Tack, känns kul att vara här så man kan utbyta tankar och få information:)
Räcker Sverker till andra med? Vad kostar en kvalitetsansvarig? Vi fick uppgift att det rör sig om ca 10 000.
Vi bygger Nysäter, Götenehus.
 
Tack Joachim!
Mejla mig gärna hans kontaktuppgifter: ivana@clickit.se
Så kul det ska bli och flytta, tyvärr dröjer det ett bra tag för oss; vi beräknar slutet på april.
När kan ni flytta in? (kanske du skrivit tidigare, har inte läst allas inlägg på tråden än) Måste göra det så jag blir mer insatt i diskutionerna samt vilka hus som ska byggas. Så kul med nytt område, nya grannar! Jag planerar redan hur vi ska starta fotbollslag och aktiviteter för våra barn:)
 
Ivi skrev:
Tack, känns kul att vara här så man kan utbyta tankar och få information:)
Räcker Sverker till andra med? Vad kostar en kvalitetsansvarig? Vi fick uppgift att det rör sig om ca 10 000.
Vi bygger Nysäter, Götenehus.
Hej Ivana och Jesper och välkomna till tråden.
Det är både roligt och skönt att här ha kontakt med nya grannar. Vi har redan lärt känna flera stycken. :)
Nysäter ser ut att vara ett jättefint hus. Vi bygger oxå ett funkishus, Tenor från Myresjöhus med beräknad inflyttning v 11.

/Mahlin o Magnus
 
Hej Malin o Magnus!
Tack:) Gillar planlösningen på Tenor! det är många rum, undrar lite över hur många kvadratmeter era rum är?

Har nu läst lite vad som skrivits och det lutar åt Alf som KA då han får bäst kritik. Hoppas bara han har tid och är villig. Nästa steg blir ju att kontakta honom.

Joakim: såg att ni flyttar in i slutet på maj.
 
Ivi skrev:
Hej Malin o Magnus!
Tack:) Gillar planlösningen på Tenor! det är många rum, undrar lite över hur många kvadratmeter era rum är?
Vi har valt bort ett av sovrummen till förmån för ett större allrum. De övriga sovrummen är 12,5 kvm och två mindre på 9 kvm vardera.

Vad har ni valt för fasad? Såg att huset i katalogen hade puts och trä, verkligen läckert.

/Mahlin
 
jo, huset är ju så läckert med kombinationen puts/trä och vi ville så gärna ha det men tyvärr räkte inte pengarna till det. Även om Götenehus har bra standard har vi gjort en massa tillägg att vi helt enkelt valde att prioritera invändigt. Det som är puts på bilden blir liggande träpanel som vi tänkte måla i vitt (matt färg) och det som är grönaktigt blir stående panel som vi tänkte måla i svart.
Vi kom överrens om att basen för huset skulle vara vit och svart så kan vi färgsätta med kuddar, gardiner, vaser etc. därför lutar det åt att vi även gör så utvändigt. Vi drömmer om att i framtiden putsa huset så om 8-10 år när det blir dags att fräscha upp sin panel få se om vi putsar istället.
Likaså gjorde vi med badrummen: svarta golv, vita väggar. Dock valde vi en röd fondvägg i vårt badrum, tagit ut badkaret och ställt toa, dusch och möbeln på fondväggen.
Barnens badrum (tre pojkar; 3,5 år, 1,5 år och föder snart vår tredje son) har oxå en lätt lime-grön mosaik fondvägg, svart klinker och vit kakel för övrigt Hoppas det blir bra....jag tycker att det varit pest att bestämma kakel o klinker. Invändigt kommer vi bara att måla vit överallt.
Hur har ni tänkt med färger? Har ni valt puts eller träpanel? Har ni barn, hur många?
 
Ivi skrev:
Hur har ni tänkt med färger? Har ni valt puts eller träpanel? Har ni barn, hur många?
Vi var oxå till en början väldigt sugna på putsad fasad, men det önskemålet fick ge vika för en del andra tillval som vi hellre ville lägga pengarna på. Så det blir en träfasad med både liggande och stående panel. Det lutar åt att det blir en mörkgrå(nästan svart) färg med röda dörrar och vitt runt fönster.
Färgsättningen invändigt kommer gå i vitt/grått/svart och vi tänker som ni att vi ska sätta färg på ex kuddar, mattor och gardiner.

Vi har i dagsläget inga barn, men om jag säger så här - vi jobbar på det! :p

Ha det gott,
/Mahlin
 
Ska bli så spännande och se helheten sedan. Vi är mest oroliga över kakel och klinker. Hoppas att det blir bra!

Så med andra ord har ni det riktigt roligt ;) Håller tummarna att det blir en bebis snart!
 
Ivi skrev:
Hur har ni tänkt med färger? Har ni valt puts eller träpanel? Har ni barn, hur många?
Vårt hus blir grått med vita knutar. Lite åt det mörkare grå. Det blir träpanel då det blev för dyrt med puts. Invändigt håller vi på för fullt att välja tapeter. Blir mycket ljusa färger och fondväggar här och där.
Vi har två barn. Pojke 4 år och flicka 2,5 år.
Jag håller med dig om att det är lite jobbigt att välja kakel och klinkers. Men nu har vi gjort våra val. Vi har inte fått offerten än så vi får se så vi inte överstiger budgeten för mycket. Då får vi nog ändra några val. Det blir övervägande svart/grått/vitt i båda badrummen.
//Jessica
 
Jessan: Är inte ni redan klara med alla val? Vi var tvungna att göra de under tiden vi väntade på bygglov och vet exakt vad det kommer att kosta.
Vi åkte idag och kollade på området, såg ert hus......så skönt det måste kännas för er! Det var ett till men jag vet inte riktigt vems?

Hur tänker ni andra med garage/carport? Har ni det med från början och vad kostar det? (Jessan, ni hade ett enkelt garage eller hur?)
Vi vill ha carport med förråd och priset vi fick var 173 000:- ! Helt otroligt va dyrt! Är det ockerpris eller kostar det verkligen så mycket?
Vi beslöt oss för att bygga själva, man kan köpa byggsatser, så svårt kan det inte vara eller? Under tiden får vi väl slå upp ett tält för vår starckars bil;)

Varifrån kommer ni alla andra, är ni Mantorpsbor från början? Om jag inte minns fel så var Mahlin & Magnus från Linköping? Vi bor för tillfället i bostadsrätt i Tallboda, Linköping.

Ha det bra så länge!
 
hej

idag har de gjutit vår grund vilket och vårt hus kommer nu på Tisdag så då blir det att ta ledigt och kolla när de sätter upp det.

vi har flyttar in (förhoppningsvis) den 14/3.

Nu ska jag bara ha tag i någon som kan snickra ihop vårt garage. har redan varit o köpt en garageport med fjärrkontroll (?). Den var begagnad (fast nästan ny) så det var OK pris.

Synes
 
Hej

Vi kommer att bygga oisolerat dubbelgarage 6,2x 8 m med stor port och fjärrkontroller.
Detta kostade 170 000 - 290 000kr. Billigast blev det att köpa byggsats och låta hustillverkaren gjuta plattan, det blev ca 170. Vi valde dock att ta det från vår husleverantör.

En enkelcarport borde nog inte kosta mer än 150 000 kr med gjuten platta. Plattan kostade ca 800-1000 kr/m2, byggsats ca 50 000 kr

Vi skall lägga asfalt på vår garageuppfart, är det någon annan som tänkt det? Kanske kan samordna detta för lägre pris?:D

Vi bor ca 100 m från vårt nya hus så jag svänger förbi varje dag efter jobbet, lite spännande att se allt som händer med vårt och er andras hus.

// Joachim

Ivi skrev:
Jessan: Är inte ni redan klara med alla val? Vi var tvungna att göra de under tiden vi väntade på bygglov och vet exakt vad det kommer att kosta.
Vi åkte idag och kollade på området, såg ert hus......så skönt det måste kännas för er! Det var ett till men jag vet inte riktigt vems?

Hur tänker ni andra med garage/carport? Har ni det med från början och vad kostar det? (Jessan, ni hade ett enkelt garage eller hur?)
Vi vill ha carport med förråd och priset vi fick var 173 000:- ! Helt otroligt va dyrt! Är det ockerpris eller kostar det verkligen så mycket?
Vi beslöt oss för att bygga själva, man kan köpa byggsatser, så svårt kan det inte vara eller? Under tiden får vi väl slå upp ett tält för vår starckars bil;)

Varifrån kommer ni alla andra, är ni Mantorpsbor från början? Om jag inte minns fel så var Mahlin & Magnus från Linköping? Vi bor för tillfället i bostadsrätt i Tallboda, Linköping.

Ha det bra så länge!
 
Hej
Är det någon av er andra som behöver jord? Tur i oturen så behövde vi inte höja upp huset så mycket som det var tänkt. Därför har vi fått väldigt mycket jord över, ca 200 kbm

Är det någon som vill ha en (större) del av högen så hör av er. Annars kör vi bort det inom 1-2 veckor. För er andra som behöver köra bort massor kan jag säga att priset ligger på ca 450-700 kr/tim för lastbil sedan tillkommer lastare för samma penga per timme samt ev kostnad för tipning. För oss handlar det om ca 10-15 000 kr, tyvärr inte med i budget men få ingå i övrigt kontot..
 
Ivi skrev:
Hur tänker ni andra med garage/carport? Har ni det med från början och vad kostar det? Varifrån kommer ni alla andra, är ni Mantorpsbor från början?
Vi har carport integrerat med huset så vi har ingen exakt kostnad för just det. Uppfarten planerar vi till en början att grusa, men kan hända vi asfalterar/plattsätter längre fram.
Stämmer att vi båda är från Linköping, bor för tillfället i Vidingsjö. Är precis igång med att sälja bostadsrätten vi bor i... och vi håller våra tummar hårt för att det ska gå bra.. :surprised:

/Mahlin
 
Vi håller tummarna att ni får en bra deal nu när ni ska sälja!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.