hej
jag har ett problem m min tumlare. Ett tag nu har det ibland varit trögt att få igång rotationen på trumman. Detta har resulterat i att det har luktat lite bränt om man inte stängt av den inom et par sekunder. Har trott att detta har berott på att jag har proppat den m för mkt tvätt.
Men om jag då för hand snurrar trumman och sen kör igång maskinen så funkar det..
Igår så var det dock inte så, utan trumman gick väldigt trögt och nästan låser sig i ett läge.
Motorn jobbar men inget snurrar.

Jag tror det är något lager eller nåt i den stilen som har kärvat. Vad vet ni?! Och är det i så fall lönt att reparera?

Tack på förhand.
 
Det kan löna sig om du är händig och inte förväntar dig en hög timpenning. I "min" tumlare (Elektrolux) så var en bussning på baksidan så pass sliten att den blev oval, det gick hyfsat lätt att byta den. På framsidan, vid öpningen så brukar det väl vara ett slags "slitband", som fungerar som lagring. Lycka till.
 
Ni som inte finner den "magiska knappen". Återställningsknappen, den finns inte på alla modeller.

Dock finns det givetvis ett överhettningsskydd. Plocka bort bakplåten och där inne ska det finnas en säkring/överhettningsskydd. På våra maskiner som vi haft här hemma, en miele för tillfället och innan en Elektrolux var den stor som en en-krona.

Dyrka loss denna och lägg den i frysen i ett par minuter (10min kanske). När den är nedkyld så knäpper du till lite på den eller snäpper den lite emot diskbänken.

Mät med ohm om det sedan leder ström, får du värden så sätter du tillbaka den och testar. (Mät givetvis innan du testar med "frysen" knepet. Leder den, så är det inte den som är problemet och du kan sluta läsa mitt inlägg.)

Har funkat på båda av våra modeller i åratal när den kärvat.
Billigt och bra, man är ju smålänning trots allt.

(För er nyfikna, inuti sitter det ett litet "metallspröt" som böjer sig när det blir för varmt. Vid ovanstående procedur böjer det sig förhoppningsvis tillbaka)

Tror mest att det är vuxna människor som sitter här och läser. Själv är jag 21-år gammal och inte vuxen någonstans.

Så jag behöver inte nämna att ni ska koppla bort strömmen vid detta pillande och inte heller att ni ska se till att det inte finns någon kondens på "den lilla grejjen" ni pillar bort när ni fäster tillbaka den.

"Det kan ju trots allt bara gå rent åt helvete"

Avslutar även med, som alltid när jag skriver i forum:
Detta funkade för mig, det garanterar inte att det funkar för dig och jag tar inte heller ansvar om det går åt skogen.

//Paulin//
 
Nu postar jag i en gammal tråd, men jag såg att någon hade skrivit ett inlägg med samma problem som mitt. Har skaffat ny rem, men den slakar och jag lyckas inte lista ut hur jag ska sätta den runt spännrullen för att det ska bli rätt. Några tips från panelen?
 
Ha! Jag kom på det! Motorn sitter i spänn med en fjäder. Genom att lossa på fjädern gick det att få dit remmen.

Min slutsats: När man köper en tumlare ska man köpa enklast möjliga av ett känt märke. Ingen elektronik ska det vara. En tumlare är en mycket enkel helt igenom mekanisk konstruktion och det är lätt att få tag på reservdelar och laga själv.
 
Gammal tråd, jag vet, men den löste mitt problem :)

Har en torktumlare Miele T4222C Exclusive där värmen lagt av, öppnade och såg ingen röd knapp för återställning däremot något jag misstänkte vara överhettningsskydd.

Gjorde som Paulin_763 föreslog la den i frysen (mätte den först och det var ingen kontakt igenom). Därefter tog ut den, mätte fortfarande ingen kontakt igenom, knackade den flera gånger i diskbänken och visst nu mätte den kontakt igenom som det ska. montera tillbaka och nu funkar maskin igen, så tackar för tipset.

Bifogad bild på hur den såg ut.
1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.