G Gabbe1 skrev:
Om tillverkaren av aktuellt tätskikt tillhandahåller (eller godkänner användandet av) ovanstående butylgummi så ser jag inget hinder att använda det. Om inte, då bör man välja en annan lösning, man ska aldrig frångå tillverkarens rekommendationer.
Det handlar inte om hinder.
Det handlar om sunt fönuft.
Butyl har använts i alla år på utsatta ställen, ute som inne, och är flexibel.

Jag efterlyser flexibelt tätskikt som går att forma till en viss nivå -
Hörnen med uppvik på någon dryg meter till duschen
Hade varit guld.
Ytterligare hörnen på med 50cm i alla 3 riktingarna.
Överlappa med lim.
Jag pratar stora sjok och inte duttandet med dagens system.

Som någon skrev att arbetskostnaden är skyhög för mattkäggare - borde ovan beskrivna system vara guld.

...men det vill inte branschen...
 
det stora problemet är inte materialet och produkterna i sig. Det är stress, ren fusk och allt annat. Problemet är ju att branschen i sig gärna hellre pekar på materialet och att allt det måste bli bättre. Fusk och stress kommer iallafall kvarstå..........
 
M molndal skrev:
Tvärtom.
För falm formas golvet konkavt vilket man omöjligt kan få med en styv folie.
För att få den styva folien att följa en konkav yta tvingas man till att skära strimlor av folien.
Har man inte räta hörn funkar inte kiiltos eller cascos hörnbitar.
Tänk badkar...

Själv har jag löst hörnen och mitt konkava fall med butylmattor eller rättare sagt brunnsmanchetter för designbrunnar. 25x150cm
Butyl är grymt tätt med god vidhäftning och väldigt formart.

Golvets fall blir en konkav yta
Jag har lagt folie i ett badrum där det var rätt bra fall (rektangulärt och med brunnen ganska nära en vägg) och det var inga som helst problem att få folien att följa golvets form ... Skära strimlor har jag aldrig hört talas om att nån behövt göra ...
 
M molndal skrev:
Det handlar inte om hinder.
Det handlar om sunt fönuft.
Butyl har använts i alla år på utsatta ställen, ute som inne, och är flexibel.
När det kommer till tätskikt så förespråkar jag helt klart respektive tillverkares instruktioner före sunt förnuft.

För att ha torrt på fötterna (pun intended) mot försäkringsbolag om olyckan ändå är framme så gäller att ha bra dokumentation och att ha följt tillverkarens montageinstruktion till punkt och pricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.