elmont skrev:
Jag tror inte jag skulle "svetsa" på min bil bara för att jag får, utan överlåter det med glatt hjärta till ett profs. Det går troligen snabbare och blir utan tvekan bättre och min bil får med största sannorlikhet ett längre liv och högre slutvärde. I min enfald tror jag att ett "profs" i 99% av fallen gör ett bättre jobb än en amatör. Gör det du är bra på och ta betalt för det och lej nån med andra kunskaper att göra det han är bra på, då får alla det både bättre och billigare i längden.
Bra jämförelse.
Om man jämför med mig själv och min mc - som felaktigt meckad lätt kan orsaka skador på mig och andra:
Jag anlitar också en verkstad för att tex svetsa ramen, eller totalrenovera motorn
Däremot byter jag glödlampor själv, servar (olja, filter ) och byter även bromsbelägg, hjullager, drivlina osv

Detta kostar mig massor av tid - eftersom jag måste läsa på hur man göra, och dubbel och trippelkolla detta sen. Sedan kolla bilprovningen återigen detta vartannat år - men jag gör det gärna för jag har intresset och tar mig tiden. Större jobb, eller jobb som kräver specialverktyg lejer jag dock ut.

Samma skulle jag gärna se på el. Nu har jag en elutbildning i botten (en teoretisk sådan - inte som intallationselektriker) - men det skulle vara skitbra om jag kunde gå en utbildning med efterförljande certifikat för tex enklare arbeten: sätta in en ny grupp, sätta in uttag osv - med klara begränsningar - men möjlighet till vidare utbildning om man vill ha det - som med mycket annat som forodnskörning, dykarutbildning, flygcertifikat osv

I nuläget blir det förlängningssladdar och överlastade uttag istället - för att sätta in ett nytt uttag kostar en hel drös med pengar och framförallt möda och tid för att få tag i en elektriker för ett sånt litet jobb ( i stockholm gäller detta särskilt)

/K
 
ok, om man ska göra det man är bra på så ska jag ägna mig åt el, AC-anläggningar, bygga om automatlådor, meka med dieslar... det är det jag gått mer på djupet inom, och tycker det är kul att greja med, jag lejer tilexempel bort bromsjobb till bilverkstan för det är tråkigt, många tycker att elinstallation är tråkigt, eller inte kan, och då ringer de elektrikern, å ni behöver inte oroa er över jobben.. de som kopplar på egen hand ringer ju inte till elektrikern hur olagligt det än är, man gör det bara mer och mer i smyg (och kanske sämre och sämre)
knark förekommer ju fast att det är fullständigt olagligt...
om man tillexempel tar köldmediekretsar som exempel (bilens AC) så får en privatperson utföra service och reparationer på egna anläggningar upp till 3kg köldmediemängd, men om man ämnar att utföra detta i yrkesmässig omfattning så krävs certifiering, vilket jag tycker är rimligt och bör även tillämpas på elinstallationer, det bör dock vara krav på "besiktning" av elinstallationer utförda av privatpersoner, vilket ju kan skapa mer (fin) jobb åt elektrikerna!
 
Jag kan sy lite på symaskin.. Undrar om jag då kan få gå en snabbkurs hos ABF eller likvärdigt så kan jag gå ner till sjukan och extraknäcka som doktor? Jag menar.. jag borde ju iaf få sy lite stygn osv..
 
jo, jag kan faktiskt laga mat också, men jag tycker inte jag är så bra på det så jag vill jobba som kock då jag inte kan vara stolt över mitt arbete om folk säger att det smakar skit.. men har man så bra självförtroende så man vill bli kirurg efter att ha övat på mormors Singer-maskin i gjutjärn så varför inte..
 
jag har kört flygsimulator så jag kan ju flyga jumbojeten själv när jag ska på semester, jag har även goda teoretiska kunskaper om flygning eftersom jag i min ungdom läste serietidningen pilot- så hur svårt kan det vara att flyga ett plan själv.....
 
Mikael_L
Vad jämför ni med nu???

Klamra VP-rör .... och flyga jumbojet ....

Jag vet iaf vilket jag möjligen skulle våga göra ...
 
Hmm - nu handlade det ju inte om vad man "tycker" - utan om att det borde finns en utbildning/certifiering.

Och om du gillar att flyga jumbojet - well just en jumbojet kanske omgärdas av restriktioner (tex från flygplatsernas sida) - men ett flygcertifikat kan du ju ta och flyga en massa olika flygplan - privat !

För att få flygga kommersiellt krävs att du förutom certifikaten har det som yrke och är knuten till ett bolag som har ansvarsförsäkringar etc etc

Så jämförelsen är inte så dum kanske ?
Frågan är då hur jag som privatperson får ett elcertifikat för lättare arbeten hemma ?
/K
 
pellefant skrev:
Jag har även goda teoretiska kunskaper om flygning eftersom jag i min ungdom läste serietidningen pilot- så hur svårt kan det vara att flyga ett plan själv.....
Är det inte dags att ni som skriver sådana här saker lägger av nu? Antingen kan ni låta bli att skriva helt eller så kan ni väl åtminstonde försöka vara seriösa med konkreta och relevanta argument? Ni kanske tycker ni är roliga men jag tycker ni bara skräpar ner forumet. Att läsa serietidningar och att läsa en fleraårig teoretisk högskoleutbildning med elinnehåll är två fullständigt olika saker.
 
Att läsa teori är inte det samma som praktik min gode maxwell.. Eller menar du att det skulle räcka med det teoretiska provet för att ta körkort oxå?

Att bli elektriker genom att läsa vidare (med praktik) finns redan, så det är inget vi behöver uppfinna på detta forum..

Många här tar så lätt på elen, men man tänker inte steget längre.. Det kan faktiskt drabba fler än den som pular själv.. Vänner, släkt etc. Jämförelsen med singersymaskinen är därför inte så dum.. Det är ju så vissa här tycks resonera.. Bara för att lampan lyser behöver det inte vara rätt gjort. Hur ska man veta det om man inte vet?

Vad gäller serietidningar så skulle nog vissa behöva göra det, så slipper de kladda med elen den stunden :rolleyes:
 
Räv3n skrev:
Jämförelsen med singersymaskinen är därför inte så dum.
Jösses. Den är inte bar dum. Den är fullständigt absurd. :eek:
Jag skall hålla mig långt borta ifrån den här tråden i fortsättning...
 
A
Jag ställer min fråga här istället för i den andra tråden.

Låt oss ta en montör utan egen behörighet som jobbar i en firma där det finns en behörig person som ansvarar för alla montörens jobb, t.ex. all uppmontering av VP-rör.

Är det tillåtet för montören att gå hem och montera VP-rör i sitt eget hus efter att han slutat jobbet?
 
Nej, såvida inte han gör det på uppdrag av firman där han jobbar, de kan ju ha det som en anställningsförmån.

Det är inte fullt så dumt som det låter.

Antag att firman X har Kalle anställd. Chefen vet att Kalle är en hejare på att lägga rör, bara någon ger lite instruktioner om hur de skall gå osv.

Däremot så kanske chefen är övertydlig att Kalle skall inte koppla i en central, han kanske överhuvudtaget inte skall koppla någonting överhuvudtaget. Detta har chefen lärt sig efter att ha kontrollerat Kalles arbeten. Chefen kanske är lite konflikträdd och har aldrig gjort klart för kalle att han bör hålla sig borta från kopplingarna, bara ett till att det alltid är Anders som är där när det blir dags att koppla.

Nu åker Kalle hem, han skall fixa elen i ett nytt badrum han bygger hemma. Själv tror han att han är en fullfjädrad installatör, han gick ju ut gymnasielinjen i somras, visserligen blev det ju lite rök hos Olsson för ngn. månad sedan, men misstag kan vi alla göra.

Kalle kopplar hemma, kopplingar som chefen aldrig skulle drömma om att låta honom göra ute på ett bygge.
 
A
Ja, det är den ena sidan av det.

Den andra sidan är om installatören är en mycket, mycket kompetent, kunnig, och välutbildad person som får göra allt för chefen och som även skickas ut på de riktigt svåra, stora och komplicerade jobben.

Enligt behörighetssystemet som det ser ut idag kan man se det som att det då inte handlar om att man har eller inte har kunskap, utbildning, erfarenhet och allt det där, utan det handlar snarare om att man ska vara anställd av en firma där någon har behörighet.

Från den synvinkeln känns det nära till hands att tycka att behörighetssystemet till stor del är ett resultat av lyckad lobbing för att förhindra konkurrens. Säkerheten är viktig, javisst, och den (miss)brukas också som slagträ för att förhindra konkurrens.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Jag ställer min fråga här istället för i den andra tråden.

Låt oss ta en montör utan egen behörighet som jobbar i en firma där det finns en behörig person som ansvarar för alla montörens jobb, t.ex. all uppmontering av VP-rör.

Är det tillåtet för montören att gå hem och montera VP-rör i sitt eget hus efter att han slutat jobbet?
Självklart får han lägga VP-rör.. Men han får ju inte använda det elektriskt sen.. ;) Tomma VP-rör har knappast ngn dött av *L*

Annars kan han ju göra jobbet på firman och skicka räkning till sig själv :p
 
A
Räv3n skrev:
Självklart får han lägga VP-rör.. Men han får ju inte använda det elektriskt sen.. ;) Tomma VP-rör har knappast ngn dött av *L*

Annars kan han ju göra jobbet på firman och skicka räkning till sig själv :p
Självklart avsågs att han skulle använda dem elektriskt.

Följdfråga: Får den behörige elektrikern spika VP-rör (och använda dem elektriskt) hemma i sitt eget hus eller måste han/hon skicka räkning till sig själv för att behörigheten ska kunna åberopas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.