harry73
Frågan är du vilket koordinatsystem du har. Förr hade varje område sitt eget koordinatsystem. Man slog ner en markering för att få en nollpunkt och började mäta därifrån. Det dröjde tills en bit inpå 200talet innan de flesta koordinatsystem hade avvecklats och man gick över på modernare rikstäckande koordinatsystem.
Men det finns fortfarande gamla lokala system som fortfarande inte är översatta till moderna system och framförallt där kan den digitala kartan vara missvisande.

Men i TS fall handlar det inte om flera meter, men gränsen mellan A och B kan ligga upp till en halvmeter fel (0,25m i genomsnitt)
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
@useless @Gallianoman Se där, undrar vad man ska räkna som relativt nybildat? Vår fastighet styckades av -83 eller -84, och vi har koordinaterna för tomtgränserna på mina sidor.
Jag har ingen koll på rak arm när man började att skriva in koordinater i förrättningsakterna och när man började ange koordinaterna i annat än ett lokalt koordinatsystem…

Jag har inget intresse av att sitta på internet och argumentera om noggrannheter på gps och mätteknik i allmänhet däremot försöker jag dra en liten lans med att sprida kunskapen runt gränserna på hitta.se och därmed onoggrannheten på lantmäteriets fastighetskarta - eftersom jag suttit på jobbet och röjt i oerhört många grannkonflikter som bygger på att man inte vet var gränsen går….
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, tyvärr är det alltför vanligt att folk tittar på en digital karta och drar felaktiga slutsatser. Sen är grannfejden igång...

Jag har sett flera exempel där kartans gräns är 10-20 meter fel eller där hela fastigheten är förskjuten 10-20 meter på grund av en felaktig transformation från det lokala koordinatsystemet.
I princip alla såna transformationer är gjorda automatiskt och man rättar inte till fel förr än någon fastighetsägare behöver klarhet och begär en fastighetsbestämning.
 
  • Gilla
SarB och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vill man rätta kartan så finns det en e-tjänst för detta:

https://www.lantmateriet.se/forbattrakartan

Jag testade att använda den för några veckor sedan och servicen var fantastisk, lyckades få flera felaktigheter rättade på mindre än en arbetsvecka. Det gällde dock ej fastighetsgränser, kanske är det svårare att få dem rättade?
 
  • Gilla
SarB och 3 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Jag har ingen koll på rak arm när man började att skriva in koordinater i förrättningsakterna och när man började ange koordinaterna i annat än ett lokalt koordinatsystem…

Jag har inget intresse av att sitta på internet och argumentera om noggrannheter på gps och mätteknik i allmänhet däremot försöker jag dra en liten lans med att sprida kunskapen runt gränserna på hitta.se och därmed onoggrannheten på lantmäteriets fastighetskarta - eftersom jag suttit på jobbet och röjt i oerhört många grannkonflikter som bygger på att man inte vet var gränsen går….
Absolut.

I vårt fall har vi a: ingen konflikt med någon angående gränser, vi var bara nyfikna över var de (antagligen) går, och b: en släkting som jobbar juridiskt med skogsfastigheter och därmed har en GPS med lantmäteriets fastighetskartor inlagda och med hög mätnogrannhet. De träpinnar vi satt ut med hjälp av släktingen är självklart inte juridiskt bindande, men känns ändå rimligare än de uppgrävda och flyttade gränsmarkeringarna.
 
  • Gilla
Gallianoman
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Gallianoman skrev:
Jag har inget intresse av att sitta på internet och argumentera om noggrannheter på gps och mätteknik i allmänhet däremot försöker jag dra en liten lans med att sprida kunskapen runt gränserna på hitta.se och därmed onoggrannheten på lantmäteriets fastighetskarta - eftersom jag suttit på jobbet och röjt i oerhört många grannkonflikter som bygger på att man inte vet var gränsen går….
Ett mycket gott syfte, vi har en stor mängd trådar här på BH som bygger på att trådstartaren felaktigt har antagit att man kan titta på ortofoto kombinerat med de digitala gränserna och dra slutsatser om var gränsen verkligen går. Sällan sant för äldre fastigheter utanför städerna.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Var tvungen att illustera hur illa de digitala fastighetsgränserna kan vara. Jag äger denna fastighet. Till vänster dess form tydligt beskriven (uppritad) i förrättningshandlingarna 1978. Formen stämmer på cm med gränsmarkeringarna (stålrören) som jag hittar i terrängen. Till höger den märkliga tolkningen av detta i det digitala fastighetsregistret.

Två geometriska former representerar olika fastighetsbestämningar: 1978 och digital fastighetskarta. Jämför precision och utveckling.
 
  • Gilla
  • Wow
b8q och 10 till
  • Laddar…
Min tomt består av 5 olika fastigheter. 2 av dom har inga gränser alls, utan är bara markerade som punkter på kartan.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var tvungen att illustera hur illa de digitala fastighetsgränserna kan vara. Jag äger denna fastighet. Till vänster dess form tydligt beskriven (uppritad) i förrättningshandlingarna 1978. Formen stämmer på cm med gränsmarkeringarna (stålrören) som jag hittar i terrängen. Till höger den märkliga tolkningen av detta i det digitala fastighetsregistret.

[bild]
Heja Claes, bra exempel!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Min tomt består av 5 olika fastigheter. 2 av dom har inga gränser alls, utan är bara markerade som punkter på kartan.
Låter intressant. Om du ids får du gärna beskriva närmare.
 
G Gallianoman skrev:
Det kan vara så att gränserna på kartan stämmer i det här fallet - absolut. Om måtten stämmer med förättningsakten så kan man ha kartan som diskussionsunderlag - men den har ingen rättsverkan och vissa gränser i lantmäteriets karta kan ha fel på flera meter i extrema fall. (Hur modern kartan än ser ut kan gränserna fortfarande vara gamla digitaliserade gränser från storskaliga underlag….)
Jo, måtten har definitivt rättsverkan eftersom gränsernas exakta längd i meter och centimeter finns inskrivna på kartan från 1941. Det är de måtten som kommunen utgår från vid en ev inmätning på plats.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte så att jag bryr mig egentligen, men har man mätt exakt i en karta och kommit fram till att gränsen går precis intill grindstolpen mot den diskuterade staketsektionen så har man utöver en imponerande mätnoggrannhet även lyckats mäta fel sträcka. För stolpen står ju inte på gränsen mot vägen, utan indraget. Så man har då mätt hypotenusan på en (iofs. väldigt flack) triangel istället för den katet man borde mätt.

Sannolikt blir inte mätfelet mer än några dm, men har man mätt exakt åt båda håll borde man kommit fram till att summan av delarna var större än den teoretiska helheten.

Att stolpen är indragen syns ganska väl på bild 2 i inlägg #13.
Nu är det ju så att B:s gräns mot gatan är 12,6 meter. Om stolpen är indragen 1 meter blir skillnaden mindre än 4 cm, inte "några dm". Det krävs att stolpen ska var indragen 1,6 m för att längdfelet ska vara en ynka decimeter.
 
S Saxdaling skrev:
Nu är det ju så att B:s gräns mot gatan är 12,6 meter. Om stolpen är indragen 1 meter blir skillnaden mindre än 4 cm, inte "några dm". Det krävs att stolpen ska var indragen 1,6 m för att längdfelet ska vara en ynka decimeter.
Problemet, som hela ditt resonemang faller på, är att du inte vet att den punkten du mäter ifrån heller är rätt.

Eller att kartbilden är tagen helt rakt uppifrån.
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Problemet, som hela ditt resonemang faller på, är att du inte vet att den punkten du mäter ifrån heller är rätt.

Eller att kartbilden är tagen helt rakt uppifrån.
Konstigt resonemang. Kan inte vara svårt att identifiera antingen vänstra punkten för A eller högra punkten för B. Det räcker ju att hitta någon av dem eller försäkra sig med hjälp av grannarna på ömse sidor om A och B att gränserna till dem är rätt placerade.
Vad i hela friden menar du med "kartbild tagen rakt uppifrån"? Jag har inte refererat till någon kartbild! Jag utgår från kommunens ritning från 1941 med exakta längder på alla fastigheten sidor. Försöker du antyda fastigheten ligger i ett så brant lutande parti att kommunens ritning, vars mått avser horisontalprojektionen, måste korrigeras? En bagatell att fixa i så fall om man mäter in markens lutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.