Yrrol skrev:
hur viktiga är dessa fläktar måntro?
Hos oss i en vanlig 1familjs kåk är det bannlyst..:) Ska inte behövas om man inte snålar på värme o ventilation...
 
knekten skrev:
En avfuktare drar ström! Trodde alla försökte minska elförbrukningen ?:rolleyes:
En avfuktare dra inget i jämförelse med en torktumlare, och en avfuktare klarar att torka 3-5 hela tvättar på en gång på några timmar :p

Billigast är förstås att låta det lufttorka i rumsvärme, men fuktigheten i rummet stiger till obehagliga nivåer, öppnar man fönstret eller annan god ventilation så vipps har man spolat ut en massa kWh tillsammans med den fuktiga luften

Så jag vettifasen om det inte rent kan ses som att en avfuktare är en besparing jämfört med att vädra ut fukten och värmen om man inte har ventilation återvinning :rolleyes:

/R
 
B
vi hade ingen extra värme fläkt.
va ett rum på 3m*5m bara avfuktaren.
 
rog_ohl skrev:
En avfuktare dra inget i jämförelse med en torktumlare, och en avfuktare klarar att torka 3-5 hela tvättar på en gång på några timmar :p

Billigast är förstås att låta det lufttorka i rumsvärme, men fuktigheten i rummet stiger till obehagliga nivåer, öppnar man fönstret eller annan god ventilation så vipps har man spolat ut en massa kWh tillsammans med den fuktiga luften

Så jag vettifasen om det inte rent kan ses som att en avfuktare är en besparing jämfört med att vädra ut fukten och värmen om man inte har ventilation återvinning :rolleyes:

/R
Ok! Tack för klarläggande.Tvättar du 5 tvättar om dagen förstår ja det blir hög luftfuktighet.:)
 
knekten skrev:
Ok! Tack för klarläggande.Tvättar du 5 tvättar om dagen förstår ja det blir hög luftfuktighet.:)
Jo, det samlar oftast ihop så det blir att man kör ett ryck 1 till 2 ggr i veckan, då blir det ofta 5 maskiner på raken :surprised:

Kan också lägga till att en avfuktare kan man dels ställa in med timern, man kan också ställa in vilken relativ luftfuktighet den ska hålla i rummet, så är tvätten nog torr så går den inte heller = tar ingen onödig energi ;)

/R
 
Y
Nu 10 år senare så har jag fortfarande inte tagit tag i problemet med att tvätten inte torkar fort nog och då får viss doft i tygen nu under vintern när man bär t.ex en tröja.

Funderar på bygga om min tvättstuga av flera skäl, men undrar vad som är det bästa sättet att torka tvätt idag. Avfuktare och linor? värmepump-Torkskåp?
 
Vi kör det mesta på torklinor, men en bra torktumlare är nästan ett måste för täcken, kuddar, dunjackor mm.
Under sommar och höst används avfuktaren, men under vinter och vår blir inneluften väldigt torr och avfuktaren behövs inte lika ofta.
 
A
källardoften brukar försvinna med avfuktare
,
 
knekten knekten skrev:
Hos oss i en vanlig 1familjs kåk är det bannlyst..:) Ska inte behövas om man inte snålar på värme o ventilation...
Ja, här hos oss finns inga avfuktare.
Inomhusuften är nog istället ofta för torr, nu t.ex. 34% RH, så man får torrsprickor i fingertopparna ibland.
Och tvätten torkar på ett nafs, upphängd i tvättstugan,
som visas i https://www.byggahus.se/forum/threads/smalare-torkskap.358662/#post-3484338
 
Jag har tvättstuga i källaren men har nu installerat en tvättmaskin på badrummet på bv som används istället. Tvätten torkas i ett mindre kontor på bv med en avfuktare. Torkar på några timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.