M Maggis51 skrev:
Förlåt fel ordval och luddig förklaring. Nej det är tänkt, att vägen ska vara bredare och att det sen blir ett stycke med grönyta emellan oss och vägenJag är så dålig på detta med att skicka bilder, vet inte riktigt hur man gör.
Ungefär hur mycket grönyta har det blivit mellan vägen och er, som nu är parkering och plats för boden? Hur många meter brett och långt är området uppskattar du?
 
B
13:6 är det TS fastighet?
3:5 ser ut att vara en stamfastigheten om ca 265 hektar som äger vägområde och mark mellan vägområde och mot tomtgräns samt fler skiften enligt Hitta.se.
Är det laga kraft beslut att mark mellan väg och tomt är grönområde typ gemensamt servitut för 3 st tomter eller är det en GA eller bara mark som tillhör 3:5?
Vem sköter den ytan?
 
SarB
Ga:n ligger på en fastighet som också ägs av vägföreningen. TS fastighet är korrekt redovisad i registerkartan. Det är nog ganska meningslöst att vända sig mot säljare eller mäklare. Bara hoppas på att föreningen kan fortsätta tycka att det är ok att ha kvar saker som de ser ut idag?
Finns byggnadsplan på området där vägen är redovisad och den ser ut att ha anlagts något smalare än i planen, men ga:n gäller såväl väg som natur. Verkar vara ca 15-16 m mellan gräns och väg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Ga:n ligger på en fastighet som också ägs av vägföreningen. TS fastighet är korrekt redovisad i registerkartan. Det är nog ganska meningslöst att vända sig mot säljare eller mäklare. Bara hoppas på att föreningen kan fortsätta tycka att det är ok att ha kvar saker som de ser ut idag?
Finns byggnadsplan på området där vägen är redovisad och den ser ut att ha anlagts något smalare än i planen, men ga:n gäller såväl väg som natur. Verkar vara ca 15-16 m mellan gräns och väg.
Menar du att vägföreningen äger 3:5 =265 hektar?
Tvivar på det
 
SarB
B nord123 skrev:
Menar du att vägföreningen äger 3:5 =265 hektar?
Tvivar på det
Bilden du tittar på är ett exempel gällande andra fastigheter. Jag har inte lagt in någon bild över den det gäller eftersom det inte är min fastighet. Kollade inte ha på fastigheten föreningen står som ägare på, men den var omfångsrik i detta fall också. Vilket car förvånande, ja. Har inte kollat närmre på det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B
B nord123 skrev:
13:6 är det TS fastighet?
3:5 ser ut att vara en stamfastigheten om ca 265 hektar som äger vägområde och mark mellan vägområde och mot tomtgräns samt fler skiften enligt Hitta.se.
Är det laga kraft beslut att mark mellan väg och tomt är grönområde typ gemensamt servitut för 3 st tomter eller är det en GA eller bara mark som tillhör 3:5?
Vem sköter den ytan?
Så dessa fastigheter på bifogad karta har inget med det aktuella fallet att göra.
Då lägger jag ner....
Förvånande om en GA äger en större markareal...
 
SarB
B nord123 skrev:
Så dessa fastigheter på bifogad karta har inget med det aktuella fallet att göra.
Då lägger jag ner....
Förvånande om en GA äger en större markareal...
Ts kanske lägger in karta sedan, jag vill inte göra det utan ok. Men jag tror att allt är redovisat korrekt, går inte att få till dolt fel när tom registerkartan stämmer.
Däremot kanske folk har förslag på andra lösningar nu
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Ts kanske lägger in karta sedan, jag vill inte göra det utan ok. Men jag tror att allt är redovisat korrekt, går inte att få till dolt fel när tom registerkartan stämmer.
Däremot kanske folk har förslag på andra lösningar nu
Det var den ritning vi såg hos mäklaren, men hon hade ritat in hela biten ända ut mot gatan, detta gjorde ju, att vi trodde den stämde.
harry73 harry73 skrev:
Jag föreslår att du berjar sätta in dig i det, då klarar du det galant,
Om du skickar PM till mig med adress, kan jag också fixa det åt dig.
Om du vill får du även granska resultatet innan jag postar den, så att du vet att jag inte avslöjar för mycket info
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Jag tycker att informationen från bl.a. mäklarsamfundet är glasklar, som köpare har du rätt att utgå från att det som står i objektbeskrivningen är korrekt, om det sedan är mäklaren eller säljaren som ansvarar för det är en fråga mer mellan mäklare och säljare. Att säljaren ”inte visste” är ingen ursäkt. Men det löser naturligtvis inte det faktiska problemet med samfälligheten och placeringen av boden.
Jag anser, att i o m att hela tomten var inringad med en tjock penna i husbeskrivningen så blev vi vilseledda, tycker ju, att då måste hon ha varit väldigt säker på, att gränsen gick vid staketet, vilket även säljaren sa, frågade honom om detta, för att jag var rädd att diket ingick i vår tomt, men fick då svaret att tomtgräns gick vid staketet, detta var ju ett muntligt löfte, som han säkert nekar till att han sagt, så det är nog inte något jag kan bevisa, ord kommer att stå mot ord
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
SarB
Det var fult av mäklaren och fult av säljaren, men faktum är ju att gränserna som fanns med stämde, att något ritats för hand på ett annat sätt ändrar tyvärr inte det. Vad som sägs muntligt i det läget spelar heller ingen roll där.
Men trist situation såklart, och ingen vidare mäklare verkar det som.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Alltså, jag jobbar med infrastruktur i kommun och jag kan säga så här. Typ 20-30% av alla häckar och massvis av bodar etc ligger på kommunens mark. Men alltså måste ni göra sån stor grej av de?

Kommunen ser alltid mellan fingrarna om vi inte måste ha det för någon breddning. Kan inte samfälligheten göra det. Ni måste ju kunna hjälpa till på något sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C
M Maggis51 skrev:
Det var den ritning vi såg hos mäklaren, men hon hade ritat in hela biten ända ut mot gatan, detta gjorde ju, att vi trodde den stämde.
Situationen är alltså den att mäklaren använt en korrekt registerkarta, men sedan ritat in ett större område än fastighetens utbredning på kartan?

Förvisso kanske inte tillräcklig grund för att framgångsrikt kunna åberopa dolt fel, men ändock en rätt grov miss av mäklaren. Fastighetens utbredning på en registerkarta är ju inte direkt otydlig. Låter som en sån grej en mäklare kan klandras för. Skulle vara intressant att se hur den manipulerade kartan i prospektet såg ut.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Kontakta Lantmäteriet och be att få (köpa) en tomtkarta över din fastighet. Det måste ju någon gång ha gjorts en avstyckning och det är ju den då avstyckade tomtytan som gäller. Har det ändrats efter den första avstyckningen? Det är det i alla fall bara Lantmäteriet som har de gällande gränserna.
 
B
C cpalm skrev:
Situationen är alltså den att mäklaren använt en korrekt registerkarta, men sedan ritat in ett större område än fastighetens utbredning på kartan?

Förvisso kanske inte tillräcklig grund för att framgångsrikt kunna åberopa dolt fel, men ändock en rätt grov miss av mäklaren. Fastighetens utbredning på en registerkarta är ju inte direkt otydlig. Låter som en sån grej en mäklare kan klandras för. Skulle vara intressant att se hur den manipulerade kartan i prospektet såg ut.
Vilseledande, förfalskning...
 
SarB
L Lars GS skrev:
Kontakta Lantmäteriet och be att få (köpa) en tomtkarta över din fastighet. Det måste ju någon gång ha gjorts en avstyckning och det är ju den då avstyckade tomtytan som gäller. Har det ändrats efter den första avstyckningen? Det är det i alla fall bara Lantmäteriet som har de gällande gränserna.
Registerkartan redovisar gränserna likadant som förrättningkartan här och de har som jag fattat det återfunnit alla gränsrör, så det är tämligen tydligt var gränsen går.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.