Hej

Ska bygga pool till sommaren och ska nu lägga på ett topplån på huset.

Vill ha lite på fötterna när jag pratar med banken.

Nu undrar jag vad ni som har topplån har för ränta på dom?
 
Den räntan är rörlig, den låg på 4.4% för 1.5 månad sedan när vi var på banken, Swedbank.
 
4,4%? Oj då, jag betalar 6,5%
 
Andreas_H skrev:
4,4%? Oj då, jag betalar 6,5%
Det måste väl vara ett blancolån?
 
6,5% lät saftigt. 4,4% var det med någon rabatt?
 
Topplån ÄR blancolån :rolleyes:
 
sunqan skrev:
Topplån ÄR blancolån :rolleyes:
Nej, blancolån är ett privatlån man tar om man inte har till kontantinsatsen (15%) topplånet är på det mellan 15 - 25%
 
Redigerat:
Ett blancolån är väl ett lån utan fullgod säkerhet (oftast ingen) jag hävdar att topplån är av den typen. Faller marknaden har man ännu sämre säkerhet och då försämras lånevillkoren.

Dvs topplånen är en typ av blancolån.
 
Ett topplån är den del av ett lån som ligger med säkerhet i fastigheten men inte kan placeras i ett hypotekslån. Här har vi dock fortfarande fastigheten som säkerhet, genom pantbrev. Normalt sett så uppgår hypotekslånen "bottenlånen" maximalt till 75 eller 85 % beroende på var fastigheten ligger. Om fallet är så att man har en fastighet som kan belånas till 75 % "bottenlån" så har vi fortfarande möjligheten att belåna fastigheten ytterligare 10 % med fastigheten som säkerhet. Detta blir då ett så kallat topplån. Topplån var väldigt vanligt tidigare då vi kunde belåna fastigheterna till 100 % med pantbrev som säkerhet, idag bara 85 %.

Ett blankolån är en kredit utan säkerhet.

En motiverad skillnad mellan ett topplån och ett bottenlån skulle väl kunna vara 1 %-enhet och om vi talar om ett blankolån så är väl inte 2 - 3 procentenheter över bottenlånen orimligt.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Då har betydelsen av topplån ändrats rejält sen mitten av 90-talet. Då har topplån allt över (typ) 80% topplån och där hade man inga pantbrev.
 
Och 1995 tyckte shb att 17% var motiverat, trots att lånen då låg på ca 45% av marknadsvärdet. Och hypoteksräntan var betydlig lägre. Och nej... bra inkomst och inga bet.anm. gjorde ingen nytta. .. bara att byta bank alltså. Det var inte förrän första halvan av 2000-taket vi tog ut pantbrev på de sista 20-25% av husets inköpspris.
 
Var hos banken idag, Nordea. Där körde man principen 0 - 75% -> bottenlån, 75 - 85% -> topplån, 85% och uppåt blancolån.
Topplåneräntan sattes som hypoteksräntan + 1%. Mao medgavs bara pantbrev på upp till 85% av värdet.
 
sunqan skrev:
Då har betydelsen av topplån ändrats rejält sen mitten av 90-talet. Då har topplån allt över (typ) 80% topplån och där hade man inga pantbrev.
Andelen som beräknats som toplån har varierat över tiden. Och Stockholm går inte att jämföra med Boden :)
 
sunqan skrev:
Och 1995 tyckte shb att 17% var motiverat, trots att lånen då låg på ca 45% av marknadsvärdet. Och hypoteksräntan var betydlig lägre. Och nej... bra inkomst och inga bet.anm. gjorde ingen nytta. .. bara att byta bank alltså. Det var inte förrän första halvan av 2000-taket vi tog ut pantbrev på de sista 20-25% av husets inköpspris.
Tremånadersränta mellan bankerna (STIBOR) låg 1995 runt 9 %. Har hänt en hel del sedan dess. Och 1995 hade vi precis lämnat en enorm fastighetskris precis bakom oss...
 
Swedbank kör likadant. 0-75% botten och 75-85% topplån och allt över 75% måste man amortera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.