Du har MYCKET mer att vinna på en automatik än att våndas över 50 eller 70 grader på pannan.

Protte
 
Vrider shunten 90 grader eller 180?
 
har shunten på 5 1/2 av 10.....det ger då en max och mintemp på 70 resp 60 i shuntvärme.Har ju också pannvärmen på 70 resp 59,beroende på om patron jobbar eller vilar...så igentligen shuntar jag ju ut lika mycket värme som pannan ligger på......lite för hög shunt eller?
 
Vad får du temperatur i huset då? Fungerar termostaterna på elementen? Det borde de göra, annars skulle du få ganska hög innetemp.
 
nu i helgen då det var mellan 0 och 9+ så fick jag ut ca 16 grader i rumstemperatur då termostaterna stod på 3 av 9 möjliga.......ställde elementen medvetet lågt då vi inte är där i veckorna.Men då det var som kallast i vintras på ca 20- så drog jag upp dom till ca 8 på elementtermos. och fick ut en rumstemp på ca 20-21.Men nu alltså då det är midare ute så vill jag ju också spara pengar så fick jag för mej det att förrutom att dra ner elementtermostaterna så kunde man också kanske spara lite öringar genom att strypa shuntvärmen?
 
Installera en shuntautomatik med utegivare då du har termostater på elementen, finns liksom inget att spara med att köra ut så hett vatten.

Prova att stänga shunten såpass att innetemperaturen börjar gå ned, då har du hittat "dragläget" när panna och hus börja samarbeta.

Protte
 
Det finns inte mycket att förlora på att köra ut hett vatten heller. Funkar det med de radiatortermostar han har, så finns det ingen anledning att pumpa en större mängd ljummet vatten istället för en mindre mängd varmt vatten.
 
Jag skulle nog valt shuntstyrning med inomhusgivare, och byta ut termostaten mot en vanlig kran på elementet i det rum som inomhusgivaren sitter i. Om det är ett permanentboende så skulle jag satt givaren i sovrummet (eftersom man inte kan kolla på en termometer eller känna efter så noga om det är varmt/kallt medan man sover), om det är ett fritidsboende så skulle jag satt givaren i det rum där det är störst risk att rör fryser sönder eller liknande om det blir för kallt (köket, badrummet eller liknande).


Ett tips är att skruva upp alla termostater på elementen på max och prova vilken shuntinställning som ger lagom värme i huset. (Det tar LÅNG tid). Då kan du kolla hur hög temperatur du behöver ha på vattnet som går ut från pannan för att hålla värmen (då det är en given utetemperatur, given vindhastighet, fuktighet o.s.v. ute såklart). Även om den här temperaturen varierar rätt mycket beroende på väder ute så ger det ändå en hint om ungefär hur varm själva pannan behöver vara.

Om pannan ger varmvatten så har du också en gräns för hur kall den kan vara utan att varmvattnet blir för kallt. Gränsen kan dessutom vara lite olika för dusch/bad och för att bara tvätta händer & co.


Jag tror att alla pannor läcker lite värme ut ur skorstenen. Min sotare tipsade mig om att klippa till en skumgummibit och stoppa in genom pannans sotlucka för att täta mot skorstenen. Jag har inte mätt före/efter men utgår från att skillnaden är rätt stor.


Vad gäller att köra ut "onödigt" varmt vatten i rören så är det bara en förlust om rören värmer upp nåt annat än det utrymme du ändå vill ha varmt. De kanske t.ex. värmer grunden, en betongplatta eller liknanede, och då kostar de pengar i onödan...
 
Förlusten från rören är negligerbara. Däremot blir det en förlust där man värmer upp rummen mer än den önskade temperaturen, om man inte klarar av att reglera varje rum individuellt.

Gör det med en central shuntstyrning om du kan. :)
 
återigen tackar jag ödmjukast allihopa;)

Nu har jag fått lite tips och råd......

Då jag som sagt har en manuell shunt så verkar det ju t e x rätt logiskt att som du påstod yxis,lägga elementtermostaterna på fullt och sedan shunta in lagom innertemperatur........kan ju sedan som sagt bara sänka/stänga av alla termostater då sommaren kommer och då elementen inte behöver vara på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.