V vonSassen skrev:
>:(

Jag har 1 plans med vindsloft alltså
tak 400
mellan 220
botten 195

och tro det eller ej, jag har lyckats skaffa mig det sämsta materialet, kutterträ, enligt en rapport i Råd och Rön på nedanstående länk
hälsar
Helena med den
dåliga Sverige Stugan
:(
[länk]
Det går att byta ut med lite arbete och en sug med lång slang. Jag byggde en egen av en kraftig fläkt och sedan en 110 slang som fick blåsa ut i en pall med textilklädda sidor (hembygge) Tog några dagar och en del finrengöring med en industridammsugare. Finns nog firmor som har sugbilar som kan "dammsuga rent" kanske kan en slamsugningsbil ta på sig ett sådant uppdrag ?

Fördelen blev att det blev varmare och även mindre flugor (som gärna lägger ägg i spån)
 
KarlXII KarlXII skrev:
Råd och Röns test är lite för laboratoriemässig.

De tar ingen hänsyn till att kutterspånen är den överlägset tyngsta isoleringen. Tyngden gör att den får bra värmeackumulerande egenskaper.

Sprider glödbrand...jaha. Har de testat i riktig isoleringsförläggning eller på en bänk? Brinner reglarna ned före isoleringen börjar glöda?

Och till sist: 5 poäng för mögelbeständighet på glas- och stenull. :surprised: Där försvann ju mitt förtroende för det här testet. Med tanke på det jag själv sett vad gäller mögel i gullfiber + alla kända mögelkåkar så tänker jag definitivt ta detta test med en stor nypa salt...

Nädu Helena. Behåll du isoleringen du redan har , om den inte är förstörd av läckorna. Du kommer aldrig att kunna spara in en omisolering av hela huset.
Jag har kutterspån i som takisolering. Jag funderar på att bättra på den lite. Då är frågan om man ska ösa på mer spån eller köra med någon form av matta ovanpå det hela? Det finns ju mattor av cellulosa idag men frågan är om egenskaperna är kompatibla med spånet?
 
G Guzzen1 skrev:
Jag har kutterspån i som takisolering. Jag funderar på att bättra på den lite. Då är frågan om man ska ösa på mer spån eller köra med någon form av matta ovanpå det hela? Det finns ju mattor av cellulosa idag men frågan är om egenskaperna är kompatibla med spånet?
Ja träfiber isoleringsskivor från Hunton tex är det.
Har själv kutterspån och läste på om det.
De kostar ca dubbelt mot mineralull men är lätta och trevliga att hantera.

Dock (beroende på om du har ångspärr eller inte) så bör du inte lägga så att du får mer än ca 40cm kutterspån. 1cm hunton träfiberisolering = 2cm kutterspån.
Detta är att mer riskerar man att få daggpunkten inne i isoleringen (om jag förstått rätt)
 
M MrDizzy skrev:
Ja träfiber isoleringsskivor från Hunton tex är det.
Har själv kutterspån och läste på om det.
De kostar ca dubbelt mot mineralull men är lätta och trevliga att hantera.

Dock (beroende på om du har ångspärr eller inte) så bör du inte lägga så att du får mer än ca 40cm kutterspån. 1cm hunton träfiberisolering = 2cm kutterspån.
Detta är att mer riskerar man att få daggpunkten inne i isoleringen (om jag förstått rätt)
Det ligger runt 20-25 cm. Tänkte i så fall lägga på max 10 cm.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vägg 35 cm
Betonggolv 30 cm
Snedtak 53 cm
Vind 66 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.