T
Du kommer inte få någon pension alls om inte landet styrs upp ordentligt och det omgående. Så bäst att du jobbar på och sparar pengar själv för det kommer bli survival of the fitest som gäller :surprised:
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
100 000 i sparade pengar påverkar inte. Ligger väl runt 150 000 där belopp över blir 15% som räknas. Är man gift blir beloppet det dubbla innan det påverkar.

Men generellt så ska man fokusera på att skapa sin pension och inte gissa på framtida skatter.
 
Tycker det är bra att garantipension höjs men den vanliga pension måste också höjas, det ska löna sig att jobba.
Att idag fundera kring hur det ser ut när jag når pensionsåldern är ett högriskprojekt jag inte vill vara med om så jag ser till att jobba och avsätta egna medel så gott det går.
 
Sådana tankar för mig till att jag tycker de är synd att man inte kan fylla i ett formulär för vad man vill skatten ska gå till. Det finns väl tyvärr inte matkuponger längre idag för socialfall?
Förutsatt att du är frisk så ska du jobba. De går massor av ynkryggar som inte orkar gå upp på morgonen medans vi har riktigt sjuka människor som vill jobba men inte kan pga fysiskt handikapp.

Om du fortfarande är ung ännu så finns där inga hinder överhuvudtaget för dig att spara undan egna pengar för att kunna leva på om du inte är nöjd med pensionen. Om du har över 30 år kvar att jobba så bör du kunna skrapa ihop ett par hundratusen på kontot om du har heltid.

Men vill man leva fattig som gammal så väljer man det själv, man kan bara påverka sitt liv ensam.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Gammal tråd , såg det men tänkte iallafall nämna att vi har en bekant som efter
att ha jobbat här i Sverige i ett antal år tog arbete i Norge inom deras
motsvarighet till våran LSS vård. Hen går nu i pension och kommer att få 24k / mån
efter skatt i pension från Norge + pensionen från Sverige så hen kommer nog
att ha det bra här framöver.
Så det är ju inte konstigt att så många svenskar vill jobba där.
 
Om jag fattat det rätt, så renderar 5 års heltidsarbete i Norge behörighet till pension för en bosatt i Sverige.

Dessutom lär det finnas en uppsjö av regler när det gäller beskattning.
T ex om man jobbar i en norsk kommune som gränsar till Sverige, norr om polcirkeln o s v.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Tror du kan söka information på Grensetjensten Morokulien.
Där jobbar folk med just dessa frågor.

Min son har sen i somras börjat jobba på en firma belägen i Oslo.
Fick jobbet samma kväll den dagen han blev uppsagd av förre arbetsgivaren efter mer än 10 år.

Allt jobb sköter han hemmifrån i Sverige via nätet.
Ska bli spännande att se hur allt faller ut med tiden.
Han stortrivs med både det ena o andra.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.