Lite OT men 'cullberg' gör ett gôtt trådlyft! Tråden har varit orörd i ca. 5 år... :D
 
Har inte denna tråd hamnat lite vilse?.. I Sverige brukar man väl inte ha TM/TT/TS i köket?
 
Hehe, ja det såg jag inte ens :p
 
KristinaRT
Båda, om man kan välja!!!! Det ena utesluter inte det andra - de kompletterar varandra :)

Torktumlaren är suverän till handdukar (det är hårt att torka sig på en frottehandduk som torkats i skåp :D), underkälder etc, men helt värdelös till skjortor eller barnens overaller.....
Torkskåpet är underbart till skjortor, stickade tröjor etc, men värdelöst till strumpor...

Skulle jag tvingas välja skulle jag nog ändå välja tumlare, eftersom man ju faktiskt kan hänga kläder på streck, men inte tumla kläder på något annat sätt än i en tumlare. Som tur är behöver jag dock inte välja!!!

Edit. Grob - trots att nya tumlare är bättre än gamla påallehanda meterial så finns det GOTT om material som inte kan/tåler/bör tumlas av olika skäl.....
 
Tråden är flyttad till nya Tvättstuga, där den kanske passar lite bättre.
 
Redigerat:
Har precis flyttat ut vårt torkskåp (som ingick i vårt nya hus) i garaget och ersatt med en torktumlare. Såtillvida man inte har barn i blöt-overall-ålder så är skåpet nära nog oanvändbart. Handdukar, lakan mm. blir som sandpapper och dessutom tar det lika mycket plats som en garderob.
 
Jag tycker att Ni missar en maskin nämligen den vanliga avfuktaren. Vi har varken torkskåp eller tumlare utan hänger tvätten på en ställning från IKEA. Slår på avfuktaren och stänger dörren. 14 kg tvätt, 2 maskin, torrt över natten. Sliter inte kläderna, kräver ingen installation, avger, såklart, inte fuktig luft till omgivningen, energisnål, och framförallt flyttbar. Dessutom var den inte dyrare än någon annan lösning. 4000kr ungefär....

Sen manglar vi såklart lakan, dukar och handdukar. Då blir de inte som sandpapper utan fina och släta....

/Martin
 
cullberg skrev:
Kan bara tillägga att det där med att torktummlare sliter på kläderna är bara en myt, det "ludd" som man sammlar efter att du torkat är mestadels hudavlagringar.
Dessutom finns det nu för tiden Kondens tummlare som har en inbyggd värmepupmp som gör att man kommer ner riktigt mycket i energiförbrukning. Vet att både Electrolux och Milee har detta.
Hudavlagringar? Då undrar jag vilken kroppsdel näven med hudavlagringar "ludd" kommer ifrån? En del kan jag tänka mig men mestadels tvivlar jag på!
 
Hudavlagringar låter ju lite osannolikt, däremot verkar "expertisen" vara enig om att det framförallt är tvättmaskinen som sliter på kläderna och får "luddet"/fibrerna att lossna, det torktumlaren gör är bara att effektivare än vid hängtorkning få bort fibrerna. Och jag har hellre dammet i torktumlarens torkfilter än i garderoben/huset !;-)
 
Välj det som du tycker är smidigast. Vi har kört torktumlare i ca 25år och för oss är det smidigheten som avgör.
Från tvättmaskin till torktumlare. Kör man flera tvättar samtidigt så torkas den första när 2:an rullar. Tar du dessutom tvätten direkt från torktumlaren kan du släta ut tröjor, handdukar, mm, direkt och vika dem med acceptabelt släthet.
Sedan har vi en liten torkställning för ullkläder som är lite känsligare, men även de kan torkas i tumlare men då separat och vid lägre temperatur och att man väljer att lämna lite fuktighet, innan de hängs upp på galje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.