sunqan skrev:
Topplån ÄR blancolån :rolleyes:
Du har iofs delvis rätt.
Det jag menade var lån utan säkerhet, dvs. utan huset som säkerhet.
Viss procent av lånet som bottenlån, resterande upp till en viss procent som topplån, utöver det som blancolån.
 
Redigerat:
Jag har SEB, 3,89% i topplån
 
Jag bara undrar, om man t.ex. har två lån på vardera 40% av husets värde, hur vet man vilket av lånen som är 0-40% och vilket som är 40-80%?
 
Nerre skrev:
Jag bara undrar, om man t.ex. har två lån på vardera 40% av husets värde, hur vet man vilket av lånen som är 0-40% och vilket som är 40-80%?
Isf bör du ju bara ha 20% som är topplån, dvs du har bara 2 bottenlån. Då spelar det ju ingen roll vilken som är vilka %
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Jag bara undrar, om man t.ex. har två lån på vardera 40% av husets värde, hur vet man vilket av lånen som är 0-40% och vilket som är 40-80%?
Vad spelar det för roll? har du 2 lån som har bunden ränta så är både bottenlån, har du ett som har rörlig ränta så får du kolla på låneinfon vad det, men kan nästan garantera att båda lånen är bottenlån, ett topplån på 40% av husets värde är ett rejält topplån :)
 
hahalj
Johan&Ana skrev:
Swedbank kör likadant. 0-75% botten och 75-85% topplån och allt över 75% måste man amortera på.
Handelsbanken likaså, 0-75% bottenlån, 75-85% topplån, 85-100% blancolån. 0-85% med säkerhet i huset, 85-100% utan säkerhet. Räntor för bottenlån och topplån på samma nivå, blancolån påslag på ca 2-3%. Bottenlån amorteringsfritt, amorteringar på topplån max 10 år, blancolån max 5 år.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Poängen jag försökte få fram var att du kan inte se på ett lån vilken del av husets värde det har som säkerhet, alltså går det inte att säga att man får bottenlån på 0-75% och topplån på 75-85%.

Det man i såna fall menar är att man kan få bottenlån på upp till 75% av husets värde, sen topplån på upp till 10% av husets värde.
 
Både SEB och SBAB kör bottenlån upp till 85% av bostadens marknadsvärde.
 
Nerre skrev:
Poängen jag försökte få fram var att du kan inte se på ett lån vilken del av husets värde det har som säkerhet, alltså går det inte att säga att man får bottenlån på 0-75% och topplån på 75-85%.

Det man i såna fall menar är att man kan få bottenlån på upp till 75% av husets värde, sen topplån på upp till 10% av husets värde.
Förstår inte vad du menar :)
Se på ett lån vilken del av husets värde? är det ett bottenlån så har du lägre ränta för det mesta än på ett topplån.

Reglerna idag säger att du får ta bottenlån på mellan 75%-85% av husets värde, vid 75% brukar man få ett topplån på 10% och resten på blancolån.

Om du köpte hus för länge sen eller har renoverat upp det så kan/kunde man ofta baka in topplånet i bottenlånet. Sen finns det en del som har bottenlån på hela husets värde... alla möjligheter fanns tidigare.

För mig personligen så vill jag bli av med topplån för att räntan är högre, hade den varit likadan som på ett bottenlån och med samma villkor så hade jag lika gärna kunnat amortera där... Topplån är ingen fara att ha men man har i princip alltid krav på att amortera av det på 10-15 år
 
Pantbreven har alltid ett värdeintetvall. Varje lån är baserat på ett visst pantbrev. Pantbrev med 0 till 2miljoner är bättre än pantbrev i intervallet 3miljoner till 4miljoner.
 
Förklara gärna, jag förstår inte hur pantbrev kan ha olika värden och när man har nytta av ett extra värdefullt pantbrev...
 
Kalasclas skrev:
Förklara gärna, jag förstår inte hur pantbrev kan ha olika värden och när man har nytta av ett extra värdefullt pantbrev...
Pantbrev har en inbördes ordning och den som har det första pantbrevet (inteckningen) som säkerhet är den som får betalt först. Där efter får den som har pantbrev nummer två som säkerhet betalt och så vidare...

Låt säga att det finns två pantbrev (inteckningar) uttagna i en fastighet om vardera 1 miljon kronor, således totalt 2 miljoner kronor. Säg sedan att det finns två olika kreditgivare som har tagit pant i fastigheten och fastigheten säljs för 1,5 miljoner kronor. Den kreditgivare som har det första pantbrevet (inteckningen) som säkerhet får betalt för hela sin fordran medans den andra inte täcks in helt. Utan bara kan utnyttja 500 tusen kronor.

Observera att detta är ett exempel. I praktiken har man rätt till lite mer än det egentliga pantbrevets "värde" för eventuella räntekosntader m m.
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.