leva med det om man hade tätat bättre. Hylsor på rören osv. Vet inte hur stort jobb det hade varit att dra rören på väggen istället och plugga rören i plattan. Köket är vägg i vägg och det är där vattnet kommer in och sen går vidare in i badrummet och varmvatten tillbaka samma väg till köket. Jag ser lite silikon på ena röret, alltid något? 🙄 Det kanske är bra med silikon under mattan men det är väl tveksamt.

nino nino skrev:
Ja jag vet inte vad man ska säga, det är ju inte tätt nånstans i det där badrummet...
Hur ser hörnen ut, alltså golv vägg vinkel i ett innerhörn, brukar vara en svets i ca 45° vinkel
Hörnen ser nog oväntade bra ut faktiskt om man ser till resten men jag är lite fundersam på hur det gjordes runt dörren. Hann inte ta någon bild innan lister sattes dit (lister som går ner direkt på golvet). Har två golvbrunnar så förhoppningsvis kommer det inte hamna så mycket vatten där.


Vi får se hur det här slutar. 😉
 
Redigerat:
4774
N N!klas skrev:
Tror att betongen är direkt under. Ingen flytspackling.


Jag hade kunnat leva med det om man hade tätat bättre. Hylsor på rören osv. Vet inte hur stort jobb det hade varit att dra rören på väggen istället och plugga rören i plattan. Köket är vägg i vägg och det är där vattnet kommer in och sen går vidare in i badrummet och varmvatten tillbaka samma väg till köket. Jag ser lite silikon på ena röret, alltid något? 🙄 Det kanske är bra med silikon under mattan men det är väl tveksamt.


Hörnen ser nog oväntade bra ut faktiskt om man ser till resten men jag är lite fundersam på hur det gjordes runt dörren. Hann inte ta någon bild innan lister sattes dit (lister som går ner direkt på golvet). Har två golvbrunnar så förhoppningsvis kommer det inte hamna så mycket vatten där.


Vi får se hur det här slutar. 😉
Har du pratat med värden än? Det är trots allt värden som beställt jobbet så det borde som sagt ligga i deras intresse att få veta och se .
 
Sopigt! Jag håller med om att första steget är att larma till värden om att det utförs fuskjobb i dennes fastighet. En seriös värd som har tänkt sig att äga fastigheten under en längre tid kommer att agera på det.

Om värden däremot rycker på axlarna och tycker att utförandet är ok (det kanske var väldigt billigt och tillräckligt bra för att höja hyran) så finns det kanske inte så mycket att göra när det gäller vattendelen (rätta mig GÄRNA om jag har fel här), det är ju trots allt fastighetsägarens risk och försäkringar, inte dina.

När det gäller elen har du nog lite mer att säga till om ifall det skulle visa sig att den bryter mot elsäkerhetsföreskrifterna, där har värden ett ansvar gentemot dig som hyresgäst och Elsäkerhetslagen.
 
Inte snyggt eller rätt utfört. Kontakta en besiktning man och då det dokumenteterat. Trist! Sjukt att det dräller av nötter
 
N N!klas skrev:
Tja,

Helrenoverat badrum.
Innerväggarna revs till och med.
Golvbrunnarna byttes till nya (bila och ha sig, eventuellt bakfall på något rör man ordnade till så man fick bila bort mycket mer än vad man hade tänkt).

Jag kan inte säga något om vad som är beställt eftersom att jag inte själv är beställaren (men jag ska ta reda på det) men vad tycker ni om följande?

Gamla rör som kommer upp ur golvet. Det är betongplatta. Inkommande vatten från gatan kommer in i köket och går sedan i plattan in i badrummet, det rör sig om några meter. Röret kommer upp under frånluftsvärmepumpen i badrummet och samma väg tar varmvattnet tillbaka till köket. Jag hävdar att man skulle ha lagt nya rör på vägg istället men man valde då att alltså göra så här:

(följande bilder tog jag snabbt innan den nya värmepumpen ställdes över rören)

[bild][bild][bild]
[bild][bild]

Toaletten byttes förstås ut och rörmokaren verkade såga av det rör som fanns för gamla toaletten och samtidigt så höll ju inte mattläggningen tätt där längre. Det var tätt mot det gamla röret, som nu alltså verkar vara bortsågat. Det är inte heller tätt vid toaletten mot avloppet eftersom att det ofta luktar surts piss (lite kattpiss-aktigt) inne i badrummet i olika styrkor. Jag har lyckats lukta mig fram till att det är avloppet bakom/under toaletten. Toalettstolen är limmad på plats med silikon. Se film så ser ni hur fint det är gjort med tätskiktet också.

[video]

Röret slutar alltså nästan precis vid golvet nu. Obefintligt tätskikt både vid toaletten och rören som kommer genom spärren i golvet. De har ju inte ens satt någon hylsa på vattenrören. Vet att det inte är ok med rör i golv längre. Avlopp och golvbrunnar ok.

Vad säger ni? Det här är beställt av en entreprenör som sagt in olika firmor för de olika jobben.
Det finns mycket mer som jag kanske skriver senare men vi börjar så här.
Det där ser inte fackmannamässigt utfört ut. Kalla på besiktningsman och håll pengarna tills du vet vart det slutar.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Det där ser inte fackmannamässigt utfört ut. Kalla på besiktningsman och håll pengarna tills du vet vart det slutar.
Eller läs hela inlägget och se att det är en hyreslägenhet där hyresvärden beställt och står för fiolerna
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Eller läs hela inlägget och se att det är en hyreslägenhet där hyresvärden beställt och står för fiolerna
Ja, så kan man ju göra , om man gör rätt alltså :)

Då får man väl skicka några bilder till hyresvärden och luta sig tillbaka.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
4774
Hur går det? 🌷
 
N
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ja, så kan man ju göra , om man gör rätt alltså :)

Då får man väl skicka några bilder till hyresvärden och luta sig tillbaka.
Ja, och så kommer de och river ut hela golvet så får jag tvätta i köket och duscha i regnet några veckor till. ;) Nämen det blir bra till slut. Jag skulle ha skrivit att jag är hyresgäst i mitt första inlägg men när jag kom på det var det för sent.
4774 4774 skrev:
Hur går det? 🌷
Det blir nog först under början på nästa vecka som jag orkar ta tag i det här.
 
4774
N N!klas skrev:
Ja, och så kommer de och river ut hela golvet så får jag tvätta i köket och duscha i regnet några veckor till. ;) Nämen det blir bra till slut. Jag skulle ha skrivit hyresgäst i mitt första inlägg men när jag kom på det var det för sent.

Det blir nog först under början på nästa vecka som jag orkar ta tag i det här.
Fullt förståeligt att du är less av renoveringskaoset. En fredag vill man slippa allt sådant och bara få känna att nu är det helg 😀
 
  • Älska
N!klas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.