S Stefan1972 skrev:
Efter att ha plockat isär vår samsung några ggr och irriterat mig över den enkla instruktionen. typ pensla försiktigt rent kondensorn så har jag numera en sån där trädgårdsspruta att blåsa rent med. Sån där man fyller med vatten och pumpar upp tryck. Den duschar jag av allt med och peppar peppar. Det har gått nu ett par år utan att det har korkat igen. Studerade konstruktionen sist och det är ju ganska tätt och man kan nog vräka på bra med vatten under drift utan att det händer nåt. Pumpen verkar forcera bort det ganska bra. Blir det för illa så kan man ju som det nämndes ovan ta ut maskinen och spola med slang och ha maskinen lutandes bakåt så det rinner ut själv.
Läser några inlägg ...
Kondensortumlare med inbyggd värmepump.
Har haft 2 st dyra Elektrolux.
5 års garanti.
År 6 brakade pumpen.
Kort tid efter det sattes kondensorn igen trots god skötsel av filter.
Man måste rengöra filtren inkl det till kondensorn ofta.
Enligt Elektrolux efter varje tork när jag chafsade med dem.
De rekommenderade service, rengöring, flera tusen i kostnad.

Då monterade jag ner hela torktumlaren. Fick ut värmepumpsdelen och drog in den i duschen.
Hjälpte till att peta bort intorkad ludd med en grillpinne i trä. Tog väl typ 1-2h att få renare ... de sitter ganska regält.

Demontering - rengöring - Montering tog typ 5 timmar. Men den är igång.

Pump nummer 2 höll i drygt 1 år.

Så frågar du mig om vinsten med att köpa en torktumlare med inbyggd värmepump kan ni gissa svaret.

Tekniskt avancerad, ja. Nytänk, ja. Energi besparing, ja men inte så mycket som specifikationen säger. Lite skrytdata.
Den totala energibesparingen blir marginell räknat i kWh.
Men trasslet kan kosta hur mycket som helst.

Nedmonterad torktumlare med uttagen värmepumpsdel på ett plattat golv under underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad kondensortumlare med synlig värmepumpdel ligger på ett köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
osku och 3 till
  • Laddar…
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Läser några inlägg ...
Kondensortumlare med inbyggd värmepump.
Har haft 2 st dyra Elektrolux.
5 års garanti.
År 6 brakade pumpen.
Kort tid efter det sattes kondensorn igen trots god skötsel av filter.
Man måste rengöra filtren inkl det till kondensorn ofta.
Enligt Elektrolux efter varje tork när jag chafsade med dem.
De rekommenderade service, rengöring, flera tusen i kostnad.

Då monterade jag ner hela torktumlaren. Fick ut värmepumpsdelen och drog in den i duschen.
Hjälpte till att peta bort intorkad ludd med en grillpinne i trä. Tog väl typ 1-2h att få renare ... de sitter ganska regält.

Demontering - rengöring - Montering tog typ 5 timmar. Men den är igång.

Pump nummer 2 höll i drygt 1 år.

Så frågar du mig om vinsten med att köpa en torktumlare med inbyggd värmepump kan ni gissa svaret.

Tekniskt avancerad, ja. Nytänk, ja. Energi besparing, ja men inte så mycket som specifikationen säger. Lite skrytdata.
Den totala energibesparingen blir marginell räknat i kWh.
Men trasslet kan kosta hur mycket som helst.

[bild] [bild]
värmepumps torkar har sin givna plats i utrymmen som blir för varma för andra kondenstumlare!
tyvärr tar det mycket längre tid att torka med VP så produktiviteten sjunker markant.
 
Problemet är väl att de tar alldeles för lätt på det här med luddet i instruktionsböckerna. Idag finns det ju maskiner som har vatten rinnandes där för att rengöra men andra fabrikat hade istället för att skriva "borsta försiktigt en gång i veckan" kunnat skriva att spola av med tryckpruta varje dag så hade man sluppit problem....Saken som sådan kan ju inte vara okänd direkt......Men nämner man det för support eller liknande så vet de aldrig nåt. När jag höll på med vår samsung trodde jag ju ett tag att det var nå fel på maskinen, att det typ saknades nåt filter. Gick ju bara någon månad efter inköp så var det ju fullständigt igenkorkat och hade man ringt ut nån på garantin så hade det ju aldrig varit samsungs fel att det kladdat igen........
 
electroluxaren skrev:
värmepumps torkar har sin givna plats i utrymmen som blir för varma för andra kondenstumlare!
tyvärr tar det mycket längre tid att torka med VP så produktiviteten sjunker markant.
Jag vänder mig mest mot marknadsföringen av besparingen.
En "normal" använd kondenstumlare har en årlig förbrukning runt 250 kWh/år.
Sparas 25% på det blir det 62 kWh/år.
Med typ maxat 2:- / kWh blir det 120:-
En kondensortumlare med VP blir inte 10år utan tusingar i serviceåtgärder.
Den är dessutom dyrare i inköp.
Det blir ingen vinst.
De där 40% besparing stämmer inte, och absolut inte om man räknar in nästan dubbla gångtiden.
Har gjort en storrengöring efter 5 år. Har bytt vattenpumpen 2 ggr. Kramar nu med båtmotor blåsa för att få ut vattnet.
Köper inte en vattenpump till för min maskin.

Båtmotorblåsa används för att få ut vatten från en kondensortumlare i ett köksvask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Problemet är väl att de tar alldeles för lätt på det här med luddet i instruktionsböckerna. Idag finns det ju maskiner som har vatten rinnandes där för att rengöra men andra fabrikat hade istället för att skriva "borsta försiktigt en gång i veckan" kunnat skriva att spola av med tryckpruta varje dag så hade man sluppit problem....Saken som sådan kan ju inte vara okänd direkt......Men nämner man det för support eller liknande så vet de aldrig nåt. När jag höll på med vår samsung trodde jag ju ett tag att det var nå fel på maskinen, att det typ saknades nåt filter. Gick ju bara någon månad efter inköp så var det ju fullständigt igenkorkat och hade man ringt ut nån på garantin så hade det ju aldrig varit samsungs fel att det kladdat igen........
samsung är lite speciella...
 
electroluxaren skrev:
samsung är lite speciella...
förvisso men luddet verkar vara nåt generellt problem.............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.