Det är kanske så att just "bruna" tak är ganska ovanligt.
Svart, tegelrött, div. gråa nyanser samt glaserat i rödbruna och gröna nyanser, ja.

Men brunt? Det tycker jag att man aldrig ser. Eller är jag blind?
 
Det finns men är inte så vanligt men har aldrig set ett brunt tak på ett vit hus.
 
Alla moderna koppartak är bruna, men är väl inte så vanliga och i synnerhet inte på villor.

Din bild ser helt ok ut. Inget som sticker ut och stör. Funkar för mig, även om jag personligen inte skulle valt just den färgkombon, men det är ju en personlig smakfråga och jag är en obotlig romantiker. Det viktigaste är ju att du själv tycker om det.
 
Visst är det viktigast att vi gillar det men man blir ju onekligen lite osäker när man inte hittar en enda bild på ett hus med den kombinationen. Kan ju vara så att man har dålig smak :x. Tur nog har båda maken och jag samma dåliga smak i så fall :D.


Oldboy skrev:
Alla moderna koppartak är bruna, men är väl inte så vanliga och i synnerhet inte på villor.

Din bild ser helt ok ut. Inget som sticker ut och stör. Funkar för mig, även om jag personligen inte skulle valt just den färgkombon, men det är ju en personlig smakfråga och jag är en obotlig romantiker. Det viktigaste är ju att du själv tycker om det.
Nu blir man lite nyfiken. Vilka färger gäller för en obotlig romantiker?
 
fantasi skrev:
...
Nu blir man lite nyfiken. Vilka färger gäller för en obotlig romantiker?
Intressant fråga, som jag också skulle vilja veta svaret på! Rosenrött?

Själv är jag obotlig nostalgiker och gillar tegelrött (y)
 
...och jag är en modern skogsmulle som gillar brunt
 
Nu blir man lite nyfiken. Vilka färger gäller för en obotlig romantiker?
Falurött med vita knutar.
Gamla 17-1800-talshus med linoljemålad panel i klassiska färger/kombon.
Milda, lite dämpade färger. Ljusa färger. Mörkare färger endast på små ytor.

Det är ju fråga om tycke och smak. Finns inget rätt el fel.

Rosenrött, (dvs rosa), är fint - på rosor.
Längre söderut, t ex Italien, så har man ibland mkt svagt rosatonade (vita) väggar på putsade stenhus. Den rosa tonen kommer fram när solen står lågt (med gult sken), och väggen blir då svagt aprikosrosa. Jättevackert, och romantiskt, särskilt till det gulbrunbrända torra landskapet om sensommaren. Försöker man sig på något liknande här hemma så blir det mest mer el mindre grisskärt. Det måste till en frekvent varmgul sol.

Gammal buskros från 1600-talet: Rosa Centifolia Muscosa 'Communis', mossros.
Communis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fantasi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.