Hej!
Är ny här på forumet men jag tänkte testa och se om ni kan hjälpa mig med ett problem. Mina gamla elradiatorer har blivit lite bråkiga. Termostaten har lagt av dvs jag kan inte reglera temperaturen. Jag har därför funderat på lite olika alternativ: byta radiatorer, ny termostat eller som mitt huvudalternativ är just nu och det är att installera en central som styr radiatorerna (IQTherm). För att kunna göra det så ska man vrida upp radiatorerna på max och det är här mitt problem, eftersom termostaten inte fungerar kan jag inte göra det.

Min fråga är därför kan jag löda förbi den temperatur reglerande delen det lilla kretskort som sitter i radiatorn och hur gör man i så fall för att få radiatorerna att gå på full effekt? Jag vill ju fortfarande kunna stänga av och sätta på radiatorn med av- och på-knappen.

Radiatorerna är av märket NOBÖ, 400V, 1000W och drygt 25 år gamla.

Bilder på fram och baksida av kortet följer. Kan det vara så att man kan löda bort de två svarta ledarna som kommer upp längst ner på kortets framsida och sedan löda ihop dem utan att gå in i själva termostaten?

Grov vit och blå i mitten är inkommande faser. De blå i ytterkanterna är utgående effektreglerade faserna? De två röda används till? (återkoppling?)

Mvh
Daniel Jansson
 
  • Framsida_web.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och baksida...
 
  • Baksida_web2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar termostaten på nån av radiatorerna? Om den gör det kan man ju mäta när den är på full effekt för att få reda på hur det ska vara.
 
Jag har någon radiator med fungerande termostat (tror jag) så du menar att jag ska mäta resistansen över den reglerande delen längst ner på kortet (de två svarta kablarna) när jag vridit upp den fungerande termostaten på max och sedan se om jag kan lyckas att få den mindre bra fungerande att visa samma värde? (får naturligtvis koppla bort alla kablarna för att inte mäta genom själva elementet)

Om man inte lyckas med detta utan den sitter fast där den sitter tror du att det går att koppla förbi termostaten?

/Daniel J
 
Fråga: Är det separata överhettningsskydd på dessa element? Annars finns det ju en risk att du fimpar ev överhettningsskydd samtidigt som du säger åt elementet att ladda max......
 
Överhettningsskydd? Hm, inte en aning finns det något sätt se detta? Å ena sidan så ska ju den nya styrningen reglera temperaturen man å andra sidan ska ju kanske ett överhettningsskydd träda i kraft då styrningen falerat...
 
Jag har ingen speciell erfarenhet av just termostater till radiatorer, men min tanke var att om man mäter och undersöker en enhet som fungerar kanske man kan luska ut vad som är fel och hur man ska fixa det. Eller hitta ett sätt att tjuvkoppla när man väl förstår hur det funkar.
 
Får väl se om jag kan luska ut hur den fungerar om det inte är någon annan som har tips eller idéer. Får tacka för snabba svar!
 
Rent spontant säger jag. BYT UT eländet. Även om du nu får riktiga termostater på dessa så kommer de aldrig kunna mäta sig med nya radiatorer.
 
Bara en liten varning. Om du väljer att koppla förbi, se till att vara absolut säker på att du inte samtidigt kopplar förbi tempersäkringen (för en sådan finna garanterat).

På andra elprylar med värme (typ kaffebryggare, vattenkokare), så vet jag att det brukar sitta flera seriekopplade temp. säkringar direkt mot värmeslingan. Troligen är det så även i radiatorn. I så fall är det liten risk att du råkar koppla förbi den av misstag, men kontrollera så att du säkert vet vad du gör.

Temp. säkringen fyller flera funktioner, dels kan du få ett fel på radiatorn där en del av värmeslingan kortsluts, detta är ett ganska normalt åldringsfenomen. Om ex. halva slingan kortsluts så ökar effekten i den kvarvarande slingan till det 4 dubbla. Den effekten utvecklas då i värsta fall på halva radiatorns yta. Vilket gör att den halvan av radiatorn ger 8ggr större effekt än normalt. brandrisken är uppenbar. Då löser temp. säkringen.

Dels så ger den ett visst skydd mot överhettning om man råkar täcka över med en duk eller liknande. Fast i det läget så finns det stor risk att duken börjar brinna innan temp. säkringen löser.

Vad jag vill ha sagt är bara att temp. säkringen är inte bara en formalitet, som man kan välja att koppla bort. Utan den är en ganska normal del av radiatorns livscykel. Temp. säkringen kommer på ganska många radiatorer vara den komponent som löser ut och slutligt "dödar" radiatorn när det är dags att byta ut radiatorn.
 
Snuttjulle skrev:
Även om du nu får riktiga termostater på dessa så kommer de aldrig kunna mäta sig med nya radiatorer.
Hur då aldrig kunna mäta sig menar du?!
 
hempularen skrev:
dels kan du få ett fel på radiatorn där en del av värmeslingan kortsluts, detta är ett ganska normalt åldringsfenomen
Hur menar du att det går till? Brinner halva slingan upp? Eller rasar den ihop rent fysiskt?
 
Nya radiatorer har bättre design för att få luften att röra sig och troligen även mer utspridda värmeelement då dessa inte blir varma på samma vis som dessa gamla "knäpp" element. Bara på att byta ut liknanande dina till moderna med elektroniskt termostat gjorde att vi kunde sänka den uppmätta temeraturen i rummen till 21grader istället för 23-24 utan att komforten bättrades.
 
Snuttjulle skrev:
Nya radiatorer har bättre design för att få luften att röra sig och troligen även mer utspridda värmeelement då dessa inte blir varma på samma vis som dessa gamla "knäpp" element. Bara på att byta ut liknanande dina till moderna med elektroniskt termostat gjorde att vi kunde sänka den uppmätta temeraturen i rummen till 21grader istället för 23-24 utan att komforten bättrades.
Bättre design nja möjligen men det har i så fall marginell effekt. Och att de inte blir varma handlar inte om utspridda värmeelement utan om att en elektronisk styrning håller jämn effekt istället för on-off regleringen med gamla bimetalltermostater.

Frågeställaren talade om att komplettera de gamla elementen med just elektronisk styrning, och då vill jag hävda att de gamla elementen blir i stort sett lika bra som nya. Och med centralstyrningen IQTherm kommer de att bli mer energieffektiva än dina nya.
 
OKI jag ger mig.
Men en ny elektronisk termostat kostar?? De jag såg när jag kollade kostade de nästan som en ny radiator och då va valet lätt.
Och Designen på mina skiljer sig grymt mot de gamla plata stekplattorna iaf om det sedan ger mer fart på luften kring dem kan jag inte garantera utan bara en känsla jag fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.