P pemu skrev:
Ok, låter som att du kanske har ritat en helt ny situationsplan (typ skiss) där inte alla byggnaderna är inritade? Och nu har de sett fler "tak" på ortofoto. Det tolkar jag som att bygglovshandlingen inte är korrekt och att du behöver skicka in en bättre situationsplan och att det egentligen är det de frågar efter.

Så om du kompletterar situationsplanen med befintliga byggnader så är nog handlingen korrekt. För mig låter det som att det är det de menar med att "beskriva". Du behöver alltså i bygglovet tala om (redogöra) vilka andra byggnader du har på tomten som de måste ta ställning till.

Om du vill vara säker så kan du ju helt enkelt ringa och fråga (spela dum?) vad de menar saknas. Du kan ju alltid förklara att du inte trodde/förstod att de behövde vara med på situationsplanen när du skickade in den första.

Som sagt, jag tror inte de egentligen ber om varje byggnads historia, men som andra skrev så borde total area upp till 15m2 kunna täckas av friggebodsreglerna. Lekstugan vete fan om den räknas?
Hoppas du har rätt...
 
P pemu skrev:
Behöver man ens förklara hur de är lagliga? Är ju att väcka en björn...
Bättre att de får fråga om de är osäkra.
Jag gjorde det i mitt fall. Dvs preskription, preskription, preskription. Så länge det är lagligt efteråt så spelar det ingen roll hur det tillkommit.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Varför ens ge sig in i diskussionen om de är svartbyggen osv?
Om kommunen vill ha byggnaderna inritade så är de väl bara att rita in dem och skicka in och inte alls nämna något mer än så.
Börjar de fråga sedan så kan man ju fundera över hur man ska svara.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Varför ens ge sig in i diskussionen om de är svartbyggen osv?
Om kommunen vill ha byggnaderna inritade så är de väl bara att rita in dem och skicka in och inte alls nämna något mer än så.
Börjar de fråga sedan så kan man ju fundera över hur man ska svara.
I mitt fall så ville de ha en redogörelse redan från början. Så länge de är lagliga idag så finns det ju inget att dölja.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
P
@ Pumba,
Exakt!
 
I TS fall så är det ju bara farstukvisten som är ett svartbygge. Växthuset går under Friggebodsregler och det andra huset är ju renoverat. Klart.

Svårt att komma ifrån att redovisa farstukvisten...
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
P
Bäst är att ta kontakt och fråga vad det handlar om. (utan att starta någon onödig diskussion) Det ligger i båda parters intresse att inte krångla till i onödan med massa onödigt arbete och korrespondens som tar tid och resurser. Så kan det klargöras med t. ex. ett samtal så vet du vad som förväntas av dig.

Farstukvisten borde vara inritad på situationsplanen och kan säkert synas på foton en längre tid tillbaka. Jag tror inte de börjar bråka om den så länge den syns på ortofoto
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
P
Och skulle de börja fråga så kan man ju bara berätta att "de stått där så länge jag vet och dom borde väl ni ha koll på" och om de då börjar gnälla så: "preskriberat, preskriberat, preskriberat, friggebod etc..."
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I TS fall så är det ju bara farstukvisten som är ett svartbygge. Växthuset går under Friggebodsregler och det andra huset är ju renoverat. Klart.

Svårt att komma ifrån att redovisa farstukvisten...
pacman42 pacman42 skrev:
I TS fall så är det ju bara farstukvisten som är ett svartbygge. Växthuset går under Friggebodsregler och det andra huset är ju renoverat. Klart.

Svårt att komma ifrån att redovisa farstukvisten...
Fast om växthuset och förrådet är preskriberade, så går väl förstukvisten under friggebodsregeln?
 
Hemmakatten
Nej, en friggebod är en fristående byggnad. Men kanske du kan hävda att det är en Attefallstillbyggnad.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
P
Friggebod måste vara fristående om jag kommer ihåg rätt
 
Redigerat:
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
P
Tompa, om du av någon anledning behöver förklara dig ang. byggnadernas ursprung så kom i håg att om en byggnad saknar bygglov men omfattas av preskription (10 år) så betyder det inte att den är laglig. Bara att man inte kan straffas för svartbygget och (vanligtvis) inte behöver riva. Och om den t.ex brinner upp eller rivs av annan anledning så får man inte automatiskt bygga upp den igen.

Så viktigt är att de bara är renoverade...
Men för den delen kan de ju precis lika gärna vara helt lagliga! (friggebod)

Känner ett par som inte fick rivningslov/bygglov för nytt hus men löste det genom att "renovera" (riva) allt utom en bärande vägg och byggde sedan som de ville ha det. Omständligt och dyrare men allt OK med kommunen.

Finns ju förresten nån regel om att man får/fick bygga skärmtak på max 12m2 utan bygglov som borde kunna omfatta förstkvisten om den inte är för stor?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
P
Hur har det gått Tompa21?
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Jag skickade in ny detaljplan med samtliga byggnader som syntes på ortofotot, med vag beskrivning av objekten.
Nu fick jag plötsligt besked om att det bara är att köra igång att bygga!
Inga frågor om de olika byggnaderna... döm om min förvåning...
Så nu verkar det vara löst, om några frågor skulle komma om byggnaderna så är jag väl verbalt förberedd tack vare alla svar här.
Tack allihop för hjälpen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P pemu skrev:
Hur har det gått Tompa21?
Se nedan!
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.