ok. Jag skall kolla av med energirådgivaren i kommunen samt att slå en pling till Paroc eller isover.

"Vår" snickare har som förslag att ha 45+170mm isolering i väggarna. Det tyckte jag verkade vara lite tunt.

 
Det pratas om vägg och tak - vad gäller måhända om man har en kort (stödbens)vägg, ett långt snedtak och ett mindre horisontellt tak? Dvs min fråga är hur SNEDTAKET lämpligen skall isoleras i tjocklek? Jag hade tänkt 25 cm i Sthlm.
 
synpunkter skrev:
Det pratas om vägg och tak - vad gäller måhända om man har en kort (stödbens)vägg, ett långt snedtak och ett mindre horisontellt tak? Dvs min fråga är hur SNEDTAKET lämpligen skall isoleras i tjocklek? Jag hade tänkt 25 cm i Sthlm.
Vi körde med 31 cm lösull i snedtaket, vilket i teorin motsvarar omkring 28 cm skivor. Vi isolerade snedtaket ända ut till takfot så stödbensväggen är oisolerad. I det horisontiella taket lade vi 50 cm.
 
::) På frågan hur tjock isolering man ska ha, så kan man väl hårddra det och säga att alla hus som behöver kompletterande värmesystem har för dålig isolering? ;)
 
Vad menar du med kompletterande värmesystem? Har du dubbla värmesystem så är väl antingen ditt ursprungliga system för svagt eller så är huset för dåligt isolerat, om du inte har ett extra för myseldning eller dyl.
Isolerar själv mitt nybygge med Paroc 150+45 i väggarna och 170+45 i taket. Plattan isolerade jag med 200mm cellplast. Innerväggar och mellanbjälklag tänkte jag stoppa in en 45mm isolering i som ljudisolering, hoppas det räcker...
 
Till nybyggare -hade du inte problem med plasten vid snedväggen och stödbenen. Jag står i startgroparna för att göra detsamma, men gruvar mig för att få plasten tät kring stödbenen.
 
Kruger: Ursäkta, jag formulerade mig lite dumt. Menar att om huset behöver kompletteras med ett värmesystem för att man ska kunna bo i det på vintern, så är det för dåligt isolerat :)

För ärligt talat, det finns ju nollenergihus. Visst drar dom lite energi, men dom har inga uppvärmningssystem/uppvärmningskostnader. Varför byggs inte alla nya hus på det viset? Det är väl ingen som skrattar högt när elräkningen kommer? ???
 
Beror väl främst på hur man tänkt värma upp huset och vad det kostar? Själv tänker jag köra ca. 230 mm i mitt ryggåstak, mest för att det skall bli snyggt med synliga bjälkar. Isoleringen får stryka på foten för det estetiska. Slänger in en klabbe extra av min billiga ved i pannan i stället. Finns inte en chans på denna jord att jag skulle kunna räkna hem 500mm isolering i tak, ens om jag ville.
Kollegorna på jobbet skriker rätt ut att "400 i tak är ju STANDARD". Vad då "standard"? Svågern som bor en bit härifrån har 200mm i tak. Funkar alldeles utmärkt. Fast, det är klart, man får ju elda en del ;)
 
cubix skrev:
Till nybyggare -hade du inte problem med plasten vid snedväggen och stödbenen. Jag står i startgroparna för att göra detsamma, men gruvar mig för att få plasten tät kring stödbenen.
Jag körde plasten från takfot till takfot, med en överlappning på 20 cm över varje takstol. Alla skarvar i plasten hamnade alltså över takstolen. Jag skar ut en remsa vid varje stödben och häftade samt tejpade kring stödbenet. Detta var lite trixigt men egentligen inga större problem. Men det är väl som med det mesta när man är en glad amatör, man blir riktigt bra på det precis innan det är klart ;)

Flera (alla) som jag talat med har ju dragit plasten andra hållet, d.v.s. hela rullbredden från gavel till gavel och sedan fått skarvarna tvärs takstolarna. Detta är förmodligen enklare samt att det blir mindre spill, men skall man spruta lösull gäller det att man tejpar skarvarna tror jag.
 
Till nybyggare
Ja, men det var ju ett bra alternativ. Borde fungera bättre än att lägga plasten längs långsidan, speciellt i de fall då man isolerar snedväggen hela vägen ner. Tack för tipset.
 
Bra sagt Major!
Tycker man ofta överdimensionerar vad det gäller isoleringstjocklek. Det skadar ju aldrig med mycket isolering men blir det ju på bekostnad av annat. Priset för ett 400mm tjockt ryggåstak tar nog ett bra tag att tjäna in... (Bygger själv 220mm tjockt). Förlorad golvyta&takhöjd skall man väl också beakta?
Men visst, har man utrymmet tomt så är det ju en annan sak! Har man också ett värmesystem som är billigt i drift så gör det kanske inte så himla mycket med värmeläckage?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.