Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Yttrandet är inte förvånande för mig, det är så jag förstår syftet med planen i de fragment som du har visat i tråden.
Och då återgår vi till min fråga hur i hela världen vi kan hamnat i ett system som "fungerar" så här.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det är så intressant vilka andra bygglov som har givits genom åren med denna plan. Det kommer att hävdas från byggnadsnämnden att varje äldre byggnad och fastighet har helt olika påverkan på bebyggelsemiljön och man kommer att besluta enligt det helt subjektiva tyckandet.
Ja och rent subjektivt har handläggare och andra inblandade (bl.a. kommunantikvarie) tyckt att byggnaden ska ska beviljas, men när förvaltningen tolkar rådande PBL menar de att de inte ser hur det ska gå till och har lagt fram ärendet med förslag på avslag.

Jag hävdar för övrigt att det "systematiskt givna dispenser" efter domar i MÖD, då så vitt jag kan se, alla ansökningar för motsvarande åtgärder i området beviljats (förvisso ett begränsat antal då området var fullt bebyggt vid upprättandet av detaljplanen)
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det finns byggrätter som inte har nyttjas (nybebyggelse), t ex obebyggda tomter så kan de nybebyggas med en friare utformning om det bedöms vara lämpligt med hänsyn till områdets allmänna kulturhistoriska karaktär
Inga tomter märkta med Bq har någon oanvänd byggrätt i detaljplanen, så jag tror jag inte på den tolkningen. Och återigen, det är inte så formuleringen använts vid nybebyggelse.
 
Claes Sörmland
L Luddberg skrev:
Inga tomter märkta med Bq har någon oanvänd byggrätt i detaljplanen, så jag tror jag inte på den tolkningen. Och återigen, det är inte så formuleringen använts vid nybebyggelse.
Utan oanvänd byggrätt för mark som är Bq-reglerad vid planens upprättande så förstår jag inte alls vad denna mening betyder:

"Utan hinder härav kan medges viss begränsad nybebyggelse som med hänsyn till områdets allmänna kulturhistoriska karaktär prövas lämplig."

Finns ingen byggrätt kvar så blir ju aldrig viss begränsad nybebyggelse aktuell. Därmed fyller meningen ingen funktion.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utan oanvänd byggrätt för mark som är Bq-reglerad vid planens upprättande så förstår jag inte alls vad denna mening betyder:

"Utan hinder härav kan medges viss begränsad nybebyggelse som med hänsyn till områdets allmänna kulturhistoriska karaktär prövas lämplig."

Finns ingen byggrätt kvar så blir ju aldrig viss begränsad nybebyggelse aktuell. Därmed fyller meningen ingen funktion.
Kommunen har vid flera tillfällen (innan 2011) tolkat det som hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Punktprickningen var nog tänkt att kunna brytas om det är aktuellt med en "lämplig" nybyggnad.
 
Claes Sörmland
L Luddberg skrev:
Kommunen har vid flera tillfällen (innan 2011) tolkat det som hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Punktprickningen var nog tänkt att kunna brytas om det är aktuellt med en "lämplig" nybyggnad.
Var hittar man stöd för denna tolkning?

D v s står det något åt det hållet i planbestämmelsen kring punktprickning?

Du har ju uppgivit att det inte fanns någon byggrätt kvar vid planens upprättande på Bq-mark så hur kan nybyggnation ens vara aktuell?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar man stöd för denna tolkning?
Mitt (och, antar jag kommunens vid tidigare beviljade bygglov) resonemang går ut på att att nybebyggelse ska kunna medges på Bq, trots att allt är inte redan bebyggt är punktprickat.

Jag får tacka för all input. Det är verkligen varit givande, och det känns onekligen hopplöst med vårt ärende.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror du vill läsa denna handbok från 1976 om hur detaljplaner ska upprättas. Det är i denna som gällande plans författare har läst:

https://www.boverket.se/contentasse...689f883005761/detaljplaneanvisningar-1976.pdf

På sid 35 hittas den därav "Utan hinder härav"-formuleringen som vi diskuterar.

Den används för att nyanserna en absolut bestämmelse i meningen före:

Svensk text om byggnadsbevarande, planbestämmelser och boendeområden, med fokus på karaktär och förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svartvit text, möjligtvis svenskt juridiskt eller planeringsdokument, diskuterar exploatering, områdeskaraktär, och rivningsregler.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ag tror du vill läsa denna handbok från 1976 om hur detaljplaner ska upprättas. Det är i denna som gällande plans författare har läst:

[länk]

På sid 35 hittas den därav "Utan hinder härav"-formuleringen som vi diskuterar.

Den används för att nyanserna en absolut bestämmelse i meningen före:
Tack. Du är en guldgruva av information.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.