Går det att göra något vettigt med en torpargrund som ger dålig luft?

Vårt gamla (men av oss ganska nyköpta) hus (samma som i min andra tråd: https://www.byggahus.se/forum/stenh...tion-i-gammalt-lerstenshus-nyborjarfraga.html ) har torpargrund.

Det sugs upp dålig luft i huset från grunden, och nu sitter jag och funderar på om det går att göra något åt. Vilka alternativ finns? Att krypa runt där nere är uteslutet då man bara har någon decimeter i ”takhöjd”. Är det bara att riva upp golvet helt så man kan göra ett ordentligt jobb med plastfilm/avfuktare med undertryck/m.m.

Eller finns det något alternativ där man inte behöver riva upp precis hela golvet?
 
O
Kan det hjälpa med å kolla ventilationen? Försöka få ett övertryck i bostaden...
 
Odjuret skrev:
Försöka få ett övertryck i bostaden...
Nja, övertryck i ventilationen är väl ändå inte så bra - då trycker man ju ut varm fuktig luft i konstruktionen som kondenserar där med risk för mögel och annat otyg.

Men finns det någon ventilation i krypgrunden? Annars är det ju läge att börja där.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
O
mexitegel skrev:
Nja, övertryck i ventilationen är väl ändå inte så bra - då trycker man ju ut varm fuktig luft i konstruktionen som kondenserar där med risk för mögel och annat otyg.

Men finns det någon ventilation i krypgrunden? Annars är det ju läge att börja där.
Du har fullständigt rätt i ventilationen.... Fel av mig! jag läste på långt senare och senare och kom på nu när du rättade mig... Tur att du kom till undsättning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.