Själv har jag 145+45 i vägg och 450 i tak och detär bara i utbyggnaden i övriga huset har jag timmerstomme och 45mm tilläggsisolering. samt lösull 450-550 i taket.. och jag kan varken klaga på värmen eller åtgången av pellets ca 6ton om året.
 
P
Har 95mm i tillbyggnaden från 60-talet. resten av huset består mest av trä utan isolering (panel - 45mm timmer - luftspalt- spånt-tunn träskiva - 10mm masonit) På vinden ligger det 10cm torv plus 95mm dåligt utlagd gullfiber.

210 kvm i Huddinge bygt 1929. Total eförbrukning ca 18 tkWh inkl hh-el. Tror inte att vi skulle spara särskilt många kWh å att tilläggsisolera väggarna men däremot vinden. De drygt 20 förnsterna från 60-talet tar nog mer energi än väggarna men bygger man nytt så är det väl en annan sak.
 
  • Gilla
Bpun
  • Laddar…
Vi kommer att få lika som jesca_j, dvs Villa Varms standard 340 mm i väggarna.
 
Tänkte köra på 45+70+145+45=30,5cm. 45mm liggande på ytter- respektive innervägg och 220mm stående regel. Nån som kan säga ett ungefärligt u-värde på en sådan konstruktion?
 
Har 32cm

80+195+45mm,
enligt Isover ett u-värde på 0,12

80:an uppbyggd utan reglar, alltså inga köldbryggor,

Liggande Panel
Gles skruvad med Låååånga skruvar och distanser i 195 regel.
80mm (isover fasadskiva 80 tror jag den heter)
Utegips
Regel 45*195 (isolering)
Ångspärr
Regel 45*45 liggandes (el+isolering)
Osb
Gips
 
WeeBe skrev:
Lite löjligt blir det allt om man bara diskuterar isolering i yttervägg som det avgörande för husets energiförbrukning. Att öka isolering i yttervägg är förhållandevis dyrt och ger liten besparing.
Håller absolut med! Jag gjorde en snabb beräkning på skillnaden mellan 170+70 och 170+70+45. Den extra "45:an" sänker energikostnaden med ca 2-3% per år. Tror att det är mycket svårt att räkna hem detta.
 
  • Gilla
Jontekh
  • Laddar…
Pepparkaka skrev:
Håller absolut med! Jag gjorde en snabb beräkning på skillnaden mellan 170+70 och 170+70+45. Den extra "45:an" sänker energikostnaden med ca 2-3% per år. Tror att det är mycket svårt att räkna hem detta.
mm.. allt beror ju på hur man tänker & resonerar..

Hur länge ska man bo i huset?
hur länge räknar man med att huset ska stå kvar?
Tror vi det bli biligare att värma huset i framtiden?
När märker vi av "global heating"?

Tänker man bo i huset i 20-40 år så är det ju en ganska bra besparing.

Det borde ju bli dyrare att isolera i efterhand. Jag kan tänka mig att för ca 40 år sedan så garvade man åt folk som ville ha 20cm isolering på vinden.

Men det är väll klart bygger man ett hus för att bo i ca 10 år så är det nog ingen ide att köra på tjockare..

Sen kan man ju undra över varför man ska bli tvingad till att Energi deklarera huset.
Min personliga åsikt är att vi kommer se en skatt här framöver..
 
Jovisst beror det på kostnad, avskrivningstid, ränta, energikostnader etc när det skall beräknas vad som är lönsamt eller inte. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt är emot att spara energi och bygga med bra isolering, men jag tycker att det ofta saknas avvägningar mellan kostnad och besparing. Vilket är bäst? Tjockare isolering i väggar? På vind? Grunden? Bättre fönster? Eller ändra planlösningen? Eller kanske hoppa över alla dessa energibesparande åtgärder och istället satsa på bergvärme istället för en halvdålig luftvärmepump? Eller kanske satsa på solenergi som ger i princip gratis energi?

Med detta menar jag att man måste se ett hus i ett helhetsperspektiv och det är svårt att säga vad som generellt är bäst. Tyvärr verkar det som om detta är ett försummat forskningsområde när det gäller småhusbyggande.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
DVE skrev:
Jag tänkte köra på minst 170 + 70 i väggarna.
Sen tyckte min KA att jag skulle ha ytterligare en 45:a. Alltså 170+70+45.

Hur mkt isolering har ni andra i ytterväggarna? Hur mkt bör man ha i en villa?

DVE
lånar tråden lite hur beräknar ni 170+45? är det1 70 mm isolering och sen ytterligare 45 mm? om det är nybygge så borde det väl vara i ett stycke? eller vad?:confused:
 
  • Gilla
PDD
  • Laddar…
husabergrobin skrev:
lånar tråden lite hur beräknar ni 170+45? är det1 70 mm isolering och sen ytterligare 45 mm? om det är nybygge så borde det väl vara i ett stycke? eller vad?:confused:
http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp kollade in den här sidan och nu begriper jag mera men är den tjockaste isoleringen som går att få utan att plusa på?
är det 170? sen reglar och sen isolering igen? robin:confused:
 
Man brukar lägga om lott. För att slippa kallras & springor.

De där +45mm brukar man lägga 90 grader åt andra håller.
Det blir helt enkelt en bättre, tätare & varmare konstruktion på det viset.

Så jag tror inte det finns något större användingsområde för just tjockare isolering.
 
Hej!
För något år sen läste jag en bok, "Det superisolerade huset", där författaren bygger ett hus för dåtiden (80-talet) ett väldigt välisolerat hus. Han beskriver hur man räknar ut energiåtgången och verifierar beräkningarna med mätningar av temperatur och energiåtgång under något år.

Kanske ett boktips för någon.
 
S
letar hus!!!!

tycker du skall ha det så som du förklarade!!!
varför du lägger en 45 ytterst e för att du förskjuter skarvarna i väggen!!! viktigt.
jag kör ditt koncept!!!
klart bäst. man skall ha runt 25 cm i väggen räcker!!!
taket skall ligga runt en halvmeter!!!!

mvh
speedomac
 
220 stomme med 220 isolering, sedan plast och sen en liggande 70 isolering där vi drar all el i. Självklar skall man matcha med bra u värde på fönster med.

MVH Tommy

www.ullersund.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.