Första inlägget här, hoppas jag är i rätt forumdel :)
Jag vet nära nog ingenting om hus, men gör mitt bästa, och lärt mig mycket om det här senaste månaderna.
Vi har köpt ett gammalt hus med stomme av lersten i södra Sverige.
Av diverse orsaker som jag inte orkar skriva om just nu så fick jag för mig att riva ut insidan av väggen i vardagsrummet (kanske startar en annan tråd om orsaken i fukt/miljö-delen av byggahus).

Det jag hittade var (inifrån > ut):
- Gipsskiva
- Spånskiva eller OSB-skiva eller liknande, osäker på hur man ser skillnad, om det nu är någon skillnad
- Plastfilm som täcker det mesta men inte allt
- Isolering, glasfiber (som hålls på plats av ickebärande träreglar)
- Stenstomme

Det finns ingen luftspalt någonstans i det hela, en enda kompakt pannkaka. Träreglarna som håller isoleringen på plats sitter ca en centimeter från stenen, som spacer verkar någon ha använt diverse trälister (alltså av dekorativ natur). Isoleringen ligger kloss mot stenen.

Så min fråga är väl – ska/kan det vara så? Bör man inte ha en luftspalt någonstans i väggen mellan organiskt material och den fuktiga stenstommen? Är det bara att riva ut allt och mura upp ny innervägg i siporex eller dylikt?
 
Glasfiber isolering förutsätter diffusionstätt alternativt ventilerad luftspalt...Du verkar sakna bägge förutsättningarna.
Organiskt material direkt mot oorganiskt blir risk för mögel o röta.

Du kan regla med aluminiumreglar/stål som är slitsade för att undvika köldbrygga sedan kan du spruta skum som är tätt.
Sedan skruvar du en oorganskiva och målar med en kalk eller silikatfärg.

Alternativt murar en siporexvägg.
 
Att tänka på är att lersten (=lufttorkad, obränd lera) förlorar sin strukturella styrka när fukthalten blir för hög. Om det tillförs fukt är det alltså viktigt att denna kan ventileras bort.

Å andra sidan har leran bra hygroskopiska/fuktbuffrande egenskaper (som mycket väl kan minska problemen i din nuvarande, delvis organiska konstruktion).

Kan tyvärr inte ge dig specifika råd, men det är att tänka på relativt till byggarätts förslag - det är antagligen en bra lösning, men fukt kan skada din bärande vägg vilket inte är fallet på samma sätt med exempelvis en tegelvägg. Ett tätt skum kan därför, i alla fall teoretiskt, skapa problem.
 
Bor själv liknande hus med lersten i stommen. Fick riva ut den invändiga isoleringen då allt hade möglat. Från insidan var det gips, plast, träreglar/stenull, lersten. Träreglarna var uppruttna och isoleringen luktade mer än lovligt äckligt. I rummet kunde man ana en lukt av ättika som ska kunna komma från svampen. Lersten var fuktig men torkade upp efter att plasten försvunnit. Jag valde att putsa väggen med lerputs och elda lite mer i kaminen. Har jobbat vidare i huset och i nästa del av ska jag gjuta hampakalk invändigt vilket kommer att ge en fuktbuffrande, diffusionsöppen lösning och även ge en gnutta isolering. Min åsikt är att inte stänga in fukt och bygga med diffusionsöppna lösningar. Här är en länk till en sida om hampakalk http://www.simonjameslewis.com/bristol-hemp-and-lime/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.