electroluxaren skrev:
För ordning skull
Innan jag släpper det här helt
Det var inte jag som fokuserade på vilka temperatur möjligheter det fanns vid underhållsvärme alternativet eller ens prioriterade det.
Helt riktigt. Det var jag. Eftersom jag ser en fördel i att kunna ställa in det man vill ha och inte värma mer än vad som behövs för att undvika t.ex. 40% högre uppvärmningskostnader.
 
  • Gilla
Bror74
  • Laddar…
Ni som har köpt Toshiba Polar 35 Supreme är ni fortfarande nöjda? Hur är det med elförbrukningen och funktionen i allmänhet?
 
Oljegroda skrev:
Ni som har köpt Toshiba Polar 35 Supreme är ni fortfarande nöjda? Hur är det med elförbrukningen och funktionen i allmänhet?
Vi har haft vår DAISEIKAI 8 (RAS-25) i ca 10 mån nu, och vi är väldigt nöjda.
Vi har även en MB FH25:a i källaren och besparingsmässigt är det nog ingen större skillnad, men i hur vi upplever
pumparna är det desto större skillnad.

Det som jag tycker gör stor skillnad är att toshibans kompressor kan jobba på väldigt
låg nivå in 90W ut ca 0.5kW, det gör att innedelen kan köra på exakt samma fläkthastighet hela tiden.

En väldigt stor del av året så behöver man här i Gbg just lite värme och just en kombination
av ganska hög fläkthastighet med ljummen luft gör att inomhustemperaturen blir väldigt jämn trots 20m långt hus.
FH-25 däremot ligger som lägst på drygt 400W och ger väl då den här årstiden ca 2kW effekt, det gör att pumpen varvar upp och vräker ut värme ett par minuter för att sedan i princip stänga fläkten, det gör
att fläktljudet upplevs betydligt mer störande och att innedelen knäpper.

Så jag kan absolut rekommendera toshiban.
 
C
Ser att FH35 jämförs med Polar 35 Supreme. Borde inte Polar 25 Supreme vara mer jämförbar?
Tänker då på angiven kvm den täcker.

Lutar något åt Polar 25 eller 35 Supreme men är osäker på ljudnivån även om det bådar gott det Peter ovan skriver. Dock kan man på FH25/35 ställa in fläkten på ett lågt konstant värde om man så vill. Har Toshiban samma möjlighet?

Är dock osäker på vilken som räcker åt mitt hus på 126 kvm, ca 150 kvm med biyta, 1,5 plan. Någon som vet?
 
Redigerat:
Chippe skrev:
Ser att FH35 jämförs med Polar 35 Supreme. Borde inte Polar 25 Supreme vara mer jämförbar?
Tänker då på angiven kvm den täcker.

Lutar något åt Polar 25 eller 35 Supreme men är osäker på ljudnivån även om det bådar gott det Peter ovan skriver. Dock kan man på FH25/35 ställa in fläkten på ett lågt konstant värde om man så vill. Har Toshiban samma möjlighet?

Är dock osäker på vilken som räcker åt mitt hus på 126 kvm, ca 150 kvm med biyta, 1,5 plan. Någon som vet?
Ljudnivån är lägre och konstant på Toshiban, du kan ställa in fast fläkthastighet eller autoläge.

På Mitsubishin så kan du köra på auto eller ställa in maxhastighet på fläkten, då pendlar den mellan nästan avstängd fläkt och det maxläge som du ställt in.

I mina öron betydligt trevligare med ett jämnt ljud/oljud än konstant varierande.

Hur många kvadrat dom räcker till har ingen förankring i verkligheten, det är vad den kan leverera när det är som kallast ute som beroende av ditt hus storlek och isolering avgör om det räcker eller inte.

Så länge pumpen har en låg lägstaeffekt så kan du inte välja en för stor pump, om det är motiverat
att köpa den större pumpen beror på prisskillnaden och vad man tror att man kan spara på det.

Vi köpte RAS-25 för att prisskillnaden var för stor tyckte jag, än så länge räcker den bra.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
C
Konstant luftflöde är onekligen bättre. Det enda kruxet nu är att man måste ha Toshiban på högsta fläktläge dvs 5 (100%) för att matcha effekten på Toshiban vid fläktläge 3 (75%)

Sen kan man undra hur ofta man behöver få ut 3kW från enheten. Om 2kW räcker för att värma mitt hus de flesta dagar så räcker Toshiba på 75% läge och därmed har man en behagligare ljudnivå.
 
Chippe skrev:
Konstant luftflöde är onekligen bättre. Det enda kruxet nu är att man måste ha Toshiban på högsta fläktläge dvs 5 (100%) för att matcha effekten på Toshiban vid fläktläge 3 (75%)

Sen kan man undra hur ofta man behöver få ut 3kW från enheten. Om 2kW räcker för att värma mitt hus de flesta dagar så räcker Toshiba på 75% läge och därmed har man en behagligare ljudnivå.
Jag hänger inte med riktigt här :x
Den här meningen speciellt!

"Det enda kruxet nu är att man måste ha Toshiban på högsta fläktläge dvs 5 (100%) för att matcha effekten på Toshiban vid fläktläge 3 (75%)"

Fläkthastigheten har ingen direkt koppling till uteffekten på pumpen, om man kör fläktläge 3 som vi tycker är lagom, så varierar ju utblåstemperaturen med värmebehovet.

Men jag kanske missförstår vad du menar.
 
C
Peter2400 skrev:
Jag hänger inte med riktigt här :x
Den här meningen speciellt!

"Det enda kruxet nu är att man måste ha Toshiban på högsta fläktläge dvs 5 (100%) för att matcha effekten på Toshiban vid fläktläge 3 (75%)"

Fläkthastigheten har ingen direkt koppling till uteffekten på pumpen, om man kör fläktläge 3 som vi tycker är lagom, så varierar ju utblåstemperaturen med värmebehovet.

Men jag kanske missförstår vad du menar.
Jag var otydlig och skrev fel. Menar att Mitsubishi ger betydligt högre effekt på lägre läge vid -10 -15 enligt det finska testen jag länkar till men lämnar många frågor så inget är självklart. Dem anger fläktläge och jag har funderat på om dem menar fläkt eller kompressorläge. Mitsubishi på läge 3 och Toshiba på läge 4 så jag gissar på att det är motsvarande läge. En annan sak är att om man sätter Toshiba på läge 5 så presterar den fantastiskt mycket mer än på läge 4.

Toshiba Polar 25 läge 4: http://www.scanoffice.fi/sites/default/files/u37/vtt_toshiba_1.jpg
-10 ca 2,5 kW
-15 ca 2,1 kW

Mitsubishi FH25 läge 3: http://www.scanoffice.fi/sites/default/files/pictures/fh_kayra1_0.jpg
-10 ca 3,3kW
-15 ca 3,4kW

Toshiba på läge 5 är verkligen med i matchen. Frågan är hur den låter på max jämfört med Mitsubishi på läge 3: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=59786.0;attach=41869;image
-10 ca 3,5kW
-15 ca 3,3kW

Som du ser är det otroligt stor skillnad på läge 4 och 5 på Toshiban om det nu stämmer. "Puhaltimen säätö asento" betyder fläktstyrningsläge enligt Google translate men som du säger borde endast kompressorn direkt vara avgörande för effekten.
 
Redigerat:
C
Fick detta svar på annat forum: Om du har ett lågt inställt luftflöde kan du inte få ut så max effekt. Dels så kommer batterigivaren på innedelen att stiga till en temperatur som är bestämd av tillverkaren. Då kompressorn kommer få signal att varva ner. Effekten räknas på temperaturhöjning in/ut x luftflöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.