Släng alla dessa hysteriska tätskiktssystem!
Lägg in plastmatta som tätskikt och kakla o klinkra på det!!!
Plastmatta som är godkänd för det samt speciellt bruk (om det nu behövs).
(Troligen duger det med de flesta plastnattorna av god kvalite)

Tipset till er som har fall i badrummet och har radie över 1mm i hörn och mellan vögg-vägg och vägg-golv.
-och som skall renovera badrummet själv.

Lägg in plastmatta - helat av proffs som är duktig på att svetsa skarvar och hörn.

Gå inte på lappandet och söleriet med tätskiktsfolie (Kiilto) med sealer och rolla gummi - med diverse primers.
Det finns inte en chans att följa lutningar o radier i golvet.

Tätskiktet är alldeles för viktigt för att marknadskrafterna skall tjäna pengar på "bäst i test" m.m.

Självklart funkar det i test eller "labratoriummiljö" där vinklar är snorräta. Vilket hus är det.

Tror sjutton att det är dyrt att betala hantverkare o material till sådan skrivbordsprodukt.

Hur skulle ningöra med en oelastisk folie om man skulle töta ett badkar - för att överdriva lite.
Eller handfat.

Glöm inte att ha en brunn som är godkänd för plastmatta med klämmring.

Hur gör ni???
 
Redigerat:
Tja, i min förra badrumsrenovering blev det folie med klinkers/kakel på.
I den pågående blir det plastmatta på golvet och tätskikt med kakel på vägg.

Tror faktiskt inte att skillnaden mellan tätskiktsfolie och plastmatta är så stor att det är ekonomiskt försvarbart att alla övergick till plastmatta ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, i min förra badrumsrenovering blev det folie med klinkers/kakel på.
I den pågående blir det plastmatta på golvet och tätskikt med kakel på vägg.

Tror faktiskt inte att skillnaden mellan tätskiktsfolie och plastmatta är så stor att det är ekonomiskt försvarbart att alla övergick till plastmatta ...
Hur gör du med radier i hörnen.
Inte kan man gå upp mer än några mm upp på väggen utan att det vevkar sig.

En plast (eller gummi)- matta är elastisk och formbar som kan följa alla radier.
Det år ju inte med styv folie.

Speciellt då jag har många skrymslen o hörn.


M molndal skrev:
och
 
Jadu, jag har bara använt Cascos system, och där har man förstärkningar i alla hörn, med en speciell "hörnbit" till ställen där vägghörn möter golv ..
Cascos förstärkningshörnbit för att ansluta väggar till golv utan veck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen sätter man vägg och golv för sig. Inga problem med veck.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
För någon månad sen så räknade jag lite på att bygga ett mindre badrum.
Slutsatsen var att materialkostnaden för komplett tätskikt (folie) och billigt kakel/klinker blev detsamma som att köpa in våtrumsmatta och lim.
När det gäller våtrumsmatta så får jag dessutom räkna med en arbetskostnad för montaget som är högre än materialkostnaden.
Om man dessutom tar med i beräkningen att ett kaklat badrum anses ha ett högre värde så talar det mesta för att jag kommer lägga egen tid på att sätta tätskikt och kakel/klinker istället för att leja bort montage av våtrumsmatta.

Dvs en klassiker, att spara pengar på att bygga själv.

För övrigt förstår jag inte riktigt argumentet om problem med radier i hörn eller hur valet av ytskikt skulle påverka golvets fall?
 
T
TarkoDry som är Tarketts våtrumsmatta avsedd för att kakla på samt Forbos motsvarighet har ej klarat Länsförsäkringars senaste tre tester, däremot har flera foliefabrikat gjort det.

Helt värdelöst med plastmatta som tätskikt också då det är svårt att få bra vassa innerhörn samt att där inget bra system att täta runt rör.

Enda fördelen är att det är lättare att byta plattor.
 
M molndal skrev:
Släng alla dessa hysteriska tätskiktssystem!
Lägg in plastmatta som tätskikt och kakla o klinkra på det!!!
Plastmatta som är godkänd för det samt speciellt bruk (om det nu behövs).
(Troligen duger det med de flesta plastnattorna av god kvalite)

Tipset till er som har fall i badrummet och har radie över 1mm i hörn och mellan vögg-vägg och vägg-golv.
-och som skall renovera badrummet själv.

Lägg in plastmatta - helat av proffs som är duktig på att svetsa skarvar och hörn.

Gå inte på lappandet och söleriet med tätskiktsfolie (Kiilto) med sealer och rolla gummi - med diverse primers.
Det finns inte en chans att följa lutningar o radier i golvet.

Tätskiktet är alldeles för viktigt för att marknadskrafterna skall tjäna pengar på "bäst i test" m.m.

Självklart funkar det i test eller "labratoriummiljö" där vinklar är snorräta. Vilket hus är det.

Tror sjutton att det är dyrt att betala hantverkare o material till sådan skrivbordsprodukt.

Hur skulle ningöra med en oelastisk folie om man skulle töta ett badkar - för att överdriva lite.
Eller handfat.

Glöm inte att ha en brunn som är godkänd för plastmatta med klämmring.

Hur gör ni???
Du får gå in och läsa lite statistik om vattenskador i badrum och se hur utvecklingen varit de senaste 10 åren.

Plastmatta är absolut ett bra val av flera aspekter. Men estetiskt är det katastrof för många människor. Att lägga plastmatta som tätskikt bakom kakel ser jag inga som helst anledningar till. Det är lite som att kasta pengarna i sjön om du frågar mig.

Det finns fortfarande brister med dagens foliesystem. Utvecklingen går ständigt framåt.
Men en sak är säkert. Gör du rätt och använder ett foliesystem från någon känd tillverkare så läcker det inte.
Nästan alla vattenskador med foliesystem går att spåra tillbaka till utförande fel på något vis. Det kan vara rör som inte är fixerade, felaktigt montage av golvbrunn, felaktigt montage av tätskiktssytem etc.
Det har funnits foliesystem som inte håller måttet. Kanske finns det fortfarande några på marknaden.

Men kul att det fortfarande finns plastmatta fantaster.:rofl:
 
B ByggPlankan skrev:
Du får gå in och läsa lite statistik om vattenskador i badrum och se hur utvecklingen varit de senaste 10 åren.

Plastmatta är absolut ett bra val av flera aspekter. Men estetiskt är det katastrof för många människor. Att lägga plastmatta som tätskikt bakom kakel ser jag inga som helst anledningar till. Det är lite som att kasta pengarna i sjön om du frågar mig.

Det finns fortfarande brister med dagens foliesystem. Utvecklingen går ständigt framåt.
Men en sak är säkert. Gör du rätt och använder ett foliesystem från någon känd tillverkare så läcker det inte.
Nästan alla vattenskador med foliesystem går att spåra tillbaka till utförande fel på något vis. Det kan vara rör som inte är fixerade, felaktigt montage av golvbrunn, felaktigt montage av tätskiktssytem etc.
Det har funnits foliesystem som inte håller måttet. Kanske finns det fortfarande några på marknaden.

Men kul att det fortfarande finns plastmatta fantaster.:rofl:
Tack för åsikten
Mitt problem är att foliesystemer är styvt som plåt.
Att limma med sealer och lappar för hörn måste vara fel i grunden.
Prismässigt tror jag inte att det blir sååå stor skillnad.
Plastmattans fördel är elastisiteten att den går att forma utan skarvar (om man tänker att svetsen är homogen).
Dessutom har jag inte sett npgon instruktion på trycktestning av foliesystemet i hörn m.m.
Däremot är det krav/brukligt med plastmatta.
Plastmattan kan oxå jämföras med gummiduk som läggs på platta tak. (Ja de har dåligt rykte, men det beror troligen mer på underlaget och att de legat på gamla garagetak och skolor i decenier )

Det handlar om sälja sin vara och prover i labb-miljö med räta vinklar och platta golv.

Att skarvarna är broblemet är ju könt.

Jag längtar fortfarande efter brunnar för inbyggnad med uppvik som är över en meter i diameter eller fyrkan .- med inbyggt fall att lögga på en plan yta som ändå aläppee igenom golvvärmen.

Vore skönt att - likt den duschkabin- slönga in ett "hörne" med 1,5x1,5meter golvyta och 1meter (eller högre) vägghöjd.
Faller är inbyggt. Bara att koppla på en förlängning av avloppet.
Fylla på med mattor som limmas med breda skarvar en bit utanför duschen.
Klart.

Jag har hört att nybyggda lögenheter har badrum av plåt. Smart

Jacksonskivor med inbyggt fall tros finnas men är för isolerande för värmen.

Vore kul att höra om något liknande finns utanför Sveriges gränser.
 
Vem riktar du detta åt egentligen?

Går ju alldeles utmärkt att flyta korrekt fall. Foliesystemen fungerar hur bra som helst om man gör rätt och har byggt rätt i övrigt.

Och ja, det är väldigt vanligt med färdiga golvelement för dusch med inbyggt fall i många andra länder.
 
M molndal skrev:
Tack för åsikten
Mitt problem är att foliesystemer är styvt som plåt.
Att limma med sealer och lappar för hörn måste vara fel i grunden.
Prismässigt tror jag inte att det blir sååå stor skillnad.
Plastmattans fördel är elastisiteten att den går att forma utan skarvar (om man tänker att svetsen är homogen).
Dessutom har jag inte sett npgon instruktion på trycktestning av foliesystemet i hörn m.m.
Däremot är det krav/brukligt med plastmatta.
Plastmattan kan oxå jämföras med gummiduk som läggs på platta tak. (Ja de har dåligt rykte, men det beror troligen mer på underlaget och att de legat på gamla garagetak och skolor i decenier )

Det handlar om sälja sin vara och prover i labb-miljö med räta vinklar och platta golv.

Att skarvarna är broblemet är ju könt.

Jag längtar fortfarande efter brunnar för inbyggnad med uppvik som är över en meter i diameter eller fyrkan .- med inbyggt fall att lögga på en plan yta som ändå aläppee igenom golvvärmen.

Vore skönt att - likt den duschkabin- slönga in ett "hörne" med 1,5x1,5meter golvyta och 1meter (eller högre) vägghöjd.
Faller är inbyggt. Bara att koppla på en förlängning av avloppet.
Fylla på med mattor som limmas med breda skarvar en bit utanför duschen.
Klart.

Jag har hört att nybyggda lögenheter har badrum av plåt. Smart

Jacksonskivor med inbyggt fall tros finnas men är för isolerande för värmen.

Vore kul att höra om något liknande finns utanför Sveriges gränser.
”Jag har hört att nybyggda lögenheter har badrum av plåt. Smart”

Absolut smart för den som bygger eftersom det blir billigt. Väldigt osmart för brukaren.
Vi har rivit säkert 20-30 badrum med plåtkasetter. Hos en Brf är det en stor plåtbur med sammanhängande golv och vägg. Dom har helt enkelt lyft dit hela plåtburen färdigkaklad när husen byggdes. Ingen billig historia att riva ut nu när det börjar komma vattenskador efter ca 20 år.

Så nej. Badrum i plåt hör enligt mig till det förgångna. För att inte tala om dessa färdiga slitsar som dom ofta slänger in i plåtbadrum. Får rysningar i kroppen när jag tänker på framtida kostnader för stambyten..
 
B ByggPlankan skrev:
”Jag har hört att nybyggda lögenheter har badrum av plåt. Smart”

Absolut smart för den som bygger eftersom det blir billigt. Väldigt osmart för brukaren.
Vi har rivit säkert 20-30 badrum med plåtkasetter. Hos en Brf är det en stor plåtbur med sammanhängande golv och vägg. Dom har helt enkelt lyft dit hela plåtburen färdigkaklad när husen byggdes. Ingen billig historia att riva ut nu när det börjar komma vattenskador efter ca 20 år.

Så nej. Badrum i plåt hör enligt mig till det förgångna. För att inte tala om dessa färdiga slitsar som dom ofta slänger in i plåtbadrum. Får rysningar i kroppen när jag tänker på framtida kostnader för stambyten..
Spännande.
...och intressant hur "svensk byggstandard" fungerar i verkligheten.
Tack för info
 
G Gabbe1 skrev:
För någon månad sen så räknade jag lite på att bygga ett mindre badrum.
Slutsatsen var att materialkostnaden för komplett tätskikt (folie) och billigt kakel/klinker blev detsamma som att köpa in våtrumsmatta och lim.
När det gäller våtrumsmatta så får jag dessutom räkna med en arbetskostnad för montaget som är högre än materialkostnaden.
Om man dessutom tar med i beräkningen att ett kaklat badrum anses ha ett högre värde så talar det mesta för att jag kommer lägga egen tid på att sätta tätskikt och kakel/klinker istället för att leja bort montage av våtrumsmatta.

Dvs en klassiker, att spara pengar på att bygga själv.

För övrigt förstår jag inte riktigt argumentet om problem med radier i hörn eller hur valet av ytskikt skulle påverka golvets fall?
Tvärtom.
För falm formas golvet konkavt vilket man omöjligt kan få med en styv folie.
För att få den styva folien att följa en konkav yta tvingas man till att skära strimlor av folien.
Har man inte räta hörn funkar inte kiiltos eller cascos hörnbitar.
Tänk badkar...

Själv har jag löst hörnen och mitt konkava fall med butylmattor eller rättare sagt brunnsmanchetter för designbrunnar. 25x150cm
Butyl är grymt tätt med god vidhäftning och väldigt formart.
G Gabbe1 skrev:
För någon månad sen så räknade jag lite på att bygga ett mindre badrum.
Slutsatsen var att materialkostnaden för komplett tätskikt (folie) och billigt kakel/klinker blev detsamma som att köpa in våtrumsmatta och lim.
När det gäller våtrumsmatta så får jag dessutom räkna med en arbetskostnad för montaget som är högre än materialkostnaden.
Om man dessutom tar med i beräkningen att ett kaklat badrum anses ha ett högre värde så talar det mesta för att jag kommer lägga egen tid på att sätta tätskikt och kakel/klinker istället för att leja bort montage av våtrumsmatta.

Dvs en klassiker, att spara pengar på att bygga själv.

För övrigt förstår jag inte riktigt argumentet om problem med radier i hörn eller hur valet av ytskikt skulle påverka golvets fall?
Golvets fall blir en konkav yta
 
Hur gör man i alla tusentals nybyggda lägenheter vars badrum har väl tilltagna fall, foliesystem och kakel? Eller pratar vi abnoramalt med fall och gamla skeva hus här?
 
S Staffan-N skrev:
Hur gör man i alla tusentals nybyggda lägenheter vars badrum har väl tilltagna fall, foliesystem och kakel? Eller pratar vi abnoramalt med fall och gamla skeva hus här?
Jag pratar fall som viker av extra mycket i höjd med duschdörrarna 90x90.
Jag har dessutom hörnavlopp.

Brunnsmanchetterna i butylgummi är grymma med endast 37x37cm.

Vi talar även om hörn som inte är 90grader.
Sneda hus ingår
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Om tillverkaren av aktuellt tätskikt tillhandahåller (eller godkänner användandet av) ovanstående butylgummi så ser jag inget hinder att använda det. Om inte, då bör man välja en annan lösning, man ska aldrig frångå tillverkarens rekommendationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.