Varning!
Efter erfarenhet av två husbyggen på 6 år så skulle jag vilja gå ut med en varning till alla som tänker bygga nytt.....
Berätta aldrig för husleverantör/entreprenörer vad ni har för tak i er ekonomi innan allt är klart.
De tar i såfall betalt utifrån det och ni får ett dyrare hus.
Håll en låg profil!
Sätt ett maxtak utåt till dem. Annars kanske de kramar ur dig allt du äger och har.
Lita inte på deras sk. omtanke om dig.
Och låt en kunnig jurist se över alla avtal innan ni skriver på.
Tack för mig!
 
Ref. inlägg av "Blåst":
Passar på att tacka alla illa drabbade husbyggare som delar med sig av varningar och råd! Vi kommer definitivt låta en jurist titta på avtalen. även om vi gillar säljaren och har förtroende för honom, det är väl bra både för husfirman och oss att allt kollas igenom noggrant.
Så är det bara att hoppas på trevlig byggresa sedan..
 
blåst skrev:
Varning!
Efter erfarenhet av två husbyggen på 6 år så skulle jag vilja gå ut med en varning till alla som tänker bygga nytt.....
Berätta aldrig för husleverantör/entreprenörer vad ni har för tak i er ekonomi innan allt är klart.
De tar i såfall betalt utifrån det och ni får ett dyrare hus.
Håll en låg profil!
Sätt ett maxtak utåt till dem. Annars kanske de kramar ur dig allt du äger och har.
Lita inte på deras sk. omtanke om dig.
Och låt en kunnig jurist se över alla avtal innan ni skriver på.
Tack för mig!
Tackar för tipset!

Bästa skulle vara att hitta 2 st husleverantörer med varsin husmodell som man trivs kanon med. Sen sätter man dom i klinch mot varandra... Bäst pris vinner! :)
 
Mikael_L
Allmogehus har kanske något som faller er på läppen.
Jag har noll koll på deras priser, men kompis till tjejen byggde med dom, och då är jag ganska säker på att dom inte är prisledande. :)
http://www.allmogehus.se/

Funderar ni på Fiskarheden så kolla även på floods trähus, samma koncept, liknande modeller aningens billigare (men granska vad ni får levererat, jag kan nämligen ha fel).
http://www.floodstra.com/floods_trahus/default.asp

Fiskarheden samt floods tycker jag personligen har lite väl klent isolerade väggar.
Jag skulle nog se till att få några cm extra. Kanske som en extra korsregling utanpå eller invändigt.
 
bg. skrev:
Det här låter ju helt klart intressant! :)

Hur är det med vald standard vad gäller klinkers/kakel i hall samt badrum?

Köket? Rostfria vitvaror inkl fläktkåpa? IKEA- eller Balingslöv-standard vad gäller köksluckor, bänkskiva osv?

Får man va fräck och fråga vilken husmodell ni utgått ifrån i Fiskarhedens sortiment?

Gillar Fiskarhedens design mycket! Härligt lantligt stuk på husen! :D
I badrum ingår plastmatta, men i den kalkyl som jag skrev om här 2 800 000kr så har vi valt till kakel och klinker i båda badrummen, i hallen, i tvättstugan och ovanför diskbänken. Vi har även i denna kalkyl valt svarta vitvaror samt ritat om köket lite. Även våra andra tillval ingår i denna kalkyl. Dock så kommer vi att måla, tapetsera, lägga golv samt sätta fast handtag på dörrar och köksluckor.

Köksluckorna är från Ballinglöv och vi har iom svarta vitvaror valt en fläktkåpa. De har många olika luckor att välja emellan liksom bänkskiva och handtag.

Den modell vi valt är Doppingen och kommer passa perfekt eftersom vi ska bygga lite utanför stan.
(http://doppingenhus.blogspot.com)
 
Nu är det andra smygreklaminlägget från Fiskarhedenvillan jag har plockat bort här. Skärpning Fiskarhedenvillan!
 
Bra Marlene!
 
Marlene Eskilsson skrev:
Nu är det andra smygreklaminlägget från Fiskarhedenvillan jag har plockat bort här. Skärpning Fiskarhedenvillan!

Fan vad sådant är tråkigt, kan inte dessa lobbyister ta sina kritstrecksrandiga ars.en och palla sig härifrån........
 
Varför inte Vårgårdahus. Bygger ett Lövås just nu med förhöjd väggliv. Det lev ´med färdiga väggmoduler och är en delat entreprenad. Vi har inga som helst problem med det. Är bara positivt, då man kan prata med alla parter om det extra man vill ha vid sidan om standard. Det är kakel i badrum och standarden är OK. köket är från Vedum och även badrum kommer därifrån.
 
Då öppnar sig en helt annan prisbild. Det är billigare per kvm och Ni får en mycket bättre volym och fönstersättning på övre planet. Om inte det är okej så kolla nog med kommunen om det går att höja vägglivet på övre plan (1 3/4) - vilket ger ungefär samma effekt.(Dock inte lika bra som "rent" tvåplans)

De flesta husleverantörer har std. lösningar på 2plan och 1 3/4plan villor, passar inte dessa så låt dem rita upp några förslag GRATIS annars så går Du vidare till nästa som gör det. Idag är det köparens marknad och de ställer upp om Du visar att Ni seriöst skall gå vidare. Men Ni måste även tala tydligt om var Er ekonomiska maxkostnad för huset får hamna på. (annars tar Ni bara varandras tid och resurser)

Jag vet olika husleverantörer som ligger under 1,9mkr (under 14.000kr/kvm BoA) för 2plans hus i New England stil och det är inte unikt på något sätt. OBS! Då ingår totalentreprenad, fastpris, grundplatta med vattenburen golvvärme etc etc.

LYCKA TILL! Paul :)
 
Hej

Med de kriterier ni verka ha, förutom fler som inte nämns så finns det två bra aktörer. Allmogehus och Fiskarheden, Allmogehus är oerhört flexibla med arkitekthjälp utan extra kostnad medans Fiskarheden är billiga om man kan göra en del själv. Tror visserligen Allmogehus kan bistå på samma sätt. I vilket fall som helst så tycker jag att ni ska göra en förfrågan om offert till dessa båda aktörer.

MvH

Z
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.