..och Sollentuna Edsviken. Fint
 
Nu säger jag inte att någon här egentligen har glömt det, men vanligt är annars att folk stirrar sig blinda på kommunens placering utan att egentligen ta hänsyn till vad dörr till dörr-tiden egentligen är (vilket kanske är viktigast).
En fastighet "långt in" i Täby kan ju innebära samma eller snarlik restid som i "nästa" kommun. Vidare så är det ju självklart att man bör titta hur pendeltrafiken ser ut och vad en flytt innebär för just pendlandet. Inte minst är ju också skolor och dagis en viktig fråga, liksom massor av annat.
Den svåra frågan är ju som sagt vad just NI prioriterar högst. Husstorlek, tomt, omgivning, dagis, pendeltid, bad, bryggplats, sjöglimt, sjötomt... ??

Ex. (bara för skojs skull)

10 minuter till stan -
http://www.booli.se/bostad/villa/stocksund/vintervagen+8/568553/maklare

20 minuter till stan -
http://www.booli.se/bostad/villa/vartavagen+1/565534/maklare

30 minuter till stan -
http://www.booli.se/bostad/villa/margretelund/pilbagsvagen+4a/569027/maklare
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Håller med Lycke, det beror mycket på vilket skede i livet man är.

Älgö, menar du Älgö, Saltsjöbaden. Där är fint, men jag undrar vad en tomt kostar där...
Jag trodde också det skulle vara svindyrt först, men tomtpriserna för 1 500 - 2 000 kvm har legat på ca 2,5 - 3 mkr för de jag har sett. Ett relativt "normalt" pris för att vara i Stockholmsregionen, och "billigt" för Saltis, men min egen teori är att det har att göra med dåliga kommunikationer, risiga vägar och avsaknad av kommunalt avlopp.

Skede i livet är ett bra tips att ha i bakhuvudet. Efter att ha bott i innerstan i fem år slog vi ner bopålarna i Täby efter att första barnet kom, och nu har vi två barn, 1 och 3 år gamla. Därför är mina/våra prioriteringar att kunna ha jobbet på hyfsat avstånd för att slippa pendla bort kvalitetstid med barnen, kunna hämta tidigare på dagis, etc.

Bra förskolor/skolor är också viktigt, och här är Täby KRAFTIGT överskattat. Vi har en bra förskola idag, men barnpengen fryses i år och nästa år, vilket obönhörligen kommer att leda till sämre kvalitet i verksamheten. Allt för att en kommun med i övrigt bra ekonomi ska slippa höja kommunalskatten när det är valår. Men det är en annan diskussion... T.ex. både Nacka, Danderyd och Stockholm lägger mer pengar (mycket mer i vissa fall) per barn och verksamhetsår. Även Sundbyberg verkar ha bra kvalitet, vad jag kunnat läsa mig till iaf. Finns många positiva saker med Täby också, men deras profil som barnvänlig kommun är ett skämt.

Som HusByggarTomten skriver så är restiden till stan kommunalt idag under all kritik (nästan en timme dörr-till-dörr) från vårt område i Täby, vilket är för lång tid. Ungefär vad det tog för mig när jag bodde i Uppsala och jobbade i Sthlm city. Tyvärr så bommade vi detta när vi flyttade hit från stan, och vid nästa flytt gör vi inte om den tabben. ;)
 
Håller med om att restid Täby-sta´n inte är en höjdare i rusningstid. Det har skrivits mycket om att man gjorde ett misstag att inte dra tunnelbanan vidare från Mörby till Täby. Men beror var i Täby du bor. Roslags-Näsby/Näsby Park med Roslagsbanan direkt in till Tekniska Högskolan, ganska ok.

Ni kan ju också titta på ngt äldre hus med större villatomt, kanske kring 2000 kvm som kan avstyckas o säljas. I attraktiva områden får man ett bra pris för tomten, men det har ni säkert tänkt på.

Hur är det med Ekerö, Gällstaö o.s.v. När är Förbifart Stockholm klar där? Ligger kanske långt fram i framtiden.
Just nu är det ju en flaskhals med Brommaplan som alla skall förbi.
 
Hej

Hela problemet i stockholm är att det är en omöjlig ekvation att kombinera ett hus med rätt läge med en kostnad som är hanterlig.

Alla (nästan) närförorter till Stockhlm, har en prisbild som överstiger vad 95% av befolkningen rimligtvis kan hantera på sina inkomster.

Någon räknade upp massor av trevliga områden, Stocksund, Äppelviken, Ålsten, Edsviken, Sticklinge, Islinge, Solna mm. Men här kostar en tomt minst 4 Mkr i skitlägen avseende komunikation. Det är bil som gäller, sannolikt ockå två stycken. Befintliga hus i dessa områden kostar minst 8 Mkr, och då får man räkna med ett ruckel och väldigt litet. Renovering och utbyggnad krävs. Då har man genast passerat 10 Mkr i kostnad.

De enda som kan klara dessa kalkyler är de som kan kasta in minst 3-4 millar i cash. Jag påstar att i princip alla andra som gör dessa affärer förköper sig.

Snart kommer också Mona att göra sitt bästa för att krossa dessa familjers lycka i form av 50-70 tusen kr i fastighetsskatt igen.

//JaGus
 
Nja. det stämmer inte att man inte kommer under 8 milj.

Jag försökte ge förslag på områden i närförorten som TS efterfrågade. De verkar prioritera läget; arbete i innerstan, vill bo nära.

Själv tycker jag också vissa villanärförorter till Stockholm är överskattade. Framför allt vill jag att mina barn skall ha en sund verklighetsuppfattning, inte formas för mkt av penga- och elittänkande som finns i vissa områden. Det där har jag erfarenhet av. Därför skulle jag säga nej till Djursholm även om jag erbjöds bo där! Täby är på gränsen, men Upplands Väsby, Vallentuna m-m ---mycket trevligare!!
 
Evi skrev:
Hur är det med Ekerö, Gällstaö o.s.v. När är Förbifart Stockholm klar där? Ligger kanske långt fram i framtiden.
Just nu är det ju en flaskhals med Brommaplan som alla skall förbi.
Vi har tittat lite löst på Ekerö, men har strukit det från listan. Fastnade aldrig för området och som du skriver så är trafiksituationen brutal när man börjar närma sig Brommaplan. Sen senast så har dessutom incitamenten att röra sig närmare stan blivit ännu starkare då mina föräldrar köpt en lägenhet där.

Därav min nästa fråga om tomter: hur känner ni för Tyresö? Uppfyller ju avståndsmässigt våra krav, samtidigt som tomtpriserna är ok. Skulle ju kunna bygga ett schysst hus där, samtidigt som stan med buss och pendel/T-bana är 25-30 min bort. Nån som har något matnyttigt som vi bör tänka på?

Annars har vi lokaliserat några områden som vi mycket väl kan tänka oss och som kan funka i vår budget: Enebyberg i Danderyd och delar av Nacka. Här har vi tittat på både hus och tomter, förutom i Enebyberg där det i så fall är hus som gäller p.g.a. tomtpriserna.
 
Gr8s8n skrev:
Därav min nästa fråga om tomter: hur känner ni för Tyresö? Uppfyller ju avståndsmässigt våra krav, samtidigt som tomtpriserna är ok. Skulle ju kunna bygga ett schysst hus där, samtidigt som stan med buss och pendel/T-bana är 25-30 min bort. Nån som har något matnyttigt som vi bör tänka på?
Tyresö är jättefint - flyttar snart dit :) Iofs till ett färdigbyggt hus men vi har tittat på tomter och övervägt självbygge där. Direktbuss till Vasagatan i rusningstrafik tar 20-25 minuter från Trollbäcken. Det finns ju liksom "två sidor" av Tyresö - den som ligger mot havet (Tyresö Strand, Brevik etc) där finns det fler tomter och utbyggnad pågår rätt intensivt vad gäller infrastruktur och skolor etc. Fördelen med den sidan tycker jag är närheten till "havet" och att det finns fler tomter/sommarstugor med potential att bygga nytt. Nackdelen tycker jag är att det är sämre, smalare vägar (ännu i alla fall) det är en del av charmen iofs men innebär också längre restider.

Den andra sidan av Tyresö, Trollbäcken, är mer uppvuxet område med en i mina ögon trevlig blandning av gammalt och nytt. Färre tomter men inte omöjligt att hitta nåt tror jag. På den här sidan Tyresö finns Drevviken, en rätt stor sjö. Jag tycker det är trevligt med närhet till vatten, badplatser etc. Fördelen med denna sida tycker jag är enkelheten att ta sig in till stan. Nackdelen att det är svårt att hitta tomter. Här finns, tycker jag, mycket färdiga hus också, titta gärna på områden som Fornudden och Sofieberg, där finns möjlighet till sjöutsikt på vissa ställen.

Hela Tyresö har också fördelen av att ha nära till naturen, Tyresta Nationalpark, mycket skog etc. Om man gillar det.

Sammanfattningsvis lugnt, fint, ändå hyfsat nära stan. Trots att det är söder om stan :) (många är ju lite antingen eller - jag är egentligen också "norrortsmänniska").

Det finns ett alternativ till - som faktiskt ligger ännu lite längre söderut, Vendelsö Gård har vi också övervägt. Nära vatten, bara två hållplatser till m bussen jämfört m Trollbäcken, mycket nybyggt, fräscht och fint.

Åk ut hit och se er om är mitt tips.
 
Hur lång tid tar det egentligen att åka till och från jobben inne i stand när man bor en bit utanför? Vars går gränsen för vad som klassas som förort? Drar man gränsen i restid eller avstånd?

För en som inte bor i sthlm så skulle ju andra ställen kanske vara tänkbara. Och då menar jag kanske städer som Norrtälje, Trosa, Nyköping, Flen, Uppsala (och allt mellan Uppsala och Sthlm), Enköping osv... Restiderna med tåg från dom ställena underskrider ju timmen väl?

Restiderna ni anger i tråden är ju helt otänkbara för oss, vad är det som gör att man vänjer sig med sånt?
 
carlbanan skrev:
Hur lång tid tar det egentligen att åka till och från jobben inne i stand när man bor en bit utanför?
Man kan säga att det är Stockholmstimmen som gäller. Det tar en timme till jobbet hur man än bor. Murphys lag gäller: Om man hittar en bostad nära jobbet hittar man antingen nytt jobb eller så flyttar jobbet direkt efteråt.

carlbanan skrev:
För en som inte bor i sthlm så skulle ju andra ställen kanske vara tänkbara. Och då menar jag kanske städer som Norrtälje, Trosa, Nyköping, Flen, Uppsala (och allt mellan Uppsala och Sthlm), Enköping osv... Restiderna med tåg från dom ställena underskrider ju timmen väl?
För den som bor i Enköping och jobbar i Kista eller bor i Nyköping och arbetar i Södertälje fungerar det fint. Men man kan i så fall bara arbeta i sin geografiska "tårtbit", annars rusar restiden iväg.

carlbanan skrev:
Restiderna ni anger i tråden är ju helt otänkbara för oss, vad är det som gör att man vänjer sig med sånt?
Kanske är det så enkelt att vi inte känner till något annat? Bottenappet är nog ändå sovstäder som ligger för nära en storstad för att ha ett eget liv och för långt ifrån för att dela storstadens liv. För att travestera Cato: För övrigt anser jag att Åkersberga bör förstöras.
 
carlbanan skrev:
Hur lång tid tar det egentligen att åka till och från jobben inne i stand när man bor en bit utanför? Vars går gränsen för vad som klassas som förort? Drar man gränsen i restid eller avstånd?

För en som inte bor i sthlm så skulle ju andra ställen kanske vara tänkbara. Och då menar jag kanske städer som Norrtälje, Trosa, Nyköping, Flen, Uppsala (och allt mellan Uppsala och Sthlm), Enköping osv... Restiderna med tåg från dom ställena underskrider ju timmen väl?

Restiderna ni anger i tråden är ju helt otänkbara för oss, vad är det som gör att man vänjer sig med sånt?
Min "drömgräns" är 30 min med bil och det kommer jag få när vi flyttar från Uppsala till Vallentuna. En stor fördel som jag ser med att bo i en stockholmsförort jämfört med i Uppsala är att det är jobbigt att åka kollektivtrafik över länsgränserna och det kan ju vara trevligt att kunna ta en öl på afterworken, pokerkvällen och andra "efterjobbet"aktiviteter. Och inte behöva åka hem med sista tåget kl 23 om man blir hembjuden till vänner i stockholm på helgerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.