Eaum
Jag kan tyvärr inte bidra med några råd, men fy fasen vilket sits ni är i! Jag lider med er...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Ne men han hävdar att skjulet står för nära tomtgränsen. Jag hade kunnat köpa det om jag själv hade satt upp det och om man är överens om vart gränsen är, men jag vet inte vart gränsen är, han vet inte vart gränsen är, men han hävdar bestämt att den flyttas.
Ok,
Det är din bod och den står för nöra tomtgränsen?
I princip har det väl ingen betydelse vem som ställt dit den men byggnader skall väl generellt stå 5m från gräns.
Vet du var dina gränsmarkeringar finns? Rör i backen och liknande?
 
  • Gilla
Bengt Rodin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får inte ha basebollträn innanför dörren i syfte att avliva folk.
Naturligtvis inte! Men om det står där i syfte att vara lätt tillgängligt närhelst man vill spela baseboll, kan väl ingen ha åsikter om motionsredskapets placering?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, de får man förvara där man finner det lämpligt.

Men det är skillnad på om de står vid dörren för att du smidigt ska kunna ta dem när du ska ut och spela brännboll eller om de står där för att du ska kunna klippa till objudna gäster.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
otroligt kul gubbe, o han härjar jämt när han super, har satt en häck nu som jag hoppas blir bra insynsskydd. Mest för småbarnens skull då han härjar på dom när de är ute o leker. Ska väl sägas att han går runt o mordhotar halva grannskapet när han är plakat. Sitter inne ca 1 gång om året o i fyllecell varannan helg
Bor han i husvagnen man ser på bilden?
 
Lättast är om du har ett kvarglömt verktyg av lagom storlek typ vattenpass , kofot eller något annat
Det kvarglömda bör ligga på insidan i direkt anslutning till ytterdörren och du får tag i det när du behöver freda dig
Det skall inta vara något som uppenbart ligger där för att försvara sig med
För då kan det klassas som uppsåt
 
  • Gilla
Box of rain och 1 till
  • Laddar…
Box of rain Box of rain skrev:
Bor han i husvagnen man ser på bilden?
Det är där han sitter och super på sommarhalvåret
 
  • Haha
Box of rain
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
har sambons psykolog gjort en anmälan till kommunen angående barnen för dom far illa som du skriver med mardrömmar osv. De är livrädda för grannen och vågar knappt vara ute och leka längre.
Det är inte givet att det är värt det att försöka vinna eller hoppas att karln super ihjäl sig. Att flytta kan också vara ett rimligt alternativ om era barn har det så illa.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte givet att det är värt det att försöka vinna eller hoppas att karln super ihjäl sig. Att flytta kan också vara ett rimligt alternativ om era barn har det så illa.
Vi har funderat på att flytta, likadant med hästgrannen som också är drabbad. Men sen känns det surt med tanke på att vi bor otroligt bra, i utkanten av ett litet samhälle, utanför detaljplanerat område med några få grannar och skogen inpå knuten. Bra relation med övriga grannar också för den delen. Min plan var att inte behöva flytta förrens jag hittat en gård.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Känns som jag fått bra svar på min fråga och att jag inte behöver oroa mig för att behöva riva ned hela gäststugan.
Jag har ordnat så att ett larmbolag ska komma o sätta upp larm och kameror, även såna där livestreamkamera utomhus, (givetvis så de bara filmar min tomt)
Gällande grannen så hoppas man ju att han en vacker dag går för långt så att någon gör av med honom.
Jag är ständigt på min vakt utomhus, speciellt när barnen är med ute och leker. Och spelar in honom i den mån jag hinner när han står o härjar så bevismaterial kan samlas in. Har två ytterdörrar som alltid är låsta på nätterna och något att försvara mig med innanför dörrarna ifall nåt skulle hända. Grannen har ju trots allt redan satt en yxa i ytterdörren hos en annan granne en gång i tiden. Så man vet ju aldrig
Herregud! :surprised: Hoppas verkligen att någonting händer så att han slutar, det låter ju verkligen som ren terror!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Herregud! :surprised: Hoppas verkligen att någonting händer så att han slutar, det låter ju verkligen som ren terror!

Ja det är….spännande…kan man väl säga.
Vi blev ju varnade om den här grannen av övriga grannar när vi flyttade hit, men de första åren hade vi etablerat en bra relation med honom, där vi hjälpte honom med väldigt mycket. Men sen har det slagit slint någonstans på vägen. Han har tydligen en tendens att göra sig osams med allt o alla i sin närhet. Brukar sitta på den lokala pizzerian och bråka med övriga gäster med
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och när man trodde man läst det mesta om grannkonflikter här på forumet så dyker en helt ny vinkling upp... :rolleyes:
Grannkonflikt säger du? Jag vet inte vad du har för grannar men för mig är grannkonflikt en ganska mild term för att beskriva en situation där en ofta påverkad person åker in och ut ur fängelse för att han hotar grannarna med kniv och yxa. Om jag hade tolkningsföreträde så hade jag beskrivit situationen på ett lite annat sätt.

Jag förstår att du har en kritisk hållning till mitt råd, och du kanske tycker att det är självklart varför mitt råd är knäppt, men du får gärna vara mer specifik kring vad det är du tycker är konstigt? TS har ju gjort allt som går att göra på laglig väg, och ändå så är situationen sådan att det finns det en man i grannhuset som när som helst kan komma över och sätta en yxa i dörren (eller en människa om man har otur), eller knivhotar ens sambo? Jag skulle själv inte klara att leva med en sådan hotbild utan att ha något hyffsat effektivt sätt att freda mig om det värsta skulle inträffa, men det kanske vore lärorikt för mig att få höra varför du tycker att man ändå borde det? Du kanske tycker att det låter helt galet, men har du själv levt under hot någon gång? Man kan bli helt nedbruten efter ett tag om man inte kan finna någon typ av trygghet i vardagen och om det värsta faktiskt skulle inträffa så är det inte säkert att du har tid att ringa polisen och be angriparen att vänta i 20 minuter. När saker väl händer så kan det gå mycket fort och du kan behöva hålla dig själv och dina nära trygga tills hjälp anländer. Att vara förberedd om någon som är tidigare straffad hotar dig och uppehåller sig i din närhet är i min mening inte fel. Jag tycker att motsatsen vore direkt dumdristigt.
 
  • Gilla
Box of rain
  • Laddar…
Tazken92 Tazken92 skrev:
Min granne har börjat härja om en gäststuga som står ett par meter från tomtgränsen. Till saken hör att det var han själv som ställde dit det åt den förra ägarn som bodde här innan vi köpte huset. På motsatt sida är ett tillhörande trall runt.
Har jag skyldighet att behöva flytta på alltihop? Han har dessutom grävt ur sin egna tomt ca 1,5-2 meter precis vid tomtgränsen, men har själv ingen aning om vart tomtgränsen går.
Hitta.se, sök på din adress, och kolla sedan under tomtgränser, det är den ena saken. Sedan kan du gå in på dina sidor med bank id på Lantmäteriet och se var tomtgränsen för din tomt är, och där ska eventuell registrerad information finnas oxå.
 
C Cecilia Möller skrev:
Hitta.se, sök på din adress, och kolla sedan under tomtgränser, det är den ena saken. Sedan kan du gå in på dina sidor med bank id på Lantmäteriet och se var tomtgränsen för din tomt är, och där ska eventuell registrerad information finnas oxå.
Varning dock för hitta.se och även lantmäteriets fastighetskarta . (Samma data.) Kartan stämmer inte alltid. Kolla alltid i förättningsakten som man når via ”min fastighet” på lantmäteriet.se.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Du behöver inte göra någonting om stugan stått där över 10 år. Eventuell avsaknad av bygglov är preskriberat. Observera att bygglov kan mycket väl vara beviljat närma tomtgräns.
Är tomtgränsen oklar får grannen begära utsättning av lantmäteriet. Inte helt billigt, låt frågan stanna kvar i knäet på grannen.
Tog kontakt med förra ägarn av min fastighet och han informerade mig om att boden ställdes dit 2007, och skickade även över bilder på arbetet där min granne ställer dit den med sin traktor
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.