Jag pratade med en energirådgivare i komunen om isolering och uppvärmning mm. Han sade att man skall minst ha 35cm i väggar och 50cm i tak och man skall inte ha stora fönster (gärna en bunker). Jag skall ha stora fönster iofs mest mot söder men jag inser att jag kommer att förlora endel värme genom dom . Jag hade tänkt att ha 170mm stånde och 45 liggande iso , vad tycker ni ,skall jag sätta en 45 isolering på utsidan också
då blir det 260mm totalt ??? ???
 
Bob_the_builder
Jag tror ärligt talat inte att det är lönsamt med 35 cm i ytterväggarna. Satsa då hellre på 50 i taket. Inte ens isoleringstillverkarna rekommenderar så tjocka väggar...
 
Jag bor på västkusten och har en årsmedeltemp på 8 grader,tänkte köra med 200mm cellplast under plattan.
Vad säger ni :)
 
8 cm funkar men knappast listigt iaf inte om du skissar på golvvärme... Samtidigt så kommer du få fukt problem om du inte har ett kappilärbrytande skikt av den högre skolan. Jag råder till 20 cm minimum... Av den enkla anledningen att tempreturen styr hur mycket fukt du har i plattan. Ju kallare plattan är desto mer fukt..
 
Bob_the_builder
Eftersom mr Z inte hade glasögonen på sig ;) så svarar jag ja. :)
 
Det är kul att vända på siffror.... Får skylla på tillfällig matematik dyslexi :)
 
Jag tror tillverkarna brukar rekommendera 200-250 mm i väggarna och 500-600 mm i taket.
 
Hur räknar man på isoleringstjocklek vs. lönsamhet?

När korsar de båda kurvorna varandra? Jag menar helt enkelt: När har man gjort en overkill i isoleringsivern?

 
Bob_the_builder
Där finns det så många variabler att ta hänsyn till att det inte är möjligt att ge något generellt svar. Billig/dyr uppvärmning, kallt/jättekall vinter osv...

Det har figurerat siffror här på forumet, men jag tror man ska ta dem med en skopa salt. Isolera ordentligt, men rimligt mycket. Mer än 250 i vägg och 500 i tak tror jag inte är det, ens om man bor i norrbotten.
 
OK. Det är svårt att veta när vissa hustillverkare pratar om 40 cm i väggar. Men det verkar vara vanligt med 20-25 cm i väggsektioner och 40-50 i tak.

undrar vem som vet hur det ligger till.
 
Det är ju inte bara tjockleken på isoleringen som man skall tänka på utan även konstruktionen på väggar och tak för att utesluta köldbryggor och annat som kan medföra att värmen läcker ut.
 
Herr_Zakrisson skrev:
OK. Det är svårt att  veta när vissa hustillverkare pratar om 40 cm i väggar. Men det verkar vara vanligt med 20-25 cm i väggsektioner och 40-50 i tak.

undrar vem som vet hur det ligger till.


Din Energirådgivare på komunen kanske vet.. Testa o ring han kostar gratis (utom tele kostnaden) :)
 
Angående fönster av bunker storlek, så kan jag bara säga att satsar du på bra fönster mot söder så minskar du din energiförbrukning.
Mot söder får du dra av 1,2 på fönstrets U-värde, dvs har fönstret ett U-värde på 1,3 (normalt) så hamnar du på 0,1, och det är bättre än en yttervägg med 35 cm isolering.
På extrema energihus utnyttjas detta med många stora extremt bra fönster mot söder (U= 1,0), gärna med en tung innervägg ,typ tegelvägg som accumelator.

/Johan
 
Angående isoleringstjocklekar kan jag medela att i min utbyggnad som precis är färdig så blev det 330 mm i väggarna och 360 mm i tak (öppet till nock).
I sovrummet som är på övre våningen har vi inte fått installerat golvvärmen ännu.
Trotts att det i natt var -15 grader ute så var det behagligt i sovrummet 18-20 grader.
Den enda värmen som kommer in är via dörren som står öppen.
Vad jag vill säga är välj gärna lite extra isolering, det har du igen.

/Johan
 
Herr_Zakrisson skrev:
OK. Det är svårt att  veta när vissa hustillverkare pratar om 40 cm i väggar. Men det verkar vara vanligt med 20-25 cm i väggsektioner och 40-50 i tak.

undrar vem som vet hur det ligger till.
När vi skulle isolera vår övervåning med snedtak var jag i kontakt både med Paroc och Isover som tillverkar isolering. Jag fick massvis av bra information och svar på alla mina frågor och funderingar.

I snedtak fick jag veta att gränsen för vad som är lönsamt går omkring vid 50-60 cm med dagens elpriser. Men av praktiska skäl väljer man ju i princip aldrig denna tjockleken. Mitt tips är att du mailar eller ringer till någon av ovanstående, de jag talade med var mycket proffsiga och enligt mitt tycke objektiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.