A
U Uffe A skrev:
Kanske dags att vi bygger en mur vid kanalen
Den hindrar ju både buset att komma ut till näset och att näsetborna kommer till den livsfarliga staden Malmö :cool:
Har själv aldrig känt mig hotad i Malmö
Men på näset så finns det ju en hel del suspekta människor ( tex bankdirektörer och politiker)
Det är ju riktigt otäckt ;)
bor utanför Gbg och känner mig inte hotad heller. Men undviker ofta centrum och vissa andra ställen runtomkring på kvällen om jag är ensam Men man kan ju råka komma ivägen och vara på fel ställe vid fel tid och råka se sådant som någon inte gillar att man ser. Det är väl det man är orolig för i Malmö. Jag sprang en löprunda i en park i centrum av Malmö, kommer inte ihåg vad den heter. Det var rena kemifesten där och det låg en del lab-utrustning och skräpade på marken. Huu. Livet borde väl vara bättre utan dessa preparat tycker man? Har aldrig förstått vitsen med att en del använder dem. Vad syftar det till?
Antar att det krävs en del pengar för att köpa in ämnena och utrustningen. Det är väl det som det handlar om egentligen?
Kopplingen är väl att detta ovan leder till en del tjuveri, så som jag (kanske) råkade ut för med min bil.
 
Redigerat:
harry73
Magnus Filip skrev:
bor utanför Gbg och känner mig inte hotad heller. Men undviker ofta centrum och vissa andra ställen runtomkring på kvällen om jag är ensam Men man kan ju råka komma ivägen och vara på fel ställe vid fel tid och råka se sådant som någon inte gillar att man ser. Det är väl det man är orolig för i Malmö. Jag sprang en löprunda i en park i centrum av Malmö, kommer inte ihåg vad den heter. Det var rena kemifesten där och det låg en del lab-utrustning och skräpade på marken. Huu. Livet borde väl vara bättre utan dessa preparat tycker man? Har aldrig förstått vitsen med att en del använder dem. Vad syftar det till?
Antar att det krävs en del pengar för att köpa in ämnena och utrustningen. Det är väl det som det handlar om egentligen?
Kopplingen är väl att detta ovan leder till en del tjuveri, så som jag (kanske) råkade ut för med min bil.
Känner absolut inte igen din bild av malmö.
Kan nog tycka att man läser mycket läskigt om Göteborg med, men det gör mig inte rädd för att besöka Göteborg när jag har en anledning.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Hört något från Eon?
 
Kan som ägare av laddhybrid och brukare av Eons laddstolpar i Malmö berätta att jag och kollegorna tycker de beter sig lite underligt, vi misstänker att de inte längre laddar med full effekt, utan regleras ner.
 
Sittställning
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan som ägare av laddhybrid och brukare av Eons laddstolpar i Malmö berätta att jag och kollegorna tycker de beter sig lite underligt, vi misstänker att de inte längre laddar med full effekt, utan regleras ner.
Detta går ju att kontrollera i bilen ? Eller räkna ut tid/ladd. Betalar ni per kwh eller tid ?
 
  • Gilla
squaredroot
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Detta går ju att kontrollera i bilen ? Eller räkna ut tid/ladd. Betalar ni per kwh eller tid ?
Ja, om man hade betalat för appen så ;)
Har tyckt det tagit lite längre tid än vanligt för den att ladda senaste tiden.
Men kollegan idag reagerade också och kunde se i sin app att det bara kom halva effekten av vad det brukar.

Betalar per kWh, men problemet är om man ska byta vem som laddar och bilen inte är färdig innan lunch.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, om man hade betalat för appen så ;)
Har tyckt det tagit lite längre tid än vanligt för den att ladda senaste tiden.
Men kollegan idag reagerade också och kunde se i sin app att det bara kom halva effekten av vad det brukar.

Betalar per kWh, men problemet är om man ska byta vem som laddar och bilen inte är färdig innan lunch.
Men får du inte reda på hur många kWh du betalar för utan att betala för appen? Och utifrån det räkna på vilken effekt du laddar med.
 
S Strontus skrev:
Men får du inte reda på hur många kWh du betalar för utan att betala för appen? Och utifrån det räkna på vilken effekt du laddar med.
Jo, men det är fortfarande inte problemet ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, men det är fortfarande inte problemet ;)
Ah ok, jag fick uppfattningen att ni var osäkra på hur mycket de laddade med. Men då var det inget :)
13th Marine 13th Marine skrev:
vi misstänker att de inte längre laddar med full effekt, utan regleras ner.
 
S Strontus skrev:
Ah ok, jag fick uppfattningen att ni var osäkra på hur mycket de laddade med. Men då var det inget :)
Jo förvisso, men jag kan åtminstone inte på min bil se momentan effekt. Men jag vet att min bil ska pausa laddningen efter ca 1.5h, då har den fyllt upp till 60%, men nu efter sommaren är det inte ovanligt att det tar minst 2.5h.
För att få reda på hur mycket el jag köpt så måste jag avsluta laddningen tyvärr.

Oavsett var min poäng att det finns ännu en faktor som kan påverka din laddning.
(Innan vi ropar "laddtjuv" ;))
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Sittställning
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo förvisso, men jag kan åtminstone inte på min bil se momentan effekt. Men jag vet att min bil ska pausa laddningen efter ca 1.5h, då har den fyllt upp till 60%, men nu efter sommaren är det inte ovanligt att det tar minst 2.5h.
För att få reda på hur mycket el jag köpt så måste jag avsluta laddningen tyvärr.

Oavsett var min poäng att det finns ännu en faktor som kan påverka din laddning.
(Innan vi ropar "laddtjuv" ;))

Ah Jo du menar så, den poängen köper jag.

Finns ett ställe jag brukar ladda på, alla stolpar är 16amp utom en, den är 32a x3 vilket kan jag ladda 24a x3med teslan.. konstigt men alla är märkt samma
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ah Jo du menar så, den poängen köper jag.

Finns ett ställe jag brukar ladda på, alla stolpar är 16amp utom en, den är 32a x3 vilket kan jag ladda 24a x3med teslan.. konstigt men alla är märkt samma
Jag är glad iaf, Garo har lagat buggen som gjorde att min bil inte kunde påbörja avreseladdning efter den gått i viloläge =)
 
  • Gilla
Hammaren79
  • Laddar…
Många "dubbla" laddstolpar har bara 3*32A fram till stolpen. Så om en riktig elbil står där och en liten fjösig enfas laddhybrid ställer sig brevid så får man bara 11kW laddeffekt.

Zoe t.ex kan inte ta energi från en stolpe om den bara "får" 6A "laddström" vilket är det som många stolpar kan leverera efter avslutat huvudladdning. Och även om 6A skall räcka så hanterar Zoe det fel och tolkar 6A som 5A och vägrar att ladda/ta energi för värmning/kyla från laddstolpen utan tar det från förbrukningsbatteriet istället.

En tesla med 3*24A=16,5kW laddning? Vad är det för model?
Jag trodde att de alla Teslor hade 11kW 3-fas ombordladdare utom tidiga model S som kunde fås med dubbla 11kW ombordladdare.
 
L Limpan4all skrev:
Många "dubbla" laddstolpar har bara 3*32A fram till stolpen. Så om en riktig elbil står där och en liten fjösig enfas laddhybrid ställer sig brevid så får man bara 11kW laddeffekt.

Zoe t.ex kan inte ta energi från en stolpe om den bara "får" 6A "laddström" vilket är det som många stolpar kan leverera efter avslutat huvudladdning. Och även om 6A skall räcka så hanterar Zoe det fel och tolkar 6A som 5A och vägrar att ladda/ta energi för värmning/kyla från laddstolpen utan tar det från förbrukningsbatteriet istället.

En tesla med 3*24A=16,5kW laddning? Vad är det för model?
Jag trodde att de alla Teslor hade 11kW 3-fas ombordladdare utom tidiga model S som kunde fås med dubbla 11kW ombordladdare.
Zoe nöjer sig inte alltid med IEC standard (6A) utan går efter Renaults egen ZE Ready standard. Där är det minimum 8A 1-fas och 14A 3-fas som gäller.
 
Jag laddar vår Zoe ZE40 2019 alldeles utmärkt på trefas 7A när vi besöker svärföräldrarna för att inte lasta huvudsäkringarna för hårt. På 6A trefas så slår det ifrån då och då, så den är inte helt stabil. Ja, jag har mätt upp PWM pulståget och det ligger inom toleranserna för 6A indikering om tillgänglig laddström.
Att även notera, ställer man in laddboxen på 7A så kommer Zoe ändå inte lasta mer än 6,1A per fas, ja, jag har kalibrerad trefas mätutrustning som även tar med fasvinklar samt övertoner upp till 25 övertonen så det är riktigt mätt.

Däremot är det så att verkningsgraden ökar med högre laddström och den är som högst mellan 14-18A trefas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.