Hej! Detta inlägg kommer att vara lite underligt och kanske virrigt.. Saken är den att jag har dåligt vattentryck, främst i varmvattnet, och i främst i duscharna.. Sätter på varmvattnet i handfatet, hyggligt (?) tryck. Stänger denna, öppnar duschen (1 meter emellan) med varmvatten, det droppar knappt!!
Vrider över till kallvatten, bra mycket bättre tryck. Då jag har en hustru och en tonårsdotter, så
ligger jag jäkligt pyrt till just nu.

Status:

Egen källa, delar med två hushåll till De klagar inte på trycket...

En gemensam hydrofor med 2,5-3.0 kgs arbetstryck.

Nyinstallerad vedpanna med ack, till tappvattne en nyinstallerad (1 års sedan)
begagnad varmvattenberedare.

På utgående vatten, en gammal termostatblandare..

Utgående vatten går direkt ner i betongen, inget koppel alls..

Ingen skillnad om jag eldar upp till 80 grader..

Har tagit bort bägge (har två duschar, en uppe och en i källaren) blandarna, rensat. Slog på vattnet utan blandare, dåligt tryck i VV, hyggligt på KV.
Släpade ner kompressorn i badrummet, provade att blåsa bort skit,
inget resultat...

Sliter mitt lilla hår jag har kvar, fattar inget.

Kan man be kamraterna på detta eminenta forum om lite tips??

Matsa
 
Har det någonsin varit bra? I så fall, när blev det dåligt?

Ett fel som jag själv varit med om är att det blir avlagringar i röret (kalk eller annan mineral). VI hade det problemet i ett hus vi delar i fjällen, villa byggd på 50- talet. Vi bytte ca 3 meter rör som var åtkomligt, körde med lång borr i röret från ändarna. En släkting körde in ngn sorts böjlig borr han fick låna.

Det fanns diverse skräp som kom ut.

Jag har hört att det finns firmor som rensar rören från dylika avlagringar genom att pumpa igenom någon sorts blästersand.
 
Felet måste ju sitta någonstans efter där kallvatten går in i beredaren iaf, eftersom det är tryck på kallvattnet.

Har det gjorts några arbeten med vattenanslutningen utanför ditt hus nyligen? Råkade själv ut för liknande då huvudledningen brast in till huset. När skadan var reparerad så kom det knappt nå vatten alls. Mängder av rost och skit hade helt enkelt satt igen vattenmätare och diverse ventiler.
 
Ohh, denna tråd ska jag följa med spänning! Vi har PRECIS samma problem. Exakt. Du kunde ha beskrivit mitt hus. Om det inte var för att min man inte är medlem här och dessutom inte någon "forummänniska" så skulle jag ha trott att det var han som skrivit inlägget.
 
Fler förslag och glada tillrop?!
 
På vissa termostatblandare sitter det ett filter på inloppet. Lossa blandaren från väggen och rengör silarna. Glöm inte att stänga av vattnet först. :D

Har ni kalkrikt vatten, kan det också va en orsak till problemet. Plocka ut termostaten och lägg den i ättika eller avkalkningsmedel. När den ändå är ute kan du passa på att spruta in avkalkningsmedel i blandaren. ;)
 
Du får testa var trycket försvinner någonstans. Lossa på kopplingar och se var det är fullt tryck.
Är det tryck ända fram till blandaren så stöder jag Immobils teori. Jag jobbade en gång i tiden som vaktmästare på en vårdinrättning, och där var det ett ständigt återkommande underhållsarbete att kalka av och göra rent duschblandarna. Det var nån liten kanal inne i dem som blev igensatt.
 
Vi har mycket kalkrikt vatten, därför har jag slängt ut samtliga termostatblandare. Tröttnade på att kalka av dom i tid och otid. :mad:
 
Finns ju avhärdningsfilter.
 
Tack alla så långt. Jag har plockat bort duschkranarna helt och släppt på vattnet,
svag stråle ur varmvattens-röret, hygglig (?) ur kallvattnet. Tryckt med tryckluft åt bägge håll,
känns ok, inget smuts.

Har kalkigt vatten, men har avhärdare. Kan inte den mojängen, men den borde
inte ha med varmvattnet att göra...?

Tar gärna emot fler ideér..

Matsa
 
Funkar avhärdaren då? Den skall ju laddas med salt ganska ofta tror jag.

Kalk sätter sig framförallt i varmvattenrören,
 
Avhärdaren fungerar bra, kanske lite för bra, det går åt salt som i en mexikansk bar...

Matsa
 
Du får testa var trycket försvinner någonstans. Lossa på kopplingar och se var det är fullt tryck.
Är det tryck ända fram till blandaren så stöder jag Immobils teori. Jag jobbade en gång i tiden som vaktmästare på en vårdinrättning, och där var det ett ständigt återkommande underhållsarbete att kalka av och göra rent duschblandarna. Det var nån liten kanal inne i dem som blev igensatt.


Tack för tips. Undrar dock hur man går tillväga för att avkalka blandarna?

Matsa
 
Använd en svag syra. Kolla bara att det inte är nån plast eller packning eller så som tar skada.
 
Immobil, tips på badkarsblandare med hamnddusch utan termostat? Är trött på att rengöra inloppsfilter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.