Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja då har man särat på jord och nolla i den gamla elcentralen, mer exakt i din kabel i och med att den har separata ledare för N och PE och där båda två förhoppningsvis är anslutna till PE-plinten i gamla centralen.
Som jag kan se är allt fortfarande anslutet i den gamla centralen. Jord & nolla är ej separerade. Men inget är igångkört än och centralen som matar är strömlös än så länge.

Nollan och jord är blandade ihop och båda plintarna är fortfarande sammankopplad. Som sagt så är detta fortfarande under arbete men vill gärna förstå hur det går till, har bara kopplat med TN-S centraler

EDIT: Får ursäkta mina paint skills, gjorde lite snabbt men ungefär så ser det ut såhär
 
  • Skiss av en elcentral med blandade jord- och noll-ledningar ännu ej separerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jodå, jord och nolla är separerade i elcentralen. Det finns en PEN-skena överst som delas upp till en N-skena direkt under via en bygel. Där har du TN-S. Så det beror på vad man menar med separerad. Nollan behöver inte gå igenom en JFB för att det ska bli TN-S. Utan "separeringen" görs i den punkt där PEN grenas av till en N.

PEN-plinten överst upphör dock inte att vara en PEN-plint pga bygeln mot N-skenan vilket kan vara lite förvirrande. Den blir både PE och PEN över hela sin längd, dvs man kan ta ut både PE-ledare och PEN-ledaren från den. Denna gamla bild är en favorit. Det finns ett alternativ på inkoppling av utgående huvudledning som är felaktigt. Det är så uppenbart att jag inte suddat facit. Men det finns ett annat alternativ som går att diskutera.

Schematisk bild av elcentral med PEN-skena, separering till N och PE-skenor och märkning av korrekta samt felaktiga anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot anser jag att det är fel att ta N-ledaren i kabeln till nya centralen från N-plinten i gamla centralen, detta under förutsättning att fasledarna är inkopplade före grupperna och huvudbrytaren i centralen. Din skiss antyder att det är så. Man ska ta N från N-plinten endast om ledningen är en gruppledning och ingår bland de andra grupperna och har säkringar där som faserna ansluts till.

I den nya centralen är det däremot rätt kopplat.
 
  • Gilla
asim nokic och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, jord och nolla är separe
Såhär ser det ut hemma hos mig, 4 olika centraler finns det på källarplanet, alla gamla diazedcentraler. Ska byggas ihop till ett automatsäkringskåp i framtiden.
Schematisk ritning av fyra gamla diazedcentraler kopplade till en mätare och huvudsäkringar, med en inringad central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det inringade är det han tar sin matning ifrån då det skåpet nästan är tomt. Han har avsäkrat kabeln med 16A säkringar. Han tog tre lediga platser där inne.

Inser nu att min ritning var lite fel när jag ritade men gjorde den lite snabbt som sagt.

Ritning av gamla diazedcentraler med markerad matning och planerad omkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är mer korrekt. I mitt huvud känns detta rätt, men jag har som sagt aldrig kopplat med dessa centraler tyvärr. Endast nyare hager centraler.
 
Redigerat:
Varför? Kom ni överens om att välja en klen kabel som behöver säkras av? Är det en undercentral eller huvudcentral som du ville ha i garaget?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför? Kom ni överens om att välja en klen kabel som behöver säkras av? Är det en undercentral eller huvudcentral som du ville ha i garaget?
Det är en undercentral jag ville ha i garaget. Han drog en N1XV 5G6 kabel.

Jag bad om att få den avsäkrad inuti huset så att man lätt kan bryta strömmen till allt i garaget utan att behöva bryta ner hela huset.
 
Varför ville du ha en undercentral?
För vilket syfte vill du kunna bryta strömmen till garaget ifrån huset?
Denna lösning är både ovanlig och opraktisk.
Med en 5G6 mm² så kan garagets central bli en huvudcentral som är oberoende av andra elcentraler brytare och säkringar. Det är vad som rekommenderas idag. Det är heller inga praktiska problem om du byter elcentral u huset.
 
  • Gilla
pelleper2 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför ville du ha en undercentral?
För vilket syfte vill du kunna bryta strömmen till garaget ifrån huset?
Denna lösning är både ovanlig och opraktisk.
Med en 5G6 mm² så kan garagets central bli en huvudcentral som är oberoende av andra elcentraler brytare och säkringar. Det är vad som rekommenderas idag. Det är heller inga praktiska problem om du byter elcentral u huset.
Anledningen att jag satte en undercentral är för att det blir smidigare när man bygger ut garaget med lift osv. Att kunna installera allt smidigt och få sina egna säkringar. Det finns en säker strömkälla ute i garaget.

Det är ju sant :rolleyes: Ska prata med honom och se ifall vi kan koppla innan säkringar. Han gjorde ju bara som jag bad :oops:
 
Jag undrade varför du ville ha en undercentral istället för en huvudcentral, där den senare ligger parallellt med huset, utan extra säkringar och är helt oberoende av elcentralerna i huset och dess huvudbrytare osv. I nuläget är det troligen rent praktiskt att koppla in ledningen som en grupp så att det därmed blir en undercentral, men när du byter centraler i huset finns möjligheten att göra om detta.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, jord och nolla är separerade i elcentralen. Det finns en PEN-skena överst som delas upp till en N-skena direkt under via en bygel. Där har du TN-S. Så det beror på vad man menar med separerad. Nollan behöver inte gå igenom en JFB för att det ska bli TN-S. Utan "separeringen" görs i den punkt där PEN grenas av till en N.

PEN-plinten överst upphör dock inte att vara en PEN-plint pga bygeln mot N-skenan vilket kan vara lite förvirrande. Den blir både PE och PEN över hela sin längd, dvs man kan ta ut både PE-ledare och PEN-ledaren från den. Denna gamla bild är en favorit. Det finns ett alternativ på inkoppling av utgående huvudledning som är felaktigt. Det är så uppenbart att jag inte suddat facit. Men det finns ett annat alternativ som går att diskutera.

[bild]

Däremot anser jag att det är fel att ta N-ledaren i kabeln till nya centralen från N-plinten i gamla centralen, detta under förutsättning att fasledarna är inkopplade före grupperna och huvudbrytaren i centralen. Din skiss antyder att det är så. Man ska ta N från N-plinten endast om ledningen är en gruppledning och ingår bland de andra grupperna och har säkringar där som faserna ansluts till.

I den nya centralen är det däremot rätt kopplat.
hej Bo.
Du menar alltså att till nya centralen ska både nolla och pe tas från pen-plinten?
 
Nej nej nej, jag svarar nej bara för att ingen ska tro att det skulle vara en allmän tumregel.

Varifrån man hämtar PEN, PE och N beror först o främst på om centralen matas med TN-C eller TN-S, sedan dels på varifrån faserna hämtas och på vilka plintar centralen har. Om man ska säga något generellt så ska N tas från samma sida om HB, JFB etc som faserna.

Det får inte bli en situation där en brytare som t.ex JFB bryter nollan men inte faserna, helst inte tvärtom heller. Där ska man även beakta fallet att N-plinten frånskiljs manuellt vid underhåll och isolationsmätning i centralen.

I TS fall visade det sig senare att kabeln är inkopplad som en grupp i elcentralen. Då ska N plockas ifrån N-plinten. Om kabelns fasledare däremot är inkopplade direkt på (före) HB så ska N plockas från PE-plinten, om det inte finns en N-plint för saker utanför grupperna i centralen, vilket det typ aldrig gör i en diazedcentral.

Jag postar denna gamla bild igen som jag ritade en gång. De visar principiellt olika sätt att koppla in utgående ledningar på, om än lite rörigt med många detaljer. Bilden liknar schematiskt det fall som liknar TS med en TN-C-matad gammal elcentral och en utgående TN-S-ledning.

Schematisk bild av gammal elcentral med TN-C till TN-S kopplingar, inklusive ledningar och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns en fast ansluten bygel mellan PE och N2, men man kan som sagt inte lita på att någon inte lossar på denna bygel då N2-plinten är avsedd för grupper i elcentralen.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag undrade varför du ville ha en undercentral..
Ah då är jag med, förstod fel. Detta var det smidigaste för honom just nu tills vi gör om hela elcentralen nere. Han lämnar extra sladd för framtida arbetet då han kommer att få göra ombyggnationen med.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej nej nej, jag svarar nej bara för att ingen ska tro att det skulle vara en allmän tumregel.
Om jag förstår din bild rätt så är det nuvarande inkopplingsättet han gjort fel? Eller är jag helt ute och cyklar? Eftersom jord och nollan inte är separerade inuti diazedcentralen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
T Tronxy skrev:
Om jag förstår din bild rätt så är det nuvarande inkopplingsättet han gjort fel? Eller är jag helt ute och cyklar? Eftersom jord och nollan inte är separerade inuti diazedcentralen.
Uppdelningen från PEN till PE + N görs i och med att du ansluter den nya kabeln med separat PE och N till centralen där PE och N är sammankopplad. Uppdelningen görs inte genom att separera dem inuti diazedcentralen. Det behöver inte ändras något i den centralen över huvudet taget och den kan matas med fyrledare (TN-C) och ha PEN ansluten till PE-skenan med bibehållen "nollskruv" som sammanbinder den med N-skenan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Uppdelningen från PEN till PE + N görs i och med att du ansluter den nya kabeln med separat PE och N till centralen där PE och N är sammankopplad. Uppdelningen görs inte genom att separera dem i diazedcentralen. Det behöver inte ändras något i den centralen över huvudet taget och den kan matas med fyrledare (TN-C) och ha PEN ansluten till PE-skenan med bibehållen "nollskruv" som sammanbinder den med N-skenan.
Ahh då är jag med :) Tack för förklaringen. Hoppas på att få pröva lite mer med gamla centraler. Helt novis på dessa :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.