A
I dessa fallen kan det vara anslutningen i väggen oavsett om det är stickpropp eller fast anslutning.
om det inte är detta är det själva kretskortet.
det finns ingen fuktighets sensor. däremot två temp sensorer.
inget av dessa släcker maskinen.
överhettningsskyddet släcker maskinen och måste återställas manuellt, så det kan inte vara det heller.

-Anslutning eller kretskort!
 
electroluxaren skrev:
I dessa fallen kan det vara anslutningen i väggen oavsett om det är stickpropp eller fast anslutning.
om det inte är detta är det själva kretskortet.
det finns ingen fuktighets sensor. däremot två temp sensorer.
inget av dessa släcker maskinen.
överhettningsskyddet släcker maskinen och måste återställas manuellt, så det kan inte vara det heller.

-Anslutning eller kretskort!
Det stämmer nog, du verkar veta vad du pratar om. En sak jag noterade var den oerhörda mängd ludd och skräp det finns inne i en tio år gammal maskin. Filtren är slitna och verkar tappa i funktion. Så nyttan av en reparation är nog tveksam. Nu hoppas jag att vår nya Miele fungerar bättre, svaret kommer om tio år!
 
N Niklas12 skrev:
Tack för svar, ja det blev samma här har hängt tvätten ute nu under sommaren får bli en ny maskin nu till höst.
Tyvärr har ni kanske redan slängt era maskiner, men andra kan kanske ha nytta av att veta att det sitter nån sensor
bakom kondensorn i nedre, hö hörn. Se inringat på foto. Den sitter ovan behållaren för dräneringsvatten från kondensorn och var full med ludd på vår maskin. Den kan kanske nås om kondensorn tas bort. Annars genom att ta bort baksidan.
Denna sensor låtsas Cylinda inte om utan vill skicka en servicetekniker för 1500 spänn. Efter rengöring funkar vår 13 år gamla Cylinda Sverigtorken -06 (Type TD 25.1C) perfekt igen. Har efter daglig användning i en 5-persfamilj endast bytt lagret till trumman, fläkthjulet och remmen som driver trumman. Remmen slets ut eftersom remspännaren kärvade så vid bytet smorde jag upp lederna.
 
  • Insida av torktumlare med inringad sensor bakom kondensor i nedre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LarsDaniel skrev:
Tyvärr har ni kanske redan slängt era maskiner, men andra kan kanske ha nytta av att veta att det sitter nån sensor
bakom kondensorn i nedre, hö hörn. Se inringat på foto. Den sitter ovan behållaren för dräneringsvatten från kondensorn och var full med ludd på vår maskin. Den kan kanske nås om kondensorn tas bort. Annars genom att ta bort baksidan.
Denna sensor låtsas Cylinda inte om utan vill skicka en servicetekniker för 1500 spänn. Efter rengöring funkar vår 13 år gamla Cylinda Sverigtorken -06 (Type TD 25.1C) perfekt igen. Har efter daglig användning i en 5-persfamilj endast bytt lagret till trumman, fläkthjulet och remmen som driver trumman. Remmen slets ut eftersom remspännaren kärvade så vid bytet smorde jag upp lederna. Samt skruvade bort gaveln till fläkthuset nere till vänster, där det var så fullt med ludd så luften kom inte fram och tumlaren lät som ett tröskverk. Se bild.

[bild]


[bild]
 
  • Hand håller en borttagen rengjord filterinsats framför en öppen tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig tvättmaskin med demonterad front som visar den igensatta trumman och inre komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det var det värsta jag sett!
Maskinerna brukar lägga av långt tidigare.
Har du kört utan filter?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Tyvärr har ni kanske redan slängt era maskiner, men andra kan kanske ha nytta av att veta att det sitter nån sensor
bakom kondensorn i nedre, hö hörn. Se inringat på foto. Den sitter ovan behållaren för dräneringsvatten från kondensorn och var full med ludd på vår maskin. Den kan kanske nås om kondensorn tas bort. Annars genom att ta bort baksidan.
Denna sensor låtsas Cylinda inte om utan vill skicka en servicetekniker för 1500 spänn. Efter rengöring funkar vår 13 år gamla Cylinda Sverigtorken -06 (Type TD 25.1C) perfekt igen. Har efter daglig användning i en 5-persfamilj endast bytt lagret till trumman, fläkthjulet och remmen som driver trumman. Remmen slets ut eftersom remspännaren kärvade så vid bytet smorde jag upp lederna.

[bild]


[bild]
Tror ev jag har problem med någon sensor. Köpte en begagnad maskin som jag hoppades bara skulle vara att rensa condensorn för den var hemsk men tyvärr verkar det inte hjälpa. Upplever det som om fen beräknar väldigt kort tid för program och tvätten blir aldrig torr. tar blåser. Trumman snurrar och det blir varmt
 
A
Modell?
 
electroluxaren skrev:
Modell?
Cylinda tk 23
 
E EvaM skrev:
Cylinda tk 23
Hittade nu termistorerna på cylindas sida om man går in på den vita maskinen istället för den svarta frågan är bara om man kan mäta om de är det som är felet innan man köper nya
 
A
borde vara samma system men det är två olika elektroniker.
tar du ut båda termistorerna samtidigt och låter dessa få samma temperatur så kan du mäta motståndet i dessa och det skall vara väldigt lika.
Har du den svarta?
 
A
hade du gjort rent fläkthjulet?
och trumman går runt så att inte remmen är av?
 
electroluxaren skrev:
hade du gjort rent fläkthjulet?
och trumman går runt så att inte remmen är av?
Kollade fläkt och såg hyffsat ren ut. Remmen är inte av. Trumman snurrar och det blir varmt. Den går programmet ut men tvätten är ändå ordentligt fuktig. Ja jag har de svarta. Kommer inte ens så mycket vatten ur tvätten att det blir något att tömma så trodde först pumpen var kass men har även gjort rent under pumpen och fyllde i ett glas vatten och då fick jag upp i behållaren.
 
A
har du det varmt i rummet där den står, det verkar som om den kondenserar dåligt.
öppet baktill där kylfläkten sitter?
 
electroluxaren skrev:
har du det varmt i rummet där den står, det verkar som om den kondenserar dåligt.
öppet baktill där kylfläkten sitter?
Står i källaren så är stor tvättstuga och inte speciellt varmt. Jag får kanske testa göra rent fläktarna också.
 
electroluxaren skrev:
har du det varmt i rummet där den står, det verkar som om den kondenserar dåligt.
öppet baktill där kylfläkten sitter?
Så här såg fläkten ut utan rengöring. Finns det något annat som kan göra att den kondenserar dåligt? När jag tog hem den var kondensorn ruskigt smutsig. Har spolat och spolat och nu ser jag rak genom och inget mer verkar sitta i. Kan sensorerna påverka något eller är det bara önsketänkande. Tycker den beräknar kort tid för program. Haft en nyare asko i gamla huset men där tog det typ en timme längre. Har å andra sidan försökt köra två gånger efter varandra nu med denna men hjälper inte, händer liksom inget mer. Känns lite som om tumlaren tror att tvätten är torr.
 
  • Smutsig fläktdel av en torktumlare med synliga damm och smuts, innan rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emilie Bertilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.