harry73 harry73 skrev:
Då skulle jag sätta en grön pinne i gränsrören och en röd pinne där jag tror att de andra gränspunkterna är. Samtidigt skulle jag uppmana köparen att undersöka gränspunkternas exakta läge i samband med besiktningen. Och även om jag skulle beställa en inmätning själv, skulle jag göra tydligt att de inmätta punkter inte är exakt och juridiskt bindande och att köparen får beställa inmätning om den exakta gränsen är viktig för hen.
Tyvärr så tittar de flesta människor på en som om man vore tappad av ett UFO när man använder ordet gränsrör.

Byggde staket med grannarna i somras och av 12 inblandade personer visste 2 vad ett gränsrör var, min fru och jag. Övriga antog att platsen för nuvarande 50 år gamla staket var gränsen. Speciellt kul var det för ena grannen vars fastighets tidigare ägare inte velat vara med o bygga staket för 50 år sedan vilket innebar att "deras" tomgräns-staket stod en dryg halvmeter utanför deras tomt (och in på grannarnas tomter). De blev nu av med en halv meter på alla håll och deras redan väldigt lilla tomt blev ännu mindre.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Det är i första hand de märken i marken/verkligheten som markerar gränsen,
Därefter förrättningskartan som ska användas för att redovisa gränserna.
:surprised::cool:
Tyvärr inte korrekt. Det är lantmäteriets punkter som är rätt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr så tittar de flesta människor på en som om man vore tappad av ett UFO när man använder ordet gränsrör.

Byggde staket med grannarna i somras och av 12 inblandade personer visste 2 vad ett gränsrör var, min fru och jag. Övriga antog att platsen för nuvarande 50 år gamla staket var gränsen. Speciellt kul var det för ena grannen vars fastighets tidigare ägare inte velat vara med o bygga staket för 50 år sedan vilket innebar att "deras" tomgräns-staket stod en dryg halvmeter utanför deras tomt (och in på grannarnas tomter). De blev nu av med en halv meter på alla håll och deras redan väldigt lilla tomt blev ännu mindre.
Precis. Gemene man tror ofta att staket och häckar är placerade _i_ gränsen, men tvärtom är det minst lika ofta så att de placerats en bit in på den ena fastigheten (så slipper man diskussioner om vems ansvaret för skötseln är).
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
jag Köpte ett fritidshus för 6 år sedan, vi har nu fått reda på, att staket, friggebod samt grusad biluppställningsplats ligger utanför, vad vi tagit för givet, tomtgräns. Staket omgärdade fastigheten och vi kunde inte se något konstigt på kartan, inte heller mäklaren upptäckte att det var fel. Nedanför staketet är det ett dike och sen kommer vägen. Vi känner oss mycket lurade och vet inte, om det är lönt att kontakta en jurist för att ev kunna påtala att detta var ett dolt fel, friggebod, biluppställning samt staket är upptagna i objektbeskrivningen och tomtytan är exakt uppgiven, det är bara detta med att väsentliga delar ligger utanför.
Jag har en del erfarenhet eftersom att min förra granne "snodde" en halvmeter av min tomt och en meter av skogsbolagets. När vi skulle sätta häck så svängde tomtgränsen betänkligt mitt på eftersom att han flyttat den 1 meter vid vår gemensamma stolpe. Han skyller än idag på grävmaskinisten.... Jag är väldigt säker på att undersökningsplikten går under detta, dvs att ni skulle kollat var gränsrören satt (sitter). Beställer du nu inmätning av punkterna får du och din granne betala 50% var och notan brukar sluta på 12-15000 kr. I mitt fall fick jag berätta för min nya granne att hans tomt var en 1/2 meter kortare mot mig och att 1 meter av hela hans framsida inte var hans. Tyvärr så tyckte de att det var ok och min gamla granne slapp undan. Vad du ska göra nu vet jag ej, kan du köpa det som fattas av grannen?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så det Lantmäteriet skriver exempelvis här är fel?
[länk]

"
De gränser som syns i kartan har därför stora variationer i lägesnoggrannhet, från centimeternivå till ett medelfel på tiotals meter.

Enligt gällande lag är det gränsmärket på marken som gäller."
Hej, var nog lite otydlig!
Med punkt menar jag rör i backen nedsatt i rätt koordinater.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Jag har en del erfarenhet eftersom att min förra granne "snodde" en halvmeter av min tomt och en meter av skogsbolagets. När vi skulle sätta häck så svängde tomtgränsen betänkligt mitt på eftersom att han flyttat den 1 meter vid vår gemensamma stolpe. Han skyller än idag på grävmaskinisten.... Jag är väldigt säker på att undersökningsplikten går under detta, dvs att ni skulle kollat var gränsrören satt (sitter). Beställer du nu inmätning av punkterna får du och din granne betala 50% var och notan brukar sluta på 12-15000 kr. I mitt fall fick jag berätta för min nya granne att hans tomt var en 1/2 meter kortare mot mig och att 1 meter av hela hans framsida inte var hans. Tyvärr så tyckte de att det var ok och min gamla granne slapp undan. Vad du ska göra nu vet jag ej, kan du köpa det som fattas av grannen?
Det finns ingen granne, tomten slutar med en gärdesgård och gränsar mot ett dike, sen kommer vägen.
 
M Maggis51 skrev:
Det finns ingen granne, tomten slutar med en gärdesgård och gränsar mot ett dike, sen kommer vägen.
Någon måste väl äga marken, kommunen?, förhoppningsvis kan du beslriva ditt dilemma och att den som äger kan vara lite medmänsklig. Jag styckade av en tomt på 2000 m2 till 1200 och 800 m2, två utsättningar, det kostade 39000 kr. Ring lantmäteriet och fråga vem som äger snutten bredvid, erbjud dig att stycka av och köpa det som inte är ditt. Lycka till!
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Någon måste väl äga marken, kommunen?, förhoppningsvis kan du beslriva ditt dilemma och att den som äger kan vara lite medmänsklig. Jag styckade av en tomt på 2000 m2 till 1200 och 800 m2, två utsättningar, det kostade 39000 kr. Ring lantmäteriet och fråga vem som äger snutten bredvid, erbjud dig att stycka av och köpa det som inte är ditt. Lycka till!
Vad jag förstod ägs grannfastigheten av en samfällighet av något slag (som jag antar TS är en del av?). Kruxet i TS fall är väl att TS nu inkräktar på vägområdet och det kan därför bli svårt att ”köpa loss” den biten. Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område?
 
M MetteKson skrev:
Vad jag förstod ägs grannfastigheten av en samfällighet av något slag (som jag antar TS är en del av?). Kruxet i TS fall är väl att TS nu inkräktar på vägområdet och det kan därför bli svårt att ”köpa loss” den biten. Ligger fastigheten inom detaljplanelagt område?
Ja det gör den och vi tillhör samfälligheten
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
Ja det gör den och vi tillhör samfälligheten
Hyra snutten på 50 år? Jag förstår att du fått flera tips då detta är inlägg 147.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Hyra snutten på 50 år? Jag förstår att du fått flera tips då detta är inlägg 147.
Läs tråden, speciellt inlägg 80.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
harry73
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Tyvärr inte korrekt. Det är lantmäteriets punkter som är rätt.
Jo det var korrekt, för de märken i marken/verkligheten som markerar gränsen är bland annat lantmäteriets gränsrör, råstenar, eller vilka märken man nu anger i fastighetskartan som utgör gränsen (mitten av en stenmur, dike, ...)
Så det du @nord123 säger är samma sak som du menar.
 
C crappyusrname skrev:
Läs tråden, speciellt inlägg 80.
Ok, har läst!
 
Tycker det låter som ni har ett case mot säljaren. Försök pressa dem på en lämplig summa. Och försök även ha kvar era byggnader som det är nu.

Hur länge har det varit byggt på detta sätt med staket mm?
 
  • Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Tycker det låter som ni har ett case mot säljaren. Försök pressa dem på en lämplig summa. Och försök även ha kvar era byggnader som det är nu.

Hur länge har det varit byggt på detta sätt med staket mm?
Vet inte, säljaren påstår, att staketet och bilplatsen fanns när de köpte fastigheten 2001, friggeboden byggdes 2007 av dem. Det är ju omöjligt att bevisa motsatsen. Vi köpte av dem 2016. På vilket sätt tror du vi har n chans att få ett skadestånd, stämning eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.