Vi har inga problem med våran. Jag använder iofs aldrig snålspolknappen och brukar spola rätt ordentligt eftersom vi har gamla gjutjärnsrör längre ner.
 
Har du testat att justera spolningsmängden? De brukar vara snålt ställda vid leverans men oftast kan man öka vattenmängden per spolning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Seriös kommentar, skaffa en bidé så slipper du blockera rören med ditt papper.
 
Bidén var faktiskt ingen dum idé alls när det begav sig på 70-talet, men för vår del åkte den ut redan i förra renoveringen för typ 20 år sedan, ansågs "ofräscht", otidsenligt.

Idag kanske den skulle kunna ersättas av dessa japanska toastolar med robotiserad inbyggd bidé/spolmekanism plus såklart en torkfunktion med varmluft typ fön. Detta är dock inte på något vis standard i nyinstallationer idag i Sverige såvitt jag vet.

Tänkvärt ändå hur saker och ting "utvecklats", eller snarare blir exempel på "devolution" över relativ närtid. Snålspolande toastolar... "rimless design"... är det verkligen toppen av vad vi kan åstadkomma här i vårt rike vad gäller innovation på den fronten?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Bidé behövs inte, i stora delar av världen använder man minimalt med toapapper, i stället har man en "arsleduschslang" bredvid toaletten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bidé behövs inte, i stora delar av världen använder man minimalt med toapapper, i stället har man en "arsleduschslang" bredvid toaletten.
Vettig lösning kan jag tycka. En smula onödigt med japanska robot-toastolar för något så enkelt hanterbart med minimal manuell insats. Men jag har faktiskt aldrig sett varianten med "arsleduschslang" här i vårt rike, ingenstans. Som sagt vi hade bidé när vi flyttade in i kåken för 25 år sedan men den rök i första renoveringsrundan.
 
Jag är benhård anhängare av "japanska stolarna" sen jag råkade ut för en för några år sen.
Har alltid känns lite 1900-tal att kleta runt det skitigaste man har med torrt papper sen dess.

Tyvärr inte kommit hela vägen än pga anledningar men när vi fixade till lilltoan så kom det el förberett bakom iaf. El framdraget bakom stolen borde vara standard vid renoveringar som minimum.
 
Har inget direkt att tillföra tråden förutom att jag håller med dig för fullständigt !
Vissa moderna toaletter klarar ju inte av en rejäl tömning ens.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Bortsett från problemet med tömningen, som iaf delvis kan lösas med sekventiell spolning mellan de olika momenten, så får jag inte ens plats på många nyare stolar. Måste sitta så långt fram att jag riskerar falla framstupa för att öht få ner handen mellan skinkan och skålens kant. Min hemmastol, Gustavsberg från 1977 har ca 5 cm längre öppning, vilket gör all skillnad i världen, förutom att ha mycket större öppning i kröken, så det blir aldrig stopp. Öppningen är också mer rektangulär med en betydligt bredare kant framtill att sitta på.

Nej, jag är inte groteskt fet, men lite lagom övervikt som genetisk sitter rätt mycket baktill istället för framtill som annars är normalt på män.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att du sitter för länge efter du är klar och läser på byggahus? När jag jobbade på resturang va de vanligaste orsaken till stopp att någon glömt spola varvid pappret fick ligga länge och svälla till en kaka.
 
Innan vi ger fler förslag måste TS berätta vart på skalan hen befinner sig.


Diagram med 7 typer av avföring från hård till flytande för att klassificera tarmhälsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Bidé behövs inte, i stora delar av världen använder man minimalt med toapapper, i stället har man en "arsleduschslang" bredvid toaletten.
Kan väl kallas "lavemangslang" också då, med lite högt vattentryck blir det en rapning också...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att ha en ”Rumpdusch” kopplad till handfatets blandare är det bästa man kan ha. Känner sig fräch o ren, papper bara för att torka torrt.
Men inte alla förstår att använda den på rätt sätt.
Dessa nya toaletter ÄR smalare i vattenlåset.
 
MultiMan
Kom just på att jag köpte ett kit med rumpdusch på Amazon för några år sedan under eran när säljarna inte fattade att svensk krona inte är samma sak som euro, därför bra pris. Var allt-i-ett kit med T-koppling, slang, handtag och hela konkarongen. Blev lite sugen att leta upp lådan nu, för bättre intimhygien! Tack för påminnelsen!

https://www.amazon.se/gp/product/B08XYTLKXV/

Allt-i-ett rumpdusch kit inklusive handhållen spruta, T-koppling, väggstöd, skruvar, pluggar och flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: T-kopplingen lär inte passa med 7/8, slangen är dock 1/2", men jag ser att hela kitet kostade 15 kr då, så det blir billigt även om man måste köpa annan t-koppling.
 
Redigerat:
det finns handfatsarmaturer som man kan koppla en handdusch till armaturen under fatet. Har man toan nära handfatet så är det en praktisk och enkel lösning. Slangen brukar vara 1,5m. Just nu finns inget bättre lösning bortsett från den japanska modellen, tycker jag.
Råd till ts - mellanspola ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.