E
tio pepe:
vilka förkortningar är inte eteblarade?
Vilka förkortningar förstår du inte?
Är det ok om jag skriver å istället för och?
Går det att skriva talspråk eller måste det vara helt rätt?
 
Elinstallatören skrev:
tio pepe:
vilka förkortningar är inte eteblarade?
fast.äg
förs. bol.
mkt
korr.
pkt

Sen är det tröttsamt för äldre att läsa SMS-förkortningar som
iaf
Elinstallatören skrev:
Jag är ofta lite ivrig...
Det märks. Det känns så att läsa dina texter, som om du pratar väldigt fort.

Fördelen med att skriva är att man kan granska sina texter och snygga till stavning och formuleringar innan man släpper dem. Och på såna här forum kan man ju också redigera sina inlägg efteråt. Du borde göra det i stället för att upprepa dig så mycket som du gör.

Elinstallatören skrev:
Men är det nått jag i hastighet skrivit å nån inte förstår är det bara fråga.
Det här är ett diskussionsforum. Vi försöker övertyga varandra. Så det gäller att uttrycka sig klart och tydligt. Om något är jobbigt att läsa så struntar man i det.

Jag förstår allt du skriver, men det är jobbigt att läsa.
 
Redigerat:
Det kan vara ok att skriva i talspråk, men tänk på att när man pratar med någon öga mot öga så utgör orden bara en liten del av kommunikationen (10-20%) och därför är det lätt att man blir otydlig om man skriver exakt som man pratar. Dessutom är det bra att i så fall läsa texten högt för sig själv och fundera på om det som är skrivet verkligen är vad man skulle säga.
 
tio_Pepe skrev:
Sen är det tröttsamt för äldre att läsa SMS-förkortningar som
iaf
Amen! :p

//Patrik
 
tio_Pepe skrev:
fast.äg
förs. bol.
mkt
korr.
pkt
Betyder förkortningen pkt punk (.) t?;)
 
Smile.75 skrev:
Det skall även finnas ett anställningsförhållande mellan den behörige och den utsände. (finns vissa undantag från detta bla när en elfirma hyr in en montör från en annan elfirma tex,)
En temporär anställning för en timme är ett anställningsförhållande. En inhyrning av en person från en annan firma för en timme är ett undantag. Så anställningskravet är inte särskilt skarpt formulerat.

--- Mats ---
 
Den som hempular el gör sig skyldig till lagbrott, det är det inget tvivel om.

Detta ska dock inte blandas ihop med försäkringsbolagens krav på att en elanläggning ska vara utförd enligt gällande lagar och föreskrifter.

Jämför t ex med att någon installerar en vedpanna. Detta ska även det göras i enlighet med de lagar som finns. Installation får göras av vem som helst, bara det utförs korrekt. Tänk er då att man anlitar svart arbetskraft för installationen, som utförs enligt alla konstens regler. Det är ett lagbrott att anlita svart arbetskraft men detta lagbrott har givetvis inte någon relevans för huruvida försäkringsbolaget kommer ersätta en skada eller ej som inträffat i anläggningen...
 
injonil>För att på möjligaste sätt leda om tråden (eller snarare var den troligen lär hamna) så föredrar jag den som med kunskap hempular framför den som anlitar okunniga och tillika svart arbetskraft och själv lever i förhoppningen att allt är ok.

Den kunnige hempularen vet eventuelt var gränsen går. Om inget annat så är det jäkligt svårt att se om det är en behörig eller en obehörig som hållit i trådarna som drogs i VP-rören. Ja, det var med lite ironi eftersom det avslöjas lättare med hur man drar just rören.

Men rent krasst, är allting rätt gjort, inga märkliga saker o s v så är risken att det skall börja brinna enbart för att något gjorts av en utan behörighet oerhört liten, t o m försumbar. Det gäller bara att allt är just rätt gjort!

Allt beror på erfarenhet och kunskap.

/Kent
 
hempularen skrev:
Jag har släktingar som köpte ett hus med diverse elfel. Enl. prospektet så var "all el bytt". Dte var inte hempulat det var gjort som elevarbete av gymnasister under överinseende av deras lärare (säljaren var själv lärare i by-anl. teknik).

Det fanns diverse direkt livsfarliga felkopplingar. Det huset såldes inte billigare pga. bristerna, det gick heller inte att få ersättning av säljarenb för den felaktiga utfästelsen (det fanns en hel del gammal tyg och tjärsisolerad tråd kvar som inte var bytt, den var betydlgt säkrare än det som var gjort av (nästan) proffs).

Som exempel kan man ta utomhusuttag med falsk jordning (dvs jordat med jordtråd, men den var inte ansluten i andra änden).

Felen påverkade varken priset eller möjligheterna att få ersättning för felen.

Däremot så är jag ganska övetygad om att om jag hade försökt sälja vårt hus efter sista besöket av behörig elektriker här så skulle det inte gått så bra att få ngt. vettigt pris.

För en central med glapp (icke spända skruvar på fasledarna ut från jordfelsbrytaren) det tror jag vilken okunnig köpare som helst upptäcker, när hela huset står och blinkar (riktigt så illa såg det inte ut, men ändå).

Men som sagt inget av detta berodde på något hempul.
Det är ju just av den anledningen som läraren finns när man gör "småjobb". Vad tusan gjorde den läraren då?! Kontrollerade inte ens skyddsjordningen.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det är ju just av den anledningen som läraren finns när man gör "småjobb". Vad tusan gjorde den läraren då?! Kontrollerade inte ens skyddsjordningen.

//Patrik
Det förvånar egentligen inte, eftersom "under överinseende" fuskas med rutinmässigt i industrin/verkligheten också. Under det sammanlagda året jag jobbade så *träffade* jag inte ens den under vars behörighet jag arbetade. Det var en ren "så länge ingen klagade/inget blev fel" affär. (Sedan håller jag med om att läraren i det här fallet av ren självbevarelsedrift borde haft större koll.)
 
Att man knappt har sett den "behörige" är inget ovanligt på större företag, däremot ska det på alla arbetsplatser finnas en som är elarbetsansvarig som ansvarar för att allt blir rätt. Denne ska utses för varje "jobb".
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det förvånar egentligen inte, eftersom "under överinseende" fuskas med rutinmässigt i industrin/verkligheten också. Under det sammanlagda året jag jobbade så *träffade* jag inte ens den under vars behörighet jag arbetade. Det var en ren "så länge ingen klagade/inget blev fel" affär. (Sedan håller jag med om att läraren i det här fallet av ren självbevarelsedrift borde haft större koll.)
Jo, men det är ju skillnad på yrkesmän och elever. Elever kräver större översyn än yrkesmän. Många av installationerna som man gör är helt nya uppgifter som man aldrig prövat förut. Var t.ex. själv och gjord en jalusiinstallation i en caféteria på skolan. Aldrig gjort förut.

//Patrik
 
elmont skrev:
Att man knappt har sett den "behörige" är inget ovanligt på större företag, däremot ska det på alla arbetsplatser finnas en som är elarbetsansvarig som ansvarar för att allt blir rätt. Denne ska utses för varje "jobb".
Ja, det är säkert helt riktigt. Det såg, eller hörde jag ens aldrig talas om någon heller. Dessutom är det svårt att "utse" en ansvarig för varje "jobb" när det rör sig om underhåll mod brandkårsutryckning. Så jag tror att det varierar en hel del med det i praktiken också.
 
Patrik_Hed skrev:
Jo, men det är ju skillnad på yrkesmän och elever...
Det kan det vara; jämför man en förstaklassare och någon som arbetat som hjärnkirurg i 30 år så får man hoppas att det är viss skillnad (på nästan alla plan). Och å andra sidan så är gårdagens elev dagens yrkesman. Som jag brukade säga i labbet på Chalmers när jag handledde sistaårsstudenter i ngn programmeringsuppgift: "Och ni skall alltså börja på Ericsson om någon månad och skriva kod som vi andra är beroende av? Gud hjälpe oss..." :)
 
Nu är jag ju inte elektriker, så detta är en ärlig fråga från en oinvigd: Är det inte så att man även som "icke-elev", dvs yrkesman eller installatör ibland gör saker som man aldrig har gjort förut? I mitt yrke gör jag nya saker varje dag, det skulle vara fullständigt idiotiskt att göra samma sak en gång till för mig och vad jag ser som yrkesskicklighet och erfarenhet är inte främst att man kan göra en sak som man har gjort 1000 gånger förut, utan att man i en ny situation kan anpassa sig och hitta den bästa lösningen.

Jag förstår att i en vanlig villainstallation så är det inte många nyheter, speciellt inte som jag precis har gjort en halv sådan utan att stöta på något som inte var enkelt att förstå sig på eller läsa/fråga sig till, men om man jobbar med andra saker, är det verkligen så att man då har allt i huvudet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.