Vad är det för grund på det befintliga huset? Är det krypgrund utan fuktproblem och marken är lämplig i övrigt så borde det inte vara några problem att bygga nytt med krypgrund.
 
A
useless useless skrev:
Vad är det för grund på det befintliga huset? Är det krypgrund utan fuktproblem och marken är lämplig i övrigt så borde det inte vara några problem att bygga nytt med krypgrund.
Det är krypgrund och huset är över 100 år gammalt. Har hört mig för och en byggare i 70-årsåldern som jag pratat med säger att en platta med frigolit m.m. i är det bästa alla kategorier, fast det är dyrare.
Något jag inte tänkt på som han sa var att sorkar och andra gnagare inte förstör något eller kan inte komma in någonstans om det är platta.
 
Det finns en hel del fördelar med isolerad platta, men att det skulle vara bäst i alla kategorier håller jag inte med om.
Men, som sagts tidigare så är det typ av hus och dess konstruktion som avgör valet av grundläggning - Inte tvärtom.
 
A
useless useless skrev:
Det finns en hel del fördelar med isolerad platta, men att det skulle vara bäst i alla kategorier håller jag inte med om.
Men, som sagts tidigare så är det typ av hus och dess konstruktion som avgör valet av grundläggning - Inte tvärtom.
Det jag vänder mig emot är att man låser huset mer med platta, Det finns ju en framtid också om man vill ändra något. Vill hellre ha krypgrund för jag tycker det verkar bäst och smartast. Gillar att det ventileras under. Verkar sundast om mindre komplicerat.
Men just gnagarproblemen som man eliminerar med platta väger rätt tungt tycker jag. Gnagare gillar mer att gå in i hus som inte bebos året runt.
 
Mössen tar sig in via väggen ändå så plattan gör ingen nytta.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mössen tar sig in via väggen ändå så plattan gör ingen nytta.
Inte enligt den mannen som jag talat med som har byggt hus i 50 år. Han borde veta för han har settt "allt" Krypgrunder är fina skyddade bostäder för många typer av djur. Med platta elimineras det.
Dessutom eliminerar man med platta underminering av sork.
 
Hur stort problem är gnagare i grunden och underminering av sork?
 
A
useless useless skrev:
Hur stort problem är gnagare i grunden och underminering av sork?
Tydligen är det olika. Sork är som vildsvin enligt uppgift. Vips så är sorkarna där med sina högar trots fritt från dem i alla år. Liknande med vildsvin. Vips har de bökat upp en trädgård någonstans och sedan är de kanske aldrig där igen.

Många hus har små sättningar och dörrar som är svåra att stänga. Ofta beror det på sork. Ingen vet hur stort problemet är eftersom de arbetar under jord.
 
Jag har iallafall aldrig hört talas om sorkteorin. Med tanke på att det finns några hundra tusen hus med torpar-/krypgrund borde det väl vara ett känt fenomen?
 
A
useless useless skrev:
Jag har iallafall aldrig hört talas om sorkteorin. Med tanke på att det finns några hundra tusen hus med torpar-/krypgrund borde det väl vara ett känt fenomen?
Det är mycket många inte har hört talas om och mycket som det inte skrivs om. På landsbygden är det rätt känt att sorkar underminerat gamla hus. Det är väl olika områden förstås. På Västgötaslätten är jorden ofta mjuk och lite berg och där känner jag folk som har problemet. De gasar ihjäl sorkarna med äldre bil. Sorkarna har revir och får man bort den så tar det lång tid innan en annan kommer tillbaka. I andra delar av Sverige finns inte problemet,
 
Nissens
Magnus Filip skrev:
Det är mycket många inte har hört talas om och mycket som det inte skrivs om. På landsbygden är det rätt känt att sorkar underminerat gamla hus. Det är väl olika områden förstås. På Västgötaslätten är jorden ofta mjuk och lite berg och där känner jag folk som har problemet. De gasar ihjäl sorkarna med äldre bil. Sorkarna har revir och får man bort den så tar det lång tid innan en annan kommer tillbaka. I andra delar av Sverige finns inte problemet,
Med tanke på att sork bara gräver ca 10-30cm djupt så låter det som hittepå.

Sorkar orsakar skador i trädgårdar, men knappast på byggnader. Någonstans.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på att sork bara gräver ca 10-30cm djupt så låter det som hittepå.

Sorkar orsakar skador i trädgårdar, men knappast på byggnader. Någonstans.
Wikipedia? Vem som helst kan skriva vad som helst där ;)
Utan att själv ha surfat runt. Sork och mullvad borde säkert gräva till frostfritt på vintern och det är väl 70-130 cm beroende på var i landet? Och hur kan man vara säker på hur djup de gräver? Säkert olika beroende på typ av jord och tillgång till mat. Säkert har någon kollat någon gång, men det är väl som med allt annat bara för att någon har forskat utan att själv se precis allt, så är det inte säkert att det stämmer, bara vara en god vägledning,
Sedan beror det säkert på hur djupt det är grävt fån början. Såg på Älvsbyhus hemsida att man behöver gräva 1 -2,5 meter djupt beroende på var i Sverige. Säkert har äldre hus inte lika djupt grävda grunder alltid.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Utan att själv ha surfat runt. Sork och mullvad borde säkert gräva till frostfritt på vintern och det är väl 70-130 cm beroende på var i landet?
På vintern när det är tjäle flyttar sorkarna upp ovan mark. Det är därför man brukar se gångar i gräset när snön tinar bort.



Magnus Filip skrev:
Sedan beror det säkert på hur djupt det är grävt fån början. Såg på Älvsbyhus hemsida att man behöver gräva 1 -2,5 meter djupt beroende på var i Sverige. Säkert har äldre hus inte lika djupt grävda grunder alltid.
Ja, man brukar gräva till frostfritt djup, men grundmuren behöver inte nödvändigtvis gå så djupt i marken. Oftast räcker det att man fyller igen med kapillärbrytande material så man inte får stjällyftning.
 
A
useless useless skrev:
På vintern när det är tjäle flyttar sorkarna upp ovan mark. Det är därför man brukar se gångar i gräset när snön tinar bort.





Ja, man brukar gräva till frostfritt djup, men grundmuren behöver inte nödvändigtvis gå så djupt i marken. Oftast räcker det att man fyller igen med kapillärbrytande material så man inte får stjällyftning.
Skall kolla djupet på grunden sedan, bra info!

PS. Flyttar sork upp på vintern? Wikipedia och frisurfing igen på internet? , kan inte tänka mig det om det är -20 °C, tjäle och ingen snö. Då ligger de nog på sofflocket på frostfritt djup. Var annars?
 
Magnus Filip skrev:
Då ligger de nog på sofflocket på frostfritt djup. Var annars?
I stenrösen, rishögar och krypgrunder.
 
  • Gilla
Malingus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.