Blir inte klok på detta men det är säkert skitenkelt när jag får det förklarat för mig.

Hur gör man tröskelupviket när det inte finns en tröskel? Jag tänker att klinkern från hallen går halvvägs in i dörröppningen och likaså att klinkern från toan möts i mitten. Men det finns ju ingen tröskel att vika upp mot och om klinkern från toan går till mitten så blir det ingen rak linje.

Är det kanske så att klinkern från hallen skall gå in på toa lika mycket som väggen bygger på insidan för att få en rak tätskiktslinje?

Lägger man sedan på tröskeln så att den livar med hallklinkern så blir det ett uppvik på kanske (hallklinker 18mm) plus tröskel 12mm eller nåt.

Skall kapa bitarna till hallklinkern snarast så det vore kul att göra rätt från början.
 
  • Byggarbetsplats där hall- och badrumsgolv förbereds för klinkersättning, med verktyg, träreglar och plastbrickor spridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du behöver förmodligen bygga upp en kant så att tätskiktet vid dörren är 2cm över ök. brunn.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ingen brunn bara toalett. Men menar du att uppviket utan tröskel skall vara minst 20mm?
För det skall väl vikas på tröskeln också.

Och då måste väggar och karm upp inser jag nu för att det skall liva helt.
 
man behöver knappast nå uppvik överhuvudtaget på en vanlig toalett.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är det bara toalett och ingen dusch behöver du inget uppvik
 
Jo, det är krav på uppvik.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har man ingen brunn så vet jag inte hur ett uppvik på nå cm ska skydda.......
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har man ingen brunn så vet jag inte hur ett uppvik på nå cm ska skydda.......
har du 20mm uppvikt på 1,5 kvadratmeter så får där plats till 30 liter vatten innan det rinner över trösklen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
och vad hjälper det om det står och rinner fritt ur en brusten slang eller ett rör?
 
S Stefan1972 skrev:
och vad hjälper det om det står och rinner fritt ur en brusten slang eller ett rör?
det vanliga är nog mindre läckor från tex kopplingar
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Jag hade inte tänkt tätskikt alls men eftersom jag vill göra rätt så är det likabra att följa reglerna. Förstår inte heller skillnaden för det kommer bara rinna ut i hallen. Men men.

Nä ingen brunn bara toalett.
 
Läste 20mm uppvik mot tröskel eller i nivå med anslutande keramiskt golv. Lägga en list på golvet som man ansluter till och sen tröskeln ovanpå blir snyggast?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Läste 20mm uppvik mot tröskel eller i nivå med anslutande keramiskt golv. Lägga en list på golvet som man ansluter till och sen tröskeln ovanpå blir snyggast?
Men jag kan väl likväl dra in klinkern från hallen istället för en list. Och lägga tröskeln på dito?
Då har jag ju stabilt under hela tröskeln.
Eller finns det någon nackdel att dra in det så långt? Får ju också något att ställa karmen på.

Eller tänker jag helt fel?
 
Har du tröskel så är det väl bäst att dra upp tätskiktet. Ställ dit karmen direkt om du har den?
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.