Vi har varit på tre möten den här veckan, LB-Hus, Eksjöhus samt Borohus och väntar nu med spänning på kalkylerna.
Fick bra kontakt med säljarna och tror det lutar åt Ugglan Volym (LB-Hus) eller Västanvind (Eksjöhus).
Vi kommer att köpa nyckelfärdigt, mest beroende på bekvämlighet, finns nog en hel del att göra ändå.
Är det någon som funderar på att koppla in fjärrvärme, vi har fått lite motsägelsefull information så vi håller på att sätta oss in i vilka alternativ som finns.
Idag känner vi ingen som ska bygga i området, därför perfekt med detta forum.

Joachim, Har du hört något från kommunen ang. den geologiska undersökningen?

/Magnus o Mahlin
 
Halloj. Jag skrev i början av denna tråd att vi blivit erbjudna tomt nr 4. Så nu jagar vi hus. Har varit på Lb-hus och fått offert på Ugglan Volym. Roligt om det blir ett till sådant. Visst är dom fina. Vi står väl o väljer mellan det och Eksjöhus Lyckan.
Men jag tycker det låter lite läskigt att det är så blött där ute. Och detta med alla stubbar o stenar. Vi har ju som sagt tomt 4 och den är ju där skogen var. Tror ni det blir mycket extra kostnader pga detta?
Fast vi har inte helt och hållet bestämt oss för om vi ska bygga eller inte. Hoppas hoppas.
God fortsättning förresten.
 
Hej

God fortsättning

KOrrigering av tidigare inlägg, vi har fått tomt 32 (inte 16) vilket vi är mkt nöjda med.

Vi har träffat Anebyhus och A-hus och fått prisuppgiftfer från bägge och det man kan konstatera är att
1, det kostar
2, man får vad man betalar för

A-hus hade 20cm bottenisolering medans Anebyhus har 30cm. Fick ett lite bättre intryck av Anebyhus men det är på håret

Vi ska nog träffa myresjöhus och Hjältevadshus också sedan får vi se.

vi kommer att köpa nyckelfärdigt, förutom garage som vi köper grund för och bygger lösvirke.
 
jessan skrev:
Har varit på Lb-hus och fått offert på Ugglan Volym. Roligt om det blir ett till sådant. Visst är dom fina. Vi står väl o väljer mellan det och Eksjöhus Lyckan.
Vi håller med, Ugglan Volym är ett fint och välplanerat hus.

Har någon av er börjat fundera på hur ni ska värma upp era hus? Först var vi helt inne på att koppla på fjärrvärme, men ju mer man läser desto osäkrare blir vi. Värmepumparna som följer med som standard verkar vara rätt effektiva, och man blir ej låst till en leverantör som med fjärrvärmen.

David: Vad är det för hustyper ni tittar på? Vi har också kontaktat Myresjöhus, gillar deras Tenor skarpt.
 
Var ute o tittade på tomtområdet idag. Och hur f..n vet man hur tomterna är placerade. Och kommer all skog vara kvar som är där nu. Ganska hög skog. Kan ju komma att ta bort mycket av kvällssolen. Eller?.. Jag tyckte det var jättesvårt att få något grepp om hur tomterna kommer att ligga. Och herregud vilket vattenhål där var. Kan det verkligen vara bra att bygga på så blöt mark. Fixar kommunen till det....
Jag kan ju inget om detta så vad vet jag. Det kanske är hur bra som helst därute. Eller vad säger nu. Är det ingen fara. Undrar hur långt det blir mellan tomtgränsen till skogen. Ska ringa till Henrik på måndag o prata med honom om detta.
 
mspnse skrev:
Vi har varit på tre möten den här veckan, LB-Hus, Eksjöhus samt Borohus och väntar nu med spänning på kalkylerna.
Fick bra kontakt med säljarna och tror det lutar åt Ugglan Volym (LB-Hus) eller Västanvind (Eksjöhus).
Vi kommer att köpa nyckelfärdigt, mest beroende på bekvämlighet, finns nog en hel del att göra ändå.
Är det någon som funderar på att koppla in fjärrvärme, vi har fått lite motsägelsefull information så vi håller på att sätta oss in i vilka alternativ som finns.
Idag känner vi ingen som ska bygga i området, därför perfekt med detta forum.

Joachim, Har du hört något från kommunen ang. den geologiska undersökningen?

/Magnus o Mahlin
Jag har fått dokumentet om geo undersökningen och den säger inte så mycket mer än följande:

"inom skogsområdet förekommer mycket sten och block i markytan"
"grundvattnet ligger mellan 0,6-1,5 m under markytan" men detta står väl i den allmänna infon
"marken sluttar från stora vägen och nedåt, ytvattensamlingar kan förekomma i den låglänta områderna vid snösmältning eller mycket regn" Jag har bott granne med marken i 4 år och vad jag vet har det inte "stått så mycket vatten på området men vad vet man om framtida miljöproblem?

I övrigt inget anmärkningsvärt.

Vi kommer att använda fjärrvärme i kombination med värmepump, kanske lite hög installationskostnad men vi har fjärrvärme idag och det funkar kanon. Tyvärr måste man ha både och får att värme och ventalation skall funka bra. Kostnaden för fjärrvärme och fiber (bredbandsinstallationen) är överkomlig och då behöver vi inte dra in Telias kopparanslutning överhuvudtaget.

Enligt andra forum verkar det vara generellt för svaga värmepumpar till husen vilket innebär att systemet tar hjälp av elpatronen, då är det bättre att fjärrvärmen tar över.

/ Joachim
 
jessan skrev:
Var ute o tittade på tomtområdet idag. Och hur f..n vet man hur tomterna är placerade. Och kommer all skog vara kvar som är där nu. Ganska hög skog. Kan ju komma att ta bort mycket av kvällssolen. Eller?.. Jag tyckte det var jättesvårt att få något grepp om hur tomterna kommer att ligga. Och herregud vilket vattenhål där var. Kan det verkligen vara bra att bygga på så blöt mark. Fixar kommunen till det....
Jag kan ju inget om detta så vad vet jag. Det kanske är hur bra som helst därute. Eller vad säger nu. Är det ingen fara. Undrar hur långt det blir mellan tomtgränsen till skogen. Ska ringa till Henrik på måndag o prata med honom om detta.
Området har blivit mycket blötar under pågående arbete, det står även i kommunens dokument att vid grävning skall endast en liten bit grävas åtgången, och det har de inte gjort. Jag tror att det blir ok när kommunen är klara med området, det blir åtminstånde en mycket grön gräsmatta...

Angående solen så kommer träden ta bort en del sol men de har avverkat en hel del så solen borde lysa igenom. Men den går ju ner bakom träden.
/ Joachim
 
Hej alla. (Joachim74:s kollega här)
Gällande fjärrvärmen så vill jag bara skriva min åsikt, sen väljer ni om det är tänkvärt eller ej.

1 kWh fjärrvärme kostar från ca 70 öre och uppåt och då har man COP 1, alltså man får ut vad man betalar för.
1 kWh med jordvärme eller bergvärme kostar ca 1 krona med dagens elpris, och de ger med moderna värmepumpar långt över COP 3, vilket skulle göra att en 1 kWh in ger över 3 kWh ut, alltså ca 30 öre/kWh.

Jag skulle lägga merkostnaden för installation av fjärrvärme på ett annat tänk i huset, slopa den lilla pump som ingår i huset och upphandla en större genom husfirman, och jordvärme kostar inte många kronor att gräva ner när ni ändå skall täcka av era tomter. (Vi gav 6000:- för 200 meter slang).
Vissa husförsäljare har ärligare avdrag för värmepump än andra, och det är väl värt att kolla upp med dem INNAN ni skriver kontraktet med husleverantören, för efter det är det bara att tacka och bocka.

Väljer ni en egen pump med egen försörjning så kan ni också påverka er uppvärmningskostnad, för på elen är det flera aktörer som vill sälja. Fjärrvärmen har ett pris som fjärrvärmebolaget sätter, punkt slut.

När vi började vår planering av bygget så ingick en IVT490 i huset, en liten rackare som bara ger 2 kW med kompressor. Det är vad en kupevärmare till bilen ger. Men husföretagen kan ändå sälja hus med dessa pumpar, för de bryr sig ju föga om ifall elräkningarna blir hysteriska för den boende, deras affär är ju avslutad då...och pumpen räcker faktiskt till ändå, fast via elpatron...
Numera skall ju husen också energiberäknas vilket borde gjort att dessa småpumpar mer eller mindre förbjudits att installeras, men var på er vakt och kolla upp vad de försöker sälja på er. (Luktar och smakar det skit, så är det sannolikt skit)

Vi valde till slut en IVT495 istället och den ger iallafall 4kW med kompressor, men vårt hus på 140 kvm har ett toppenergibehov på 7,05 kW så den kommer ändå att få spetsa en del med patron, men inte alls lika mycket som med den tänkta 2 kilowattaren.
En bergvärmeinstallation skulle inte ha betalat sig i vårt lilla hus, då en offert på 7kW pump inkl. borrning och frånluftsventilationspaket skulle kostat 113´.

Men hörni, det är skitkul att bygga hus, lycka till!
 
Kul att det börjar bli lite drag i den här tråden..

Av de husbolag vi kontaktat är det endast Eksjöhus som skickar med en pump som klarar mer än 2kW (IVT495Twin), LBHus och Myresjöhus kör fortfarande med Nibe 360 Fighter. Väljer vi att bygga med någon av de två senare alternativen ska vi se till att uppgradera värmepumpen (vi ligger lågt med fjärrvärme).

Joachim: Så bra att du fick tag i geoundersökningen. Jag tror att kommunen har kollat upp marken ordentligt innan de beslöt sig för att stycka av tomter där. Ser de bara till att dränera ordentligt ska det inte vara någon fara. I värsta fall får vi väl odla ris på tomterna :D

Jessan: Hoppas dina tvivel lägger sig och att ni beslutar er för att bygga, vi blir ju nästan grannar. :)

Haddirajan: Det är en rolig process som väntar. Men just nu snurrar det ordentligt i skallen av olika planlösningar, husmodeller, uppvärmning och kalkyler.. och värre blir det nog.
 
Hej på er alla. Ringde Henrik på kommun idag och undrade lite över tomternas placering. Sa att det var svårt att bilda sig någon uppfattning om hur tomterna kommer ligga. Då han själv var intresserad av detta föreslog han att vi kunde träffas på området i dagsljus för att försöka få en uppfattning tillsammans. Så på torsdag klockan 14 ska vi träffas vid garagen vid radhuslängorna.
Tänkte att det kanske är någon mer som är intresserad. I sånt fall är det väl bara att hänga på. Det har han nog inget emot.

Jag känner mig dock fortfarande skeptisk över all skog som är kvar. Är rädd för att den kommer att ta bort FÖR mycket sol. Och som ni kanske förstår är vi ena riktiga soldyrkare och vill inte att kvällssolen försvinner tidigt bara för all skog. Då får vi nog tänka om och kanske ta en annan tomt.
Vi får se efter torsdagen.
 
@haddirajan;
* MSE tar inga 70 öre/kwh, utan 43,875 öre/kWh + 400 kr/mån för abb.
* Vilken FVP ger COP 3 på årsbasis? (gradort Mjölby)
* Titta på din elfaktura igen och räkna ut ditt totala elpris/kWh, gissar att du ligger närmre 1,3 än 1 kr/kWh
* Hur lång livslängd räknar du på FVP, och sen frågar du dem som har haft FJV hur länge sedan de bytte växlare, jag räknar ialla fall med dubblla lvslängden och ~samma reinvestering.
/Summasummarum har jag svårt att tro att fjärrvärme är svårslaget i Mantorp, men överbevisa mig gärna.
 
jessan skrev:
Så på torsdag klockan 14 ska vi träffas vid garagen vid radhuslängorna.
Tänkte att det kanske är någon mer som är intresserad. I sånt fall är det väl bara att hänga på. Det har han nog inget emot.

Jag ska försöka hinna ut till Mantorp till kl 14 på torsdag. Även om vi varit där ute och tittat efter vår tomt tidigare, så är det svårt att försöka tyda alla nedstuckna pinnar.. Men efter en rundtur med Henrik borde allt falla på plats.
Så då ses vi väl där... kul!

/Mahlin
 
begge skrev:
@haddirajan;
* MSE tar inga 70 öre/kwh, utan 43,875 öre/kWh + 400 kr/mån för abb.
* Vilken FVP ger COP 3 på årsbasis? (gradort Mjölby)
* Titta på din elfaktura igen och räkna ut ditt totala elpris/kWh, gissar att du ligger närmre 1,3 än 1 kr/kWh
* Hur lång livslängd räknar du på FVP, och sen frågar du dem som har haft FJV hur länge sedan de bytte växlare, jag räknar ialla fall med dubblla lvslängden och ~samma reinvestering.
/Summasummarum har jag svårt att tro att fjärrvärme är svårslaget i Mantorp, men överbevisa mig gärna.
1. Slå ut de 400:- på varje förbrukad kilowattimma så får du se vad det kostar. Jag vet inte vad det kostar, men jag tror att 70 öre är lågt räknat.
2. FVP pratar vi inte om heller, läs igen och se att det handlar om jord/berg-värme och där har du som lägst COP 3 på årsbasis törs jag påstå, oftast upp emot 5 om du kör lågtempererat värmesystem typ vattenburen golvvärme el . dyl.
3. Jag räknar inte med abbonemangskostnad i värmen, eftersom man ändå har ett elabbonnemang i huset till hushållselen, vilket man skulle ha även om man körde via fjärrvärmen.
4. Man bör få ut ca 20 år på en modern pump.
Detta handlade om att uppgradera från FVP till jord/berg-värme och den extra investeringen hämtas igen på bara några år, sedan tjänar du pengar varje år tills dess att pumpen lägger av för gott, men då har du fortfarande jordslingan eller borrhålet kvar som har betydligt längre livslängd.

Men du begge har din övertygelse och jag har min, att jag inte vill sitta i knät på en enda leverantör. Andra får avgöra vad som är bäst och lämpligt för dem.
 
Jaha, då har man fått lite mer 'kött på benen' vad gäller hur tomterna ligger ute på området.
Kul att träffa några av er framtida grannar, Joachim och Jessan. :) Jag känner redan nu att det kommer bli hur bra som helst... Om tiden bara kunde gå lite fortare så vi fick komma igång med byggandet :rolleyes:
Jaja, allt har sin gång.

Nu har vi fått in ett par kalkyler som vi nu går igenom för fullt. Men så här långt så har Eksjöhus ett litet övertag. Vi har Myresjöhus kvar, dit ska vi på onsdag.

Var i processen är ni andra?

/Mahlin
 
Hej på er. Har idag, tyvärr, tackat nej till tomten. Det blir alldeles för nära skogen. Tror vi kommer ångra oss om vi gör vår livs affär och inte känner oss hundra på tomten. Men Henrik lovade att kolla upp om någon annan hellre vill ha vår tomt så någon annan blir ledig. Vi får se hur vi gör. Annars får vi väl vänta o se tills nästa grupp med tomter släpps.
Så tyvärr, tyvärr ser det inte ut som vi blir grannar. Men hoppas hoppas att någon med en riktigt bra tomt hoppar av....
Vi får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.