magge_ magge_ skrev:
Den nedersta bilden är ifrån lamphållare. det får vem som helst koppla. utan någon utbildning så länge man har den kunskap som krävs. det syns att personen som gjort det trott sig veta hur man skall göra. och då tex inte känt att en enklare utbildning skulle vara värd eller ens lönt?
Nej, men inte ens lång och svår utbildning hjälpte ju bevisligen på alla de yrkesverksamma elektriker som lämnat liknande dumheter efter sig. Se exv. mitt badrumsfix i "värsta elkopplingen"-tråden med enkel klämd FK bakom skåp och så nära kortslutning med brandrisk som man kan komma utan att det tar fyr.

Eller hur man i mitt hus har kopplat på så gammal och rutten OVIR vid nyinstallation att brandrisken även där var uppenbar. Eller hur man glömt att dra åt skruv för fasledare i centralen. Eller hur man missat att dra dit en torix s.a. jorden hade så hög resistans att du bara kunde glömma utlösningsvillkoret.

Så, ja, det finns folk som gör fel. Och skall man dra slutsatser av de utvärderingar som gjort av badrumsbyggande, så är det ingen större skillnad på proffsen och amatörerna. De gör fel i ungefär lika stor omfattning.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Är det ingen som har tänkt på detta med sotning och införandet av egensotning mot en viss utbildning. Dock får man inte godkänna driftsättande.. Det var ett jäkla liv på sotarskråt som hävdade att nu skulle det brinna som bara den i Sverige.
Men så blev det inte. Det var några som utbildade sig och sotar själv. Resten fortsätter anlita sotarna och inte har det brunnit mer eller?
Nej, men det beror i det fallet enkom på att risken inte är den som sotarna framför, nämligen soteld. Det finns inget som heter soteld. Sot brinner helt enkelt inte. Du kan helt strunta i att sota en skorsten utan någon brandrisk.

Skälet till att det brann förr och inte gör det nu, är inte att vi införde regler om sotning, utan att vår eldning förändrades. Vid dålig förbränning (dålig tilluft, fuktig ved osv.) så fälls tjära ut i skorstenen, och den kan sedan ta eld. Sotning avlägsnar inte denna tjära, tvärtom så kan sotning öka risken för skorstensbrand eftersom ett sotlager över tjäran isolerar densamma.

Eftersom vi idag inte eldar lika illa som man gjorde förr, och inte lika mycket, så har skorstensbränderna minskat. Detta har mycket lite med sotning och sotare att göra. (Ja, de försöker hävda att tjäran skulle vara någon slags "klarsot", men det är mest en efterhandskonstruktion.)

Mao, det är du som eldar, som avgör risken för skorstensbrand, inte sotaren. Det är därför helt riskfritt att låta vem som helst sota. Man kan egentligen inte göra fel när man sotar, och om man gör det, så får det inga egentliga konsekvenser så länge som man eldar rätt. (Nåja, är pipan för trång, och blir för igensatt så kan det leda till dåligt drag, som kan leda till tjära, som kan leda till skorstensbrand; eller man eldar så in i h-vete dåligt att man varvar sot och tjära så kan det även ta fyr. Det var därför man införde sotningen för många hundra år sedan...)


Så situationen är egentligen inte lik elektrikerna. El-skrået varnar iaf för risker som existerar i verkligheten, även om man kraftigt överdriver sannolikheten för dem, eller för den skull förekomsten av dem. Man kan strunta i sotning, men man "måste" göra el rätt. Det senare är nu inte så svårt som elskrået vill hävda.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Jag tycker det är en god tanke att jag som husägare skulle ha möjlighet att utbilda mig inom vissa delområden inom el.
Och jag försöker förstå detta med att en elektriker i många fall inte får göra något på sin egen bostad eller på fritiden.
Särskilt med tanke på att vi har fixat en snickarbod med arbetsbänkar och lite basverktyg i scoutstugan. Nu tänkte vi dra lite fler uttag vid bänkarna och sätta upp en armatur till i taket för ett jämnare ljus. Men eftersom vi vill gör det "korrekt" var tanken att en förälder som är elektriker skulle fixa det. Jag med min simpla kunskap om el skulle nog fixa det på ett bra sätt men vi vill göra det enligt boken. Men nu förstår jag att det kanske inte blir lagligt att göra så. Jag måste kolla mer noga med den föräldern om dennes certifikat/behörighet/licens eller vad tusan det heter.
Där hade en kurs i grundläggande "husel" kunna vara en god idé så exempelvis några kompetenta scoutledare kunde få typ koppla in uttag eller liknande.

En sak jag funderar över -som avviker lite från kärnfrågan- är varför inte elbranschen har små föredragsserier där de reser runt och under någon timme eller två erbjuder folk att lära sig om vad man får eller inte får göra på sin elanläggning, visar några praktiska handgrepp som att byta uttag eller dimmer och har ett föredrag om de vanliga problem man skall vara medveten om vad gäller elen i ett hus/lägenhet (med mycket praktiska exempel). Jag tänker som exempel på när Svanströms el är hemma hos Michelle Coleman (länk nedan) och de upptäcker en del fel i hennes lägenhet. Det är väl sådant som blandat med jordat/ojordat och att diskmaskinen är inkopplad felaktigt till ett fulelsvägguttag.
Då handlar det ju inte om att lära ut sådant man inte får göra eller ge någon sorts licens för hemmapulare utan mer som upplysning. Jag tror det kan vara en idé (om det inte redan finns...).

 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
magge_
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men inte ens lång och svår utbildning hjälpte ju bevisligen på alla de yrkesverksamma elektriker som lämnat liknande dumheter efter sig. Se exv. mitt badrumsfix i "värsta elkopplingen"-tråden med enkel klämd FK bakom skåp och så nära kortslutning med brandrisk som man kan komma utan att det tar fyr.

har du länk?

Tror man som privatperson är mer nogrannare med tex kapning av kakelplattor inga flisor osv.
Medans en hantverkare kör på för att det ska bli kväll.

om det du nämnde med fasledare ospänd, det finns något som heter egenkontroll. ett krav för att ha cert.

Sen finns speciella utbildningar för att koppla nära eller med spänning.
Dock känner jag ingen elektriker som inte kopplat med spänning på. utan denna utbildningen.



Fario Fario skrev:
Fanns pensionärspooler som kör runt med fd elektriker och kopplar lättare eljobb hos folk.

Att företag inte har seminarier hur man ska koppla elelr dra rör tror jag beror på 2 faktorer.
1 lagen behöver ses över för att privatpersoner ska få förlägga kabelkanaler.
2.pengar. en företagare gör sällan något gratis. ju större företag. desto girigare blir cheferna.

om 2 likadana hus byggs sidan om varandra och där drar privatpersonerna sin egen el.
om ett fel skulel uppstå i ett eller bägge hus. då tar det längre tid för elektriker att felsöka, om dessa husen ej installerats enligt svenskstandard.

Blir alltså två väldigt olika elinstallationer.
om man tar in en polsk plattsättare som har en kusin som kan el. och som elen dras i de bägge husen.
då följs inte heller svenskstandard, men kanske europeisk. (lös förläggning av kabel i vägg mm)

har man privatpersoner som blir instruerade av en elektriker, pekandes på en ritning för varje rum, (borde finnas vid nybygge) .
Då blir anläggnignarna ändå inte likadana, men likvärdiga.
men som privatperson vill man gå en kurs för att få lov att dra rör/kablar i sitt hus?
Eller står man plötsligt inne hos nästa granne som bygger om också?
det med sotning gäller t.ex bara för sin egen fastighet. men går man inte till grannen och sotar?
vad händer om skorstensbrand sker? rökanalsrören lossnat ifrån varandra vid felaktig storlek av borste och ryck, brand på vinden som resultat?
Blir det då anläggnings ägaren som får stå för notan, eller grannen som haft rätt kunskap som utfört sin expertis inne hos dig.
Sotarföretag och elföretag har försäkring som täcker även när klåpare varit framme.
men tror inte hemförsäkringen täcker det man gör hos grannen. alternativt det grannen gör hos mig.

Många frågor! Dock intressant ämne. :)
 
O
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men inte ens lång och svår utbildning hjälpte ju bevisligen på alla de yrkesverksamma elektriker som lämnat liknande dumheter efter sig.
Apropå det och Svanströms YouTube-kanal så har vi ett bra exempel här där någon dels avmantlat en servisledning på fel sätt och skadad ledarna och dels gjort en undermålig skarv:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
magge_ magge_ skrev:
Har du länk?
Visst, fråga och du skall få svar!

Och ja, vi är väl medvetna om hur regelverket kring egenkontroll osv. ser ut, och även vad en elektriker får lära sig i skolan (jag har bla varit med och utbildat dem, arbetat som industrielektriker och halva släkten är elektriker).

De är helt enkelt inte så ofelbara som branschen vill ha det till. Det slarvas mangrant med kontroller; jag gjorde det när jag jobbade, och jag har aldrig sett en elektriker ta fram så mycket som en multimeter vid enklare jobb.

Jag vill tro att det blivit bättre under åren, men jag tänker inte sätta några pengar på det.

Så jag litar personligen inte ett vitten på elektriker som inte bevisat för mig att de kan! :) Vare sig det var farsan eller någon annan så hänger jag alltid över axeln så att det blir rätt gjort. Och när jag inte gjorde det så blev det, som synes ovan, pannkaka av hela skiten. (Nåja, andra gången jag inte var hemma så borrades det igenom ett fönster, trots att det fanns hål bredvid, men det blev iaf ingen säkerhetsrisk, bara ful och dumt).

Senaste gången det var en elektriker hemma (köksrenovering) så gjorde vi så när han fick redan på att jag även arbetat som elektriker, att han drog rör och kabel, så kopplade jag allt. Så jag vet att det blev rätt. :) (Nej, han är duktig och hade fått arbeta själv i mitt hus om han velat, men han åkte hellre hem... :))

Om det skall bli några fler elfel i mitt hus så skall jag åtminstone stå för dem själv! (Har några grejjor kvar som borde åtgärdas; kapa en fas-skena i en central, misstänker enkel fk genom väggen på ett ställe osv.)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, men det beror i det fallet enkom på att risken inte är den som sotarna framför, nämligen soteld. Det finns inget som heter soteld. Sot brinner helt enkelt inte. Du kan helt strunta i att sota en skorsten utan någon brandrisk.

Skälet till att det brann förr och inte gör det nu, är inte att vi införde regler om sotning, utan att vår eldning förändrades. Vid dålig förbränning (dålig tilluft, fuktig ved osv.) så fälls tjära ut i skorstenen, och den kan sedan ta eld. Sotning avlägsnar inte denna tjära, tvärtom så kan sotning öka risken för skorstensbrand eftersom ett sotlager över tjäran isolerar densamma.

Eftersom vi idag inte eldar lika illa som man gjorde förr, och inte lika mycket, så har skorstensbränderna minskat. Detta har mycket lite med sotning och sotare att göra. (Ja, de försöker hävda att tjäran skulle vara någon slags "klarsot", men det är mest en efterhandskonstruktion.)

Mao, det är du som eldar, som avgör risken för skorstensbrand, inte sotaren. Det är därför helt riskfritt att låta vem som helst sota. Man kan egentligen inte göra fel när man sotar, och om man gör det, så får det inga egentliga konsekvenser så länge som man eldar rätt. (Nåja, är pipan för trång, och blir för igensatt så kan det leda till dåligt drag, som kan leda till tjära, som kan leda till skorstensbrand; eller man eldar så in i h-vete dåligt att man varvar sot och tjära så kan det även ta fyr. Det var därför man införde sotningen för många hundra år sedan...)


Så situationen är egentligen inte lik elektrikerna. El-skrået varnar iaf för risker som existerar i verkligheten, även om man kraftigt överdriver sannolikheten för dem, eller för den skull förekomsten av dem. Man kan strunta i sotning, men man "måste" göra el rätt. Det senare är nu inte så svårt som elskrået vill hävda.
Det finns dock en liknelse mellan egensotning och " mindre el- arbete på egen anläggning". Jag är ganska säker på att den, som genomgått utbildning för att sota själv, har bättre kunskaper om förbränning och dess farligheter. Antagligen kommer den personen att ha en " säkrare eldning" än gemene man.
De bildexempel på farlig el- installation, visat i inläggen här ovan, beror nog inte bara på ren dumhet utan är nog också ett tecken på att informationen om hur det ska göras säkert inte är lätt tillgänglig för alla. Sedan finns det naturligtvis folk, som också kryssar fram med sin bil mellan halvt nedfällda järnvägsbommar ( såg 1 hantverksbil + 1 privatbil göra det häromdagen ) och för dem hjälper nog inga vanliga utbildningar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har man hängt på BH elforum ett tag så vet man att varje tråd som råkar beröra behörigheter omgående förvandlas till en oändlig diskussion om "hempularlicenser". :thinking:
...och vad visar det, tror du?
 
magge_ magge_ skrev:
Lånat ifrån en Facebook grupp.
Några exempel uppladdade de senaste 2 dagarna, hemma hos kunder som kan själva.

Det är därför vi har elsäkerhets regler.
Även om folk vet att dom kan, så är det inte rätt.
Finns såklart även elektriker som gör dumma lösningar.
Ett bra exempel, som jag även fick mig en pärla av, är en fint sågad fasskena i central...
Dina bilder visar att 1) Människor kommer att koppla själva, trots att vi har de regler vi har, 2) att när de gör det, så gör de fel, eftersom de inte får lära sig att göra rätt, 3) att den som inte får lära sig heller inte vet var gränserna går mot mer avancerade installationer, som kräver proffs. Vilket skulle bevisas.

Den som får lära sig och ta elkörkort för en begränsad mängd handgrepp lär sig inte bara att göra rätt, utan också var gränsen går för just den behörigheten. Precis som den som får lära sig att köra personbil blir klar över att detta inte berättigar till att köra lastbil. Mycket enkelt.

Gränsdragning, svår? Men vi har ju redan gränsdragning idag. Är det verkligen så otroligt omöjligt att definiera nya gränser och sen lära ut dem?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Dina bilder visar att 1) Människor kommer att koppla själva, trots att vi har de regler vi har, 2) att när de gör det, så gör de fel, eftersom de inte får lära sig att göra rätt, 3) att den som inte får lära sig heller inte vet var gränserna går mot mer avancerade installationer, som kräver proffs. Vilket skulle bevisas.

Den som får lära sig och ta elkörkort för en begränsad mängd handgrepp lär sig inte bara att göra rätt, utan också var gränsen går för just den behörigheten. Precis som den som får lära sig att köra personbil blir klar över att detta inte berättigar till att köra lastbil. Mycket enkelt.

Gränsdragning, svår? Men vi har ju redan gränsdragning idag. Är det verkligen så otroligt omöjligt att definiera nya gränser och sen lära ut dem?
Du tror inte det är bättre med att tillhandahålla rätt information och materiel för att de som ev skulle vara intresserade av elkörkort kan göra ett så bra jobb som möjligt (bättre?) på alla sätt både säkerhets- och utförandemässigt? Och sen låta regler kring "fria arbeten" anpassas i den takt olika instanser och byråkrati kan svälja utan att tappa ansiktet.

Är övertygad om att den andel som skulle gå kurser för elkörkort oberoende hur stor andel det är redan ligger i majoriteten fall över den gräns som kursen skulle berättiga till. Det skulle alltså mer bli en formalitet som är svagt berättigad och ger en byråkrati som inte tillför särskilt mycket i den riktning man bör sträva. Dvs enda viktiga är att man vet hur saker ska göras rätt, gärna mycket mer än man behöver veta och givetvis oavsett vem som utför.

Men givetvis skulle en kombination av dina kurser, elkörkort mm och en ren testverksamhet vara möjlig dvs där man direkt kan avlägga prov för godtycklig nivå och sen är det klart.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Elektrikern vi hade hemma senast var 19år (nyanställd sedan några månader) han jobbade helt själv, spänningssatte allt själv.

Han behövde borra upp på vinden (20+45 mm) och genom en stående regel (45 mm), han borrade rakt upp till vinden istället för snett så att flexslangen gör ca 130° böj istället för knappt 60° uppe på vinden, genom den stående regeln borrar han nästan vågrätt så att slangen gör två 80° böjar istället för två 45°.

Han monterade enkelskivedosor istället för dubbelskivedosor när han visste att det skulle på 15mm playwood 13mm gips & kakel, han monterade dosorna så att ytterkanten låg nästan jäms med reglarna.
Han borrade hål mellan dosorna efter att han satt ihop dom istället för att använda tex doskniv innan han monterade ihop dosorna. I en dosa borrade han två hål fastän det inte behövdes något, ena hålet kom dikt träregel.

Han monterade en anslutningsdosa som hur enkelt som helst öppnas utan verktyg ca 30cm över golvet samt ca 30cm från badkarskant.
 
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
...och vad visar det, tror du?
Jag tänkte skriva något om moderering, men sånt får man ju inte diskutera öppet här...

Missförstå mig rätt - jag tycker ämnet är jätteintressant, men måste alla trådar handla om detta?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Sedan finns det naturligtvis folk, som också kryssar fram med sin bil mellan halvt nedfällda järnvägsbommar ( såg 1 hantverksbil + 1 privatbil göra det häromdagen ) och för dem hjälper nog inga vanliga utbildningar.
I måndags var det en 65årig man som blev påkörd av tåget fastän alla bommar var nere, har opererats ganska akut i Linköping, har allvarliga skador.
Olycksplats med ambulans och tåg vid nedfällda bommar, efter att en person blivit påkörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Elektrikern vi hade hemma senast var 19år (nyanställd sedan några månader) han jobbade helt själv, spänningssatte allt själv.

Han behövde borra upp på vinden (20+45 mm) och genom en stående regel (45 mm), han borrade rakt upp till vinden istället för snett så att flexslangen gör ca 130° böj istället för knappt 60° uppe på vinden, genom den stående regeln borrar han nästan vågrätt så att slangen gör två 80° böjar istället för två 45°.

Han monterade enkelskivedosor istället för dubbelskivedosor när han visste att det skulle på 15mm playwood 13mm gips & kakel, han monterade dosorna så att ytterkanten låg nästan jäms med reglarna.
Han borrade hål mellan dosorna efter att han satt ihop dom istället för att använda tex doskniv innan han monterade ihop dosorna. I en dosa borrade han två hål fastän det inte behövdes något, ena hålet kom dikt träregel.

Han monterade en anslutningsdosa som hur enkelt som helst öppnas utan verktyg ca 30cm över golvet samt ca 30cm från badkarskant.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med detta, men synd om killen som inte får gå bredvid och lära sig utan får chansa sig fram. Såklart inte hans fel, problemet är bara till att detta även kan leda till betydligt värre fel än de du upptäckte.
 
  • Gilla
Matten och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tänkte skriva något om moderering, men sånt får man ju inte diskutera öppet här...

Missförstå mig rätt - jag tycker ämnet är jätteintressant, men måste alla trådar handla om detta?
Jag tycker också det är tråkigt att hela tiden hamna i detta spår, men anledningen ( tror jag) är att det är så uppenbart fel på nuvarande regler ( visas ju av att även yrkesverksamma försöker kringgå dem ) att det är svårt att inte komma in på kompetens och vad som borde få göras och av vilken person.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.