Har du rengjort under kanten där? Det problemet hade vi när vi övertog huset, vi letade och letade fel men för oss var det så enkelt, rekommenderar gummihandskar. Men ni kanske är mer renliga än våra tidigare ägare...
 
Då ska jag lyfta på locket när jag kommer hem och titta hur det ser ut behållaren men är tveksam då jag hade upp den för några månader sedan när jag ändrade inställningen på flottören och då var den så ren och fin så! Plus att då tycker jag att det borde lukta mer när jag spolar och inte som nu när jag lyfter på toalettlocket på morgonen när ingen spolat på hela natten oftast :eek:
 
Jädra stavningshjälp... 😉
Vi hade liknande problem i vårt förra hus när det regnade och blåste ute och det var avluftningen.
Låter ju dock inte som samma problem lem för er...
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
En bit snöre, tygbit eller tråd som fastnat i ett vattenlås kan fungera som hävert och sänka vätskenivån så att det blir luftkontakt med avloppet.
Inte säkert det är så i ert fall, men stämmer ganska bra på symptomen.
 
En bit snöre...? Vart i toaletten/avloppet skulle det i så fall ha fastnat? Toalett genomskärning 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lane: Jag tror inte att det är smuts under kanten för då skulle det (enligt mig) lukta mer urin eller annat och inte ren avloppslukt?

P-plats: Men om det skulle vara avluftningen så kvarstår liks frågan? Hur gör man rent/rensar den?
 
Nobbe_1 skrev:
En bit snöre...? Vart i toaletten/avloppet skulle det i så fall ha fastnat?
"Det var ett exempel Helge"
Om det i utloppet på vattenlås finns tillräckligt mycket kvarsittande smuts av rätt konsistens (genomsläpplighet) så kan det i sällsynta fall fungera som hävert.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Aha då förstår jag (y) Då ska jag försöka rensa "kröken" i kväll och se om det blir bättre.

Sedan ska jag nog prova att dra silikon både mellan plastmuffen och avloppsröret och gummimuffen och toaletten och se om det blir bättre :D
 
Häverten sänker i så fall vattennivån i toaletten.
Är vattennivån låg så kommer det lukt genom vattenlåset.
Även en tät inluftning kan göra att vattnet "sugs" ur vattenlåset om man spolar någon annanstans.

Är nivån låg på morgonen?
 
BrokenArrow: Jag har inte tänkt på om nivån är extra låg på morgonen (man är ju inte jordens allertaste kl 05:00 :cool:), Men ska koll i morgon bitti (y)
 
MagHam skrev:
"Det var ett exempel Helge"
Om det i utloppet på vattenlås finns tillräckligt mycket kvarsittande smuts av rätt konsistens (genomsläpplighet) så kan det i sällsynta fall fungera som hävert.
Kom på att jag råkat ut för det och då verkade glaseringen bortsliten så det fastnade lättare där...
Efter att ha rensat några gånger blev det en ny toastol efter några år.
 
Nobbe_1 skrev:
P-plats: Men om det skulle vara avluftningen så kvarstår liks frågan? Hur gör man rent/rensar den?
Om det var rätt eller fel men jag delade röret på vinden och skickade ner dammsugarslangen.
Om det hjälpte vet jag inte heller för jag flyttade ganska kort tid där efter.
 

Nivån var inte lägre i morse utan som vanligt och med det ser det ut som hela vattenlåset är fyllt med vatten. Jag ska ändå prova att göra rent i kröken så fort som möjligt för att se om det sitter smuts i vägen där.

Sedan när jag kände vid "inspektionsluckan" på baksidan av toaletten igår så tyckte jag att jag kände ett litet drag. Och därför tror jag i vilket fall att är det så att läcker avloppsluft från övergången från toalett till avloppsröret så tror jag ändå att den lukten kanske letar sig genom porslinsskålen och uppåt för att sedan komma ut i vattenklosetten genom samma hål som vattenutskastet (eftersom det luktar så mycket mer när jag lyfter på locket på morgonen).

Jag ska dels prova med rök för att se om det läcker luft vid övergången till avloppet samt täta i alla skarvar baktill med silikon så får vi se vad som det ger för resultat ;)
 
kan vara fel på själva stolen om den hade en liten otäthet/ fel i glasyren från början och det blev bara sämre med tiden? Undertryck i huset hjälper till .... läste en gång någonstans om såna fabrikatfel
gaia
 
kulle
Ta bort stolen och kontrollera tätningen ner i avloppet, och köp en ny som passar.
Då håller det bäst o längst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.