cpalm skrev:
[quote author=KJE link=1136650632/0#4 date=1136750868]Jag tror att "Sandvik" bara är stålet i skrapan.
Nej, det är själva skrapan. Något av en legend i färgskrapningskretsar  :), så visst är det något speciellt med den. Tror inte alls på Clas Ohlson-grejor i detta fall om jag skall vara ärlig.
00002112.jpg00002088.jpg00002104.jpg

Att luta är ju ett alternativ, men jag tror att det är nästan lika jobbigt som att skrapa och en massa slabb med farliga kemikalier undviker jag gärna. Det jobbigaste är slipjobbet efter att du fått bort färgen.[/quote]

Ja, kemikalier är inte min grej riktig heller... Fast jag och varmluftspistolen är heller inte kompisar - ännu!
Är väl en vanesak antar jag! Har du nått "värmetips"?

Angående skrapa; mina Clas Ohlson-skarpor är hyggliga... Men om man skulle köpa en "Sandvik" i morgon ändå? VARFÖR är de så bra, förresten?
 
C
Blomman77 skrev:
Angående skrapa; mina Clas Ohlson-skarpor är hyggliga... Men om man skulle köpa en "Sandvik" i morgon ändå? VARFÖR är de så bra, förresten?
Största "hemligheten" ligger nog i skäret som är av hårdmetall. Men så ligger den bra i handen också. Jag skulle satsa på den lilla och mellanskrapan. Den stora är lite för stor för denna typ av jobb.

Kan jag köra maxvärme, 590 grader, när jag värmer på den större ytan? Skall jag arbeta framåt & tillbaka utan att stanna med pistolen, eller?
När du kör ramen och själva speglarna så kom jag fram till att det går bra att brassa på för fullt om man är lite försiktig och håller rätt avstånd, ca 20 cm. Där behöver man inte heller hålla på att "vifta" med värmepistolen så mycket utan bara föra den långsamt framåt.

Runt alla kanter och profiler får man vara betydligt försiktigare och skruva ner värmen lite grand och vara mer aktiv med rörelserna för att det inte skall bli bränt. Lyckades bränna lite kanter här och där men det gick å andra sidan lätt att slipa bort, och skall du måla på så spelar det ju inte så stor roll.

Var ni två pers som skrapde en hel dörrsida på 4 h?
Ja ibland går det bra mycket fortare med fyra händer :D
Saken är att själva skrapningen går betydligt lättare om man använder båda händerna, och skall man då också värma så blir det ju betydligt bökigare. Svårt att få ett bra "flyt" när man är ensam :)

P.s. om du skall ha dörrarna vita så glöm inte att spackla och grunda ordentligt innan du målar, annars blir det inte så snyggt.

Lite inspiration:
http://ourvictorianhouse.com/Door Restoration.htm
38 dörrar och han har hunnit klart med 11 på 3 år! F.ö. en rolig sajt att titta på när man behöver inspiration.
 
- Ok, jag fattar skillanden på skraporna då! Får bli de rekommederade då ;)!
- Då kan jag köra på fullvärme då... Mesade en hel del i dag med värmen mao ;)!
VAD slipar man med efter att man skarpat bort all färg då? Har en "slipmus" - funkar den på dörrar tror du?

- Japp, dörrrarna skall vitmålas... Grundmålar man en gång innan man målar med den riktiga färgen, eller?

Tusen frågor ;)!

Hihi, kul länk! 11 dörrar på tre år... Jag vill att det ska gå betydligt fortare jag!
 
C
Blomman77 skrev:
VAD slipar man med efter att man skarpat bort all färg då? Har en "slipmus" - funkar den på dörrar tror du?
Funkar nog perfekt på alla plana ytor (förutom att jag själv slitit ut 2 st slipmaskiner av liknande typ på allt slipjobb). Det tråkiga är alla profiler, där är det sandpapper och tålamod som gäller :(
Men som sagt, jag ville ju ha mina trärena (skall betsas och oljas), och då måste man vara betydligt noggrannare.

Japp, dörrrarna skall vitmålas... Grundmålar man en gång innan man målar med den riktiga färgen, eller?
Japp, jag skulle grovslipa och gå på med ett fint träspackel på alla ojämnheter och sprickor först, sedan finslipa av, ev. spackla och slipa av ytterligare en gång, sedan grundfärg och 2 lager oljefärg. Ev. kvistlack på alla kvistar innan målning, men jag är osäker på om det behövs på så gammalt trä. Spackla inte igen glipan mellan ramen och spegeln, det skall kunna röra sig lite där och kommer garanterat att spricka.

Hihi, kul länk! 11 dörrar på tre år... Jag vill att det ska gå betydligt fortare jag!
Jag också :-/
 
Ett litet tillägg om skrapor!

När det gäller att värma bort färg föredrar jag en större skrapa med "högre" blad. Sandvikens skrapar samlar på sig för mkt färg mellan arbetsytan och stålhållaren. Tycker det går fortare med annan utrustning.
Har med framgång provat en riktig spackelspade med trähandtag. Man skjuter in bladet under färgen!

När jag sen fått loss de tjocka lagerna, då tar jag till Sandvikaren. Där är den suverän!
 
Jag fattar bara inte allt detta jobb? Och 20-talsdörrar är inte från början avsedda att vara trärena samtidigt som jag uppfattade att dörrarna faktiskt ska målas igen?

I så fall bör det räcka med att allt löst tas bort, skrapas (speciellt runt speglarna) och därefter handslipas fint och jämnt men inte gör det något om gammal färg finns kvar bara detta inte syns eller känns med handen. Grundning, finslipning och målning. Tar visserligen tid om man ska få det snyggt - men alls inte så jobbigt som här har nämnts.
 
Saken är väll den att de har målats allt för många gånger och inte alltid på bästa sätt vilket gör att nästan alla profiler har försvunnit och ersatts med rinningar och pensel drag på fel håll. Så ser det i vart fall ut hemma hos mig. Ibland måste man börja om från början även om det är jobbigt.

-Åke
 
C
yonna skrev:
I så fall bör det räcka med att allt löst tas bort, skrapas (speciellt runt speglarna) och därefter handslipas fint och jämnt men inte gör det något om gammal färg finns kvar bara detta inte syns eller känns med handen. Grundning, finslipning och målning.
Precis så.

Tar visserligen tid om man ska få det snyggt - men alls inte så jobbigt som här har nämnts.
Du kanske är grym på att slipa yonna, men det är ca. 15 löpmeter profil och 32 profilerade hörn på en 4-spegels dörr som måste skrapas och slipas för hand. Multiplicera med kanske 5-10 dörrar som skall göras i ordning. Även om man är effektiv så är det faktiskt ett j-kla jobb.
 
;) Nja, jag har fixat ett par dörrar i mitt gamla hus och den enda gången jag beklagade mig var när skjutdörrarna skulle målas. De är ju inbyggda så där fick jag jobba 'på plats'.

Övervåningens dörrar var lutade under den gamla avlutar-eran och det var inte lätt att återfå en slät yta utan spackling, slipning, spackling, slipning.

Samtidigt tycker jag att en hundraårig, välskött innerdörr skall få vara hundraårig. Noggrannhet i all ära - den får inte gå till överdrift!

Men OK då - jag har väl blivit lite luttrad efter 24 års renoveringsarbete ... ;D
 
Renovera dörrar är svettigt men värt besväret, ner till trärent för att vara säker på att färgen sitter kvar, ej att glömma är att dörrarna sväller med tiden  ;) 10 lager färg bygger några millimeter  :)

Har fått ett tips från en gamal målare som jag gärna vill dela med mig av, i speglarna läggar han alltid (och jag också nu mer) latexfog, slipper på så vis fula sprickor när speglarna och ramen rör sig åt olika håll.

Mvh
Jante
 
Nej till LUT [smiley=thumbdown.gif]

Enligt den information jag läst genom åren skall man undvika Kaustiksoda (lut) eftersom den reagerar med träet och förändrar det, såpämnen bildas.

Jag brukar värma med värmepistol och sen lyfta bort färgen med en tunn stålspackel och sen ta det sista med färgskrapa. - jodå jag gillar också Sandvik.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.