Hej qvirre.

Förhandlade du fram dessa siffror nyligen? Hur stort är lånet sammantaget. Jag tänker att sådana faktorer spelar in?

Hur du fick SEB att belåna 100% till dessa superräntor övergår mitt förstånd - de var benhårdna med max 85% för oss...
 
Locos skrev:
Lade om mina lån för några dagar sedan och kan dela med mig av mina erfarenheter. Nu vet jag visserligen inte vad de har för villkor till nya kunder eftersom jag fick behålla min gamla ränta på topplånet.
De nya reglerna gäller bara nya lån.
 
yamahafj skrev:
Hej qvirre.

Förhandlade du fram dessa siffror nyligen? Hur stort är lånet sammantaget. Jag tänker att sådana faktorer spelar in?

Hur du fick SEB att belåna 100% till dessa superräntor övergår mitt förstånd - de var benhårdna med max 85% för oss...
Du får betänka att det är 3 månaders, med andra ord så är nog det där bottenlånet 1,79 innan räntan höjdes. Jag hade 1,69% på mitt bottenlån förra månaden....

Vi kunde också förhandla ner kontantinsatsen på SEB när vi var där förra månaden till 5-6% av köpeskillingen. Inget blanco-lån utan resterade skulle läggas som topplån, dock har de som sagt högt topplån. Dock sa de att de nya reglerna inte gällde ännu när jag var där så de kan ha ändrat sig så att säga.

Men mycket handlar väl om hur stabil kund de tycker du verkar vara. Sedan kan det nog skilja lokalt och mellan kontaktpersonerna på banken hur situationen ser ut på banken för dig/er. Exempelvis så kan du med LF Skåne och Halland max förhandla fram 0.1% i ränta. Så det spelar roll hur mycket banken har att säga till om lokalt också.
 
yamahafj skrev:
Hej qvirre.

Förhandlade du fram dessa siffror nyligen? Hur stort är lånet sammantaget. Jag tänker att sådana faktorer spelar in?

Hur du fick SEB att belåna 100% till dessa superräntor övergår mitt förstånd - de var benhårdna med max 85% för oss...
Det var cirka ett år sedan som vi tog lånet. Då låg räntan på 1,83 sen gick den ner till 1,42 som lägst och sen upp igen till nuvarande nivå. Som någon tidigare skrev så höjs väl räntan i september för våran del igen, till vilken nivå vet jag inte riktigt men att döma av deras officiella ränta just nu så blir det väl typ 1,90. Lånet är på ca 2mkr.

Det var ingen direkt förhandling utan bankmannen erbjöd den räntan och vi skrev på. Räntan var väl ungefär 0,2 under deras officiella räntesats det tolkade jag som en "normal" rabatt. Dvs deras officiella ränta används bara för att kunna göra kunden nöjd och sänka lite när man "förhandlar". Jag tror inte det var något särskilt med villkoren, en kollega till mig har samma räntesatser och belåningsgrad. Det som jag tror spelar roll är ens betalningsförmåga, är den relativt hög mot lånet så kan banken ta en högre risk.

Om topplånet skall benämnas utan eller med säkerhet kan väll kvitta antar jag. Det är med all säkerhet ( :D ) inte samma som ett blancolån. Vårat blancolån har ju en räntesats på 4,25 och topplånet 2,09 så banken måste ju tycka sig har säkerhet för motsvarande ränteskillnad.
 
Topplånet är väl helt enkelt den delen av bolånet som banken vill att man ska amortera av snabbt för att sänka bankens risktagande...det är fortfarande med bostaden som säkerhet.
 
Nanny Fine
Räntorna generellt har gått upp en del i sommar, i alla fall topplån och rörligt resp korta räntor. Topplåneräntan hos Swedbank har gått upp från 2,65 till 3,90 sen i Maj/Juni. Era räntor verkar ligga lite under prislistan, så ni har fått lite rabatter ändå. Går säkert att jaga runt på fler ställen för att pressa ned någon 10-del...
 
Nordeas officiella topplånsränta är 2,45%, deras 3-månaders är 2,15%. Det har varit så hela tiden jag har haft koll att topplånsräntan legat ca 0,3 över 3-månadersräntan.
 
Nanny Fine skrev:
Räntorna generellt har gått upp en del i sommar, i alla fall topplån och rörligt resp korta räntor. Topplåneräntan hos Swedbank har gått upp från 2,65 till 3,90 sen i Maj/Juni. Era räntor verkar ligga lite under prislistan, så ni har fått lite rabatter ändå. Går säkert att jaga runt på fler ställen för att pressa ned någon 10-del...
3.90% på toppen låter högt, finns Swedbanks topplåneränta att utläsa nånstans?
 
Bankerna får idag bara låna ut till 85% av köpeskillingen som huslån resterande 15% betalas med kontanta pengar, blancolån eller liknande.

Hur bankerna delar upp 85% i botten resp. topp lån är antagligen enskilt (tex, HB skulle ge mig bottenlån 85% och rest. egen insats/blanco)

Pantbrev tas ut på alla lån med huset som säkerhet (max 85%)

I TS fall tror jag att ni måste ta ett blancolån på minst 9% hos Swedbank.


Kanske har fel i mångt o mycke men tror inte det.
 
EDIT

Såg att det började gälla 1 oktober. Min bank började redan 1 augusti sa dom....hmmm

Jaja, före min tid....
 
Ska bli intressant att se hur bankerna hanterar oss "övergångskunder". Lånetaket gäller väl vid nytecknande av bolån, och för oss som har en byggnadskredit så är det väl precis vad som gäller...vi kommer att nyteckna bolån. Vi har ett lånelöfte på bolånet på 2,8 miljoner (vilket motsvarar nånstans mellan 90 och 100% av värdet beroende på värdering). Nu kommer vi bara att behöva låna 2,65 miljoner eftersom vi sparat ihop betydligt mer än vi trodde vi skulle klara men det är ändå bara nånstans mellan 85 och 95% av värdet.

Kan det vara så att det är nytecknande av pantbrev som är nyckeln till det hela? För när jag fick direktivet så tecknades det ett pantbrev på 2,8 miljoner och då antar jag att det är den summan jag fortfarande har rätt att låna med huset som pant?
 
Styrch skrev:
Såg att det började gälla 1 oktober. Min bank började redan 1 augusti sa dom....hmmm
Reglerna börjar gälla 1/10. Men som jag förstod det så gäller det även nya lånelöften från och med 8/7.
 
Nyfniken skrev:
Reglerna börjar gälla 1/10. Men som jag förstod det så gäller det även nya lånelöften från och med 8/7.
Valbart, vissa väljer att börja omgående och har därför redan så medan andra tar efter semestrarna 2010-08-01 eller 2010-09-01. Däremot är det upp till banken ända fram till rekommendationen har inhiberats hos FI vilket är 1 oktober.

Därefter finns andra möjligheter att komma runt men då krävs en bra kundrelation och stort intresse från bankens sida för att göra undantag

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Därefter finns andra möjligheter att komma runt men då krävs en bra kundrelation och stort intresse från bankens sida för att göra undantag

MVH Lorant
En försäkring mot förlust vid prisfall är ett sätt att komma runt enligt FI:
"Om en av FI godkänd försäkringslösning används kan alltså bostaden användas som pant även över 85 procents belåningsgrad"

Annars är det väl inget som hindrar banken från att ge blancolån till en riktigt bra ränta om det är en riktigt bra kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.